Gå til innhold

[GUIDE] Utenlandske nettbutikker med VOEC eller DDP


olavrb

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte starte en liste med utenlandske sykkelrelaterte nettbutikker som er registrert for VOEC (VAT OE-Commerce) eller DDP (Delivery Duty Paid).

!! Gjør egen research før du handler, jeg tar ikke noe ansvar dersom innhold i denne posten er feil !!

Kommenter gjerne om du vet om flere.

Utenlandske nettbutikker
Med DDP

Med VOEC

Ordner toll og moms på andre måter (ukjent)

Andre nettbutikker med VOEC


Kort fortalt
DDP
Internasjonal ordning.
Kunde betaler kjøpssum inkludert norsk moms og frakt, selger ordner resten. Ingen videre avgifter eller gebyrer tilkommer.
En måte å ordne det på er at et utenlandsk selskap registrerer en filial i Norge, en så kalt NUF (Norskregistrert Utenlandsk Foretak). Da kan man finne NUF-en i Brønnøysundregisteret.

VOEC
Særnorsk ordning.
VOEC-ordningen er til for at utenlandske nettbutikker kan betale moms rett til Norge på vegne av kunden på varer med verdi opp til 3000,- NOK. Da slipper man å få momutleggsgebyr og annet tjafs på toppen fra fraktselskapene.

Man kan ha høyere totalverdi enn 3500,- på en ordre, så lenge hver enkeltvare koster mindre enn 3000,-
Info fra skatteetaten:

Info fra andre:

Mange nettbutikker bruker "Shopify" i bunn. Når Shopify legger til støtte for VOEC i deres nettbutikkløsning håper vi flere utenlandske nettbutikker får støtte for VOEC. Mer info:

Endret av olavrb
La til Bikable
  • Like 5
  • Thanks 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • olavrb endret tittelen til [GUIDE] Utenlandske nettbutikker med VOEC eller DDP

Glimrende guide!

Sigma Sports er vel registrert i VOEC-ordningen gjennom Global-e. Jeg har ikke bestilt mye der fra, men har ikke betalt noe ekstra ved levering. Andre har samme erfaring, men er ikke 100% sikker på fasit her.

Det finnes også en del sykkelklesmerker med VOEC, som La Passione og Rapha. I tillegg opprettet nylig Pas Normal Studios en ordning der norske kunder slipper ekstrakostnader ved bestilling.

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (14 timer siden):

Glimrende guide!

Sigma Sports er vel registrert i VOEC-ordningen gjennom Global-e. Jeg har ikke bestilt mye der fra, men har ikke betalt noe ekstra ved levering. Andre har samme erfaring, men er ikke 100% sikker på fasit her.

Det finnes også en del sykkelklesmerker med VOEC, som La Passione og Rapha. I tillegg opprettet nylig Pas Normal Studios en ordning der norske kunder slipper ekstrakostnader ved bestilling.

Takk. Skulle lagt det inn i OP, hadde jeg bare hatt mulighet til å redigere.. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Bike-Discount.de som står under DDP.

Ved utsjekk står det nå:  inkl. MwSt.

Er det tysk eller norsk VAT/moms og hva er erfaringen med dem? Norge er registert som mottagerland før godkjenn betalings-bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har erfart mye forskjellig med Bike-Discount.de, noe som er godt dokumentert på gamleforumet, som her: https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2733554&page=1

Jeg måtte styre en del med Posten for å få pakken uten å betale ekstra. Det skal gå greit, men tid er penger det også.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gikk det bra denne gang med pakke fra Bikediscount. Bestilt sist fredag og allerede i hus. Det må en si seg fornøyd med.
Men det virker som om tollen har vært i tvil og først merket pakken med Postoppkrav label og deretter ombestemt seg ut av det jeg kan tolke fra sporingen.

 

Bilde-1.JPG

Bilde-2.JPG

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at den gikk gjennom. Min forrige var også en del frem og tilbake og jeg måtte diskutere med Posten for å få den ut til slutt.

image.png.4f6cdc9b5e8c67dce3e0cc791ba61326.png

Bike-Discount har for øvrig en egen informasjonsside for norske kunder på nettsidene sine: https://www.bike-discount.de/en/service-for-norwegian-customers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (På 14.7.2023 den 7.48):

Gjorde dårlig research tidlig i våres og handlet sykkelhansker og solbriller fra tradeinn (bikeinn). De virker ikke å være en del av denne ordningen. Handlet for 1500 og måtte vel ut med 500 hos posten. 

Synes de tenderer mot svindel. Norske sider, norske priser og godt skjult informasjon om at mva ikke er inkludert. 

Har gjort ett større kjøp der. Aldri igjen. Noen ting hadde vært billigere å kjøpe i Norge. Til gjengjeld fikk jeg noen varer som var utsolgt andre steder. Men likevel...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirikur skrev (På 21.7.2023 den 22.07):

Synes de tenderer mot svindel. Norske sider, norske priser og godt skjult informasjon om at mva ikke er inkludert. 

Har gjort ett større kjøp der. Aldri igjen. Noen ting hadde vært billigere å kjøpe i Norge. Til gjengjeld fikk jeg noen varer som var utsolgt andre steder. Men likevel...

Enig i at det er særs dårlig. Nå var det ikke voldsomme summen, men jeg kjøpte varer for 18-1900 veil til 11-1200 og måtte betale 530 på posten, så vinninga gikk opp i spinninga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
rosandholm skrev (På 31.7.2023 den 21.00):

Le Col (lecol.cc) er inkludert mva og har gratis frakt over 1500kr. I tillegg ofte Stravakampanjer, har en Hors Categorie trøye jeg er veldig fornøyd med derfra. Antar de hører hjemme under DDP.

Hmm, ikke i følge deres "Help Center". Står at de sender det som DAP utenfor UK:

På checkout står det også "The total amount you pay includes all applicable customs duties & taxes. We guarantee no additional charges on delivery.".

Jeg sender de en mail for å spørre. Fører de ikke opp før jeg har fått det bekreftet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har handlet fra Westbrookcycles?

Ser ut som man vil få mva (og tollgebyr) fra sidene deres, og fant de ikke blant VEOC eller NUF, men det ville passet veldig bra om jeg slapp 😅

"If your delivery address is outside of the United Kingdom you maybe subject to import duties and taxes"

Endret av Soeder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

olavrb skrev (På 4.8.2023 den 15.17):

Hmm, ikke i følge deres "Help Center". Står at de sender det som DAP utenfor UK:

På checkout står det også "The total amount you pay includes all applicable customs duties & taxes. We guarantee no additional charges on delivery.".

Jeg sender de en mail for å spørre. Fører de ikke opp før jeg har fått det bekreftet.

Jeg har foreløpig fått følgende svar:

Sitat

All orders are sent DAP... however, this excludes European countries where the EU enabled us to include all duties and taxes at checkout! - we ship DDP - under €150.

Jeg har bedt om spesifisering rundt det faktum at Norge ikke er i EU, samt hva grensa på 150 euro gjelder: Er det per vare som i VOEC-ordningen, eller hele ordren inkludert frakt?

Endret av olavrb
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (På 8.8.2023 den 13.28):

Bikyoke opplyser på insta at bikeinn/tradeinn selger fake bikeyoke-seter, og at de har prøvd å få de til å slutte med det i flere uker. Nok en grunn til å holde seg langt unna!

Her er et Facebook-inlegg på det fra BikeYoke:

Og setene er fortsatt for salg hos Bikeinn, sterkt:

Jeg la inn et godt ord ( /s ) for både Tradeinn og Bikeinn på Trustpilot. 🙂

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

olavrb skrev (20 timer siden):

Her er et Facebook-inlegg på det fra BikeYoke:

Og setene er fortsatt for salg hos Bikeinn, sterkt:

Jeg la inn et godt ord ( /s ) for både Tradeinn og Bikeinn på Trustpilot. 🙂

Det er noe som ikke henger på greip, eller? 

"Ja jeg ser  og erkjenner at Tradeinn og Bikeinn selger fake produkter, men jeg synes de er flinke og la inn et godt ord for dem på Trustpilot." 

Så da er du med på å bygge opp tillit for et selskap du vet driver med snusk? Fake is good lissom? 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Roy: Det var sarkastisk. Du kunne sjekket hva jeg faktisk la inn ved å søke opp Tradeinn eller Bikeinn på Trustpilot. Men jeg skjønner at ikke alle har vært borti å bruke "/s" for slutt på sarkasme, beklager uklart språk.

@arne_and: Stemmer. 🙂

Endret av olavrb
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt trøbbel med Posten og Bike-Discount 2 ganger.

Trøbbelet er det postens fortollere som står for. Den første gangen fikset jeg det enkelt selv, den andre gangen var de mer vrien å ha med å gjøre, så jeg fikk BD.de til å ta seg av det. Trøbbelet har bestått i at posten har fastslått at de ikke står i VOEC registeret, og samtidig ignorert at de er står med eget org.nr i Norge.

Fikk en uforbeholden unnskyldning fra Posten der de tok det på egen kappe i en separat epost. Har handlet der etterpå uten videreverdigheter.

Dersom det er trøbbel, løses det seg trolig enklest ved å sende posten fakturaen sammen med en lenke til brreg med org nr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Le Col bekreftet at de ordner DDP til Norge selv om vi er utenfor EU, og at total ordreverdi eksl. frakt ikke må overstige €150.

Sitat
  1. At the checkout any orders going to Norway will be DDP
  2. The £150 is the order value not including shipping

La det til under DDP. 🙂

Endret av olavrb
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

olavrb skrev (På 10.8.2023 den 12.48):

Her er et Facebook-inlegg på det fra BikeYoke:

Og setene er fortsatt for salg hos Bikeinn, sterkt:

Jeg la inn et godt ord ( /s ) for både Tradeinn og Bikeinn på Trustpilot. 🙂

Det går også an å rapportere reklametreffet hos Google, slik at de ikke listes på topp søkeresultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...