Gå til innhold

[GUIDE] Utenlandske nettbutikker med VOEC eller DDP


olavrb

Anbefalte innlegg

Det er da håpløst at Posten ikke skjønner reglene, så de mener det er innafor å betale Mva. to ganger på samme vare altså?

 

Har selv en pakke fra DHL på vei som ble sendt DDP, blir spendende å se om de oppkrever 25 Mva. nå. Den har også ligget lenge i tollen nå, lover dårlig.

DHL kan vel incoterms, jeg mener de er jo verdens største pakkeselskap.
Men, er det ikke bare å sende faktura retur til de, et omtvistet krav kan ikke sendes til inkasso uansett hvor mange ganger leverandøren purrer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (1 time siden):

Blir vel å bestille noe tpu-greier som forhåpentligvis kommer inn før smellen 😕

Regner med det er Aliexpress du tenker å bestille fra. De er jo med i VOEC så da blir det vel ingen endring her? 

Eller, ser at det skal innføres en ny ordning for hvordan VOEC skal behandles og fra 1. januar. Så en hvis fare for at ting ikke fungerer i starten er det jo. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet pakke fra Bike-Discount nå og jaggu ble det moms, til tross for at pakken er tydelig merket med 3 klistremerker på forskjellige vis forklarer at toll er betalt. Det er som om Posten ikke prøver en gang.

Dette kom selvsagt på toppen av at all sporing tydeligvis opphørte i det øyeblikket Posten tok over ansvaret, og jeg til slutt fant de rett før de ble returnert.

Anyhow; skal snakke med Posten i morgen, men ut fra de siste postene over her tyder det på at jeg ikke kommer langt med det.

Ser Tollvesenet/Skatteetaten har klageordninger for henholdsvis toll/moms.

Noen som har brukt den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tago skrev (På 11.8.2023 den 18.20):

Har hatt trøbbel med Posten og Bike-Discount 2 ganger.

Trøbbelet er det postens fortollere som står for. Den første gangen fikset jeg det enkelt selv, den andre gangen var de mer vrien å ha med å gjøre, så jeg fikk BD.de til å ta seg av det. Trøbbelet har bestått i at posten har fastslått at de ikke står i VOEC registeret, og samtidig ignorert at de er står med eget org.nr i Norge.

Fikk en uforbeholden unnskyldning fra Posten der de tok det på egen kappe i en separat epost. Har handlet der etterpå uten videreverdigheter.

Dersom det er trøbbel, løses det seg trolig enklest ved å sende posten fakturaen sammen med en lenke til brreg med org nr.

Har du mulighete til å legge ut en anonymisert versjon av den mailen, evt referere hva de skriver? Har sittet to timer i chatten til Posten nå, uten suksess. Sendt mail til B-D også, så det løser seg sikkert - DDP betyr i praksis at avsender har ansvaret, men det irriterer meg så jævlig at jeg må bruke tiden min på å rydde opp i andres rot 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
arne_and skrev (34 minutter siden):

Regnes klær som "restriksjonsbelagte varer" eller fortolles de til de lave satsene?

Klær som i sykkelklær eller vanlig klær?
Når jeg har kjøpt sykkeklær i utlandet blir de fortollet som sykkeldeler/sykkeltilbehør (altså 0% tollavgift)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
SigmundS skrev (3 timer siden):

Noen som har handlet fra Sigma i det siste? Kommer langt over 3500 spenn det som ligger i handlekurven som VOEC grenser er/var. 

Noen med erfaringer fra større beløp derfra?

Ikke nylig, men handlet hjulsett til 9000 der i ‘22 og det gikk helt fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en pakke fra Acros med momskrav. Stusset litt både fordi de oppga prisen inkl. mva på nettsiden, men fakturaen viste excl. VAT, og at beløpet posten krevde var relativt lavt. Jeg regnet meg frem til at de har lagt på moms bare varene uten frakt, pluss gebyr. Det skal vel egentlig være mva på frakten også?

"Merverdiavgift blir regnet ut fra den totale summen for å få varen frem til deg, i tillegg til eventuell toll og andre avgifter."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjerts skrev (7 timer siden):

Jeg fikk en pakke fra Acros med momskrav. Stusset litt både fordi de oppga prisen inkl. mva på nettsiden, men fakturaen viste excl. VAT, og at beløpet posten krevde var relativt lavt. Jeg regnet meg frem til at de har lagt på moms bare varene uten frakt, pluss gebyr. Det skal vel egentlig være mva på frakten også?

"Merverdiavgift blir regnet ut fra den totale summen for å få varen frem til deg, i tillegg til eventuell toll og andre avgifter."

I utgangspunktet ja, men nylig du har vært heldig. Virker som om de ulike selskapene forholder seg ulikt til reglementet. Min erfaring er at DHL og UPS er hissige på gebyrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SigmundS skrev (53 minutter siden):

Da kom der ingen mva smell i ettertid? Andre med erfaring nylig? 

Nei, men den 3000kr grensa på VOEC er kanskje ny fra 1.januar 2024? Idiotisk opplegg isåfall, hvorfor skal butikker gidde å legge inn norsk moms på en prisgrense som vil variere med kronekursen mot egen valuta? Høres ut som merarbeid for Posten som da må sitte å behandle sakene til alle som har betalt dobbel moms på varer over 3000kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper de liker nye regler på Toll etaten .Gikk i blemma å kjøpte noe fra .no som importerer fra utlandet å den pakka kom til Norge 7 Jan i følge PostNord app.Rundt 20 begynnte jeg å etterspørre hos PostNord med defuse svar før de etter 3 dager sier den ligger på Toll.Da sender jeg ny Mail til butikk.no å de er enige med PostNord at pakke sitter i toll.I dag 2 feb er den fremdeles i Toll så der er det nok blitt greit trykk etter at de fjernet 350 grensa .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen9ng skrev (1 time siden):

Er dette løsningen for å få 350 kroners grensen tilbake? Fortsette å bestille MASSE ræl fra Ali, Wish, Temu osv. for å nedlesse toll arbeid? 

Det var ikke intensjonen min,burde bare sjekket nett butikken bedre😀.Butikken kommuniserer på Norsk i Mail ,mulig de ikke har lager i Norge .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen9ng skrev (På 30.9.2023 den 14.05):

Er det noen som har erfaring med RoseBikes.com og hvordan de gjør det? Det er ikke registrert i VOEC iaf. og finner de ikke i Breg. heller. Likevel skriver de følgende på sidene sine; "we also charge the VAT of the respective country as provided for and reported via the OSS system."  Men blir ikke helt klok på dette. Lite keen på EU-moms og Norsk-moms hvertfall. Hvis ikke  skal jeg høre med de direkte. 

Har du funnet ut noe mer om praksis hos Rose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (På 3.2.2024 den 16.10):

Har du funnet ut noe mer om praksis hos Rose?

Nei dessverre. Gjorde ikke noe videre undersøkelser og endte med å kjøpe i Norge istedenfor. Jeg mener det går en Rose av noe slag på forumet her som er kjøpt direkte fra de. Hvordan prosessen var vet jeg dessverre ikke. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...