Gå til innhold

Felgbrems føles "myk" ved brems


Anbefalte innlegg

Har en Fara Road sykkel med Ultegra felgbrems hvor bakbremsen føles veldig myk ved oppbremsing. Når jeg bremser føles det som at hendelen ikke møter noe stopp. Har byttet bremseklosser og smørt waierstrømpe uten at det har hjulpet. Er neste steg å bytte waier og strømpe, eller er det noen justeringer jeg bør forsøke først? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du bør forsøke justering først. Og om det ikke blir bedre, blir det ikke verre heller. 

For felgbremser er det viktig at klossen treffer riktig på felgen. Jeg ville gjort dette:

ta ut klossene
pirk ut evt metallspon
skjær eller slip dem helt plane.
monter tilbake i klosseholderene
juster bremsstrammetønna helt inn
juster bremseskoen slik at klossen treffer "plant" på felgen, dvs at ikke øverste/nederste del av klossen tar først, at klossen treffer midt på bremsebanen, og til slutt om du vil være ekstra fancy, ørlite tidligere foran enn bak, det kalles "toe in" 
til slutt justerer du avstanden til felgen ved å løsne og stramme vaieren, IKKE med tønna. 
og så var det ikke til slutt likevel
for helt til slutt sjekker du at klossene fortsatt treffer riktig
og så finjusterer du etter smak og behag med justeringstønna

Dette tar ikke mer enn fem minutter selv om det høres sånn ut og vil sikkert hjelpe. Og så bli det ALLTID bedre med ny vaier og strømpe. 
Selv monterte jeg nye klosser etter disse reglene på onsdag, og jø og fyse så bra Dura Ace bremser er når alt er helt på stell!

 

Lykke til
LarsB

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treffer begge klossene felgen samtidig?

Er bremsewire og bremsestrømpe all good?

  • Kan være bøy/knekk på bremsewire inni strømpa, som dras ut ut når en bremser.
  • Kan være waier som har begynt å flise seg opp.
  • Kan være strømpe eller endehylse som er ødelagt, gir etter.
  • Kan være strømpe som er for kort, at den ikke sitter skikkelig i hendel, ramme eller brems. Kan typisk skje om man justerer eller flytter styre og/eller stem høyere opp.

Enkelte hybridsykler kan ha en mekanisme i bremsestrømpen, en fjær, som gir etter for å motvirke muligheten for å låse hjulet under bremsing. Har ikke vært borti det med en landeveissykkel før, men.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sveine skrev (På 23.7.2023 den 8.40):

Takk for tips. Sjekker opp om jeg får justert dem bedre, ser klossene treffer litt ulikt på felgen så godt mulig det er det som er problemet. 

Du kan også justere bremsehendelen sånn at den "tar" tidligere. Da får du litt mer kraft i oppbremsingen i tillegg 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...