Gå til innhold

[GUIDE] Utenlandske nettbutikker med VOEC eller DDP


olavrb

Anbefalte innlegg

Eirikur skrev (På 21.7.2023 den 22.07):

Synes de tenderer mot svindel. Norske sider, norske priser og godt skjult informasjon om at mva ikke er inkludert. 

Har gjort ett større kjøp der. Aldri igjen. Noen ting hadde vært billigere å kjøpe i Norge. Til gjengjeld fikk jeg noen varer som var utsolgt andre steder. Men likevel...

Det er svindel der. De har bl.a. solgt produkter som BikeYoke uten at det er BikeYoke eller ligner dem i det hele tatt. Gir dem ikke noen penger.

https://www.instagram.com/p/Cvrmc8OLJsj/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirikur skrev (På 21.7.2023 den 22.07):

Synes de tenderer mot svindel. Norske sider, norske priser og godt skjult informasjon om at mva ikke er inkludert. 

Har gjort ett større kjøp der. Aldri igjen. Noen ting hadde vært billigere å kjøpe i Norge. Til gjengjeld fikk jeg noen varer som var utsolgt andre steder. Men likevel...

Bike inn, chainreactioncycles, sport conrad.med flere sender uten eu vat. Hvis du har valgt Norge som mottakerland er prisene allerede uten VAT (eu mva). Da tilkommer norsk mva ved fortolling og i tillegg et fortollingsgebyr på ca 280. Tollvesenet har online importkalkulator. Bare å finne kalkulatoren frem. Tror fremdeles du kan gjøre gode kjøp når de har tilbud. Har handlet hos alle nevnte med god erfaring. Du må bare være obs på hva som kommer i tillegg. Dårlig kronekurs gjør jo prisene i utlandet mindre attraktiv om dagen.

stigk22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La merke til at man ikke kan velge Norge på Chain Reaction Cycles og Wiggle, disse hadde DDP og sendte til Norge tidligere.

image.png.bf3d4c88f72d58dfa9473d24604bc4f9.png

La de i en egen kategori i OP, i håp om at muligheten for å sende til Norge kommer tilbake.

Edit: Det står fortsatt at de sender til Norge og ordner moms og toll, merkelig.

Edit 2: Man må velge Norge øverst til venstre. Klønete design.

image.png.040b46a8b288337ecd2164f82a952660.png

Endret av olavrb
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

olavrb skrev (32 minutter siden):

La merke til at man ikke kan velge Norge på Chain Reaction Cycles og Wiggle, disse hadde DDP og sendte til Norge tidligere.

image.png.bf3d4c88f72d58dfa9473d24604bc4f9.png

La de i en egen kategori i OP, i håp om at muligheten for å sende til Norge kommer tilbake.

Edit: Det står fortsatt at de sender til Norge og ordner moms og toll, merkelig.

Edit 2: Man må velge Norge øverst til venstre. Klønete design.

image.png.040b46a8b288337ecd2164f82a952660.png

Stemmer at de sender til Norge. Mottar en pakke sendt fra Wiggle med DHL (normalfrakt) i morgen som jeg bestilte på torsdag. Raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nicolasys skrev (11 timer siden):

Var obs: halowheels.com (Ison Distribution Ltd) krever ikke alltid MVA selv om de er VOEC registrert. Kjøpte nylig fra dem en freehub body som ble solgt eks. MVA og da endte det opp med fortollingsgebyr fra Posten

Takk for heads up, den er kjei. 🫤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er det noen som har erfaring med RoseBikes.com og hvordan de gjør det? Det er ikke registrert i VOEC iaf. og finner de ikke i Breg. heller. Likevel skriver de følgende på sidene sine; "we also charge the VAT of the respective country as provided for and reported via the OSS system."  Men blir ikke helt klok på dette. Lite keen på EU-moms og Norsk-moms hvertfall. Hvis ikke  skal jeg høre med de direkte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gew88 skrev (På 14.7.2023 den 7.48):

Gjorde dårlig research tidlig i våres og handlet sykkelhansker og solbriller fra tradeinn (bikeinn). De virker ikke å være en del av denne ordningen. Handlet for 1500 og måtte vel ut med 500 hos posten. 

Kjøpte et sete på BikeInn, og der roter de fælt i tollen. Dyrt blir det og. Hadde vært litt interessant med en tabell eller noe som viser ledetid per nettbutikk (fra ordreinnleggelse til postkasseoppleggelse). BikeInn (Tradeinn) frister ikke til gjentakelse... 

Ganske rart hvordan det er mulig at slike nettbutikker fortsatt ikke får til papirene / tollbehandling når de må sende så mange forsendelser hver måned til Norge, som skal behandles akkurat likt hver gang...........

Endret av Mannen Faller Ikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har en pakke fra Wiggle som ligger på postkontoret. De forlanger mva, fortolling og gebyr siden de ikke har VOEC-nummer. Commercial invoice er merket med DDP, men det er ikke noe konsulenten på Postens kundeservice har hørt om før.

Hva skal til for å fortelle Posten at jeg ikke skal betale dette to ganger?

 

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

san skrev (3 minutter siden):

Et raskt søk, og som du kan videreformidle til konsultene. Riktignok ikke Posten men Bring(som er det samme) og Toll, noe som burde opplyse konsulenten.


https://www.toll.no/Imagedocument/summary?imageBlockId=280&contentPageId=194

image.png.b8dfe0c87d3fa294691dbf7fc5aeee3d.png

https://www.bring.no/tjenester/toll/incoterms

image.png.4524f2e0d20913d5dfbe6e463b299ee9.png

Joda. Jeg ble ganske oppgitt over at konsulenten ikke kjente til DDP og ba om å bli satt over til noen med kunnskap om fortolling. Det kunne han ikke gjøre, men skulle be noen ringe meg. Nå sitter jeg og chatter med Wiggle også, håper å få løst dette snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Joje said:

Jeg har en pakke fra Wiggle som ligger på postkontoret. De forlanger mva, fortolling og gebyr siden de ikke har VOEC-nummer. Commercial invoice er merket med DDP, men det er ikke noe konsulenten på Postens kundeservice har hørt om før.

Hva skal til for å fortelle Posten at jeg ikke skal betale dette to ganger?

 

Samme her... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var under importbehandling, og dukket opp i postkassa parallelt med et krav om momsing. Wiggle svarte omsider at de skulle ta det med sin befrakter, men jeg tenkte at jaja, det er bare noen hundringser, og så får jeg kjøpe fra noen som enten er flinke eller som trekker fra moms neste gang. Da jeg prøvde å betale, tryna hele prosessen, og kravet forsvant fra posten-appen.. Vet ikke jeg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med Zoot Sports EU? 
Ut i fra hjemmesidene er det liten tvil, men posten har likevel bestemt seg for å skulle kreve inn moms. De kunne visst ikke gjøre noe, og forhandler er de som skal rydde opp. Så får vi se hvor hjelpsomme de er.. IMG_4848.png.ba3160c5a48331ecc59afae3ab07e3b1.png

Update: Zoot sender med DDP, fått bekreftelse på dette fra de skriftlig. Slik at det er IGJEN posten som er vrange og ikke skjønner greia. De henviser bare til VOEC reglene. Noen triks for å vise at posten tar feil og få de til å slette kravet? Kan man eventuelt hente ut pakken å kreve refusjon i etterkant?

Endret av Hen9ng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Wiggle; de har hatt trøbbel med nytt fraktselskap. Her er gårsdagens svar som jeg fikk etter mye aktivitet den siste uken.

 

Thank you very much for your patience during this matter. 

I have chased it up and unfortunately this issue cannot be resolved due to us using Evri which in turn use DDU for this order: W23000788585. 

However, I can confirm that we have changed the configuration so we will no longer use Evri for Norway and future orders will instead go with DHL or Aramex.

Unfortunately, as this order has already been shipped, this order will have to come back to us but if you reorder this order again it will be able to be delivered. 

I am so sorry for the inconvenience caused due to this and if you have any queries please let me know and I will be able to help you. 

I hope you have a lovely day and a lovely weekend! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoje skrev (På 25.11.2023 den 18.16):

Interessant at kundeservice hos Posten, som tross alt driver med logistikk, tydeligvis ikke kan Incoterms.

Om du har mailkorrespondanse med de så kan du jo alltids referere til Posten/Bring sine egne sider og se om de forstår mer.
https://www.bring.no/tjenester/toll/incoterms

Ifølge posten sin egen kundeservice har ikke posten DDP-service så de nekter stadig å slette kravet. Kundeservice mener at bring sine sider ikke er representative for privatkunder og kun gjelder bedrift. Argh! Møkkabedrift. Hvordan får man de til å forstå at de tar feil?

Slik jeg tolker Incoterm er ikke det noe man kan velge å forholde seg til eller ikke. Norge har signert samarbeidsavtalen slik at da skal dette i utgangspunktet være en sak kun mellom avsender og mottaker. 

Endret av Hen9ng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Sitat

Toll og MVA på all netthandel fra utlandet fra 1. januar

Fra 1. januar 2024 må du også betale merverdiavgift og eventuell toll på kjøp under 350 kroner fra utenlandske nettbutikker, skriver Skatteetaten i en pressemelding.

Siden 2020 har det vært et deklareringsunntak for varesendinger med verdi under 350 kroner som i praksis innebærer at disse ikke har blitt stoppet for betaling av avgifter ved innførsel.

– Når deklareringsunntaket avvikles ved årsskiftet vil alle varesendinger som ikke omfattes av VOEC bli stoppet for deklarering ved innførsel til Norge, med betaling av merverdiavgift og eventuell toll fra første krone. Speditøren kan også kreve et administrasjonsgebyr, sier avdelingsdirektør Åge Skår i Tolletaten.

Blir vel å bestille noe tpu-greier som forhåpentligvis kommer inn før smellen 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...