Gå til innhold

Fallende VO2max og FTP verdier med alderen...


Anbefalte innlegg

Alle tilgjengelige data jeg kommer over tilsier at makspuls og dermed også max VO2 faller med alderen, men skyldes det utelukkende alder eller også fallende motibasjon til  trene hardt når man blir eldre ?
Vil fallet i FTPmax falle jamnt med fallende VO2 max ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vel hatt noen her som er eldre enn oss her da som sitter på mer erfaring. Personlig har jeg fått mer tid til å trene de siste to årene - etter å ha holdt det sånn jevnt siden 2015. Trente bra i 2013 og 2014 etter kun å holdt det på et brukbart mosjonistnivå en del år.

Ser at formen er minst like bra i dag som for 10 år siden om jeg sammenligner tidene mine på motbakkesegmentene på Mallorca. Garmin målte vo2 maks til 63 i går ( om den er riktig eller ikke , jeg bruker tallet mest for å se egen utvikling. Melkesyreterskel nå ser ut til å være 159 og makspulsen har vært 175 de siste tre årene. Skal ta en ftp test neste uke tenkte jeg ( målte 295 w i fjor etter å ha kjørt Sa Calobra i april/72 kg da/74 i dag). Har kjørt en del motbakke intervaller og er stabil på drøye 340w på 10 minuttersdragene.

For meg ser det ut som økt treningsmengde kombinert med nok hardøkter og muligheten til å restituere gir mulighet for å holde nivået i en alder av 65. Men jeg går og tenker at det nok ikke er lenge før Stravatider og watt begynner å gå andre veien. Den viktigste faktoren er dog å holde seg frisk slik at man får trent.

IMG_1151.jpeg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...