Gå til innhold

Eldre Campakrank og tight pedalfit


perbl

Anbefalte innlegg

Lånte ut litt utstyr til en nabo som setter i stand en eldre Peugeot med en Campakrank han har fått tak i, og i følge tallverdiene som står på krankarmen, ser det nå ut til å være rett gjenget ihht standard pedalgjenger (står 9/16x20 F). Men det var rimelig tighte greier å sette på pedaler, både de han hadde, og et par Saint-pedaler jeg testet med fra boden min. Vi får kun skrudd dem rundt en runde eller to med fingermakt før det blir stopp, og spørsmålet er da om det er trygt å bare muskle på her (instinktet mitt sier nei).

Jeg fant en diskusjon på bikeforums her: https://www.bikeforums.net/bicycle-mechanics/899598-non-campagnolo-pedals-campagnolo-cranks-italian-thread-rant.html som snakker om at Campa hadde gjenget opp gjengene med noe annen vinkel enn andre, og at det kan være forklaringen. Sånn jeg tolker han som nevner dette, virker det som at det kan gå fint å bruke makt, men det kjennes jo litt feil ut, er jo vant med at pedaler er noe man nesten kan skru helt inn med fingermakt og kun strammer til den siste biten med verktøy.  

Er det noen her som har vært borti samme utfordring eller kjenner til problematikken, og har erfaringer å komme med? Alternativene er vel å bare kjøre på med makt og verktøy, eller se om han kan skaffe et par eldre Campa-pedaler, som jo sikkert er utfordrende nok.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Men det er vel links gjenger på venstre pedal (?), så må ha eget snitt til den

Mener å huske at Look pedaler fortsatte med M14 en stund (passer litt løst i engelske gjenger), og ser ut som andre M14 pedaler er å få kjøpt nytt

Endret av York

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg så basert på en kjapp titt virka de rimelig fine ja. Men selve oppførselen matcher jo det Sheldon skriver om standarden, men tviler på om Campa har sære gamle franske standarder på sine komponenter. Har kanskje mer tro på at det kan være noe med vinkelen på gjengingen som beskrevet i tråden jeg linka til.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

55 vs 60 grader flankevinkel? Mulig du kan se om det er tilfelle ved hjelp av et gjengelære av hver type, og se hva som passer best. 

Evt et lære av en type, og se om det kommer mye mer lys gjennom på en av delene

Mulig et grovt metrisk lære kan brukes, du trenger jo bare sjekke en gjengeflanke

Du kan evt bruke en metrisk skrue som improvisert lære, de har 60 graders vinkel

Endret av York

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En på samme forum skriver at gamle italienske pedaler har 55 grader: https://www.bikeforums.net/classic-vintage/897770-9-16-x-20-f-pedal-taps.html

F står for filetto, gjenger på italiensk

Du kan kjøpe en Unified 9/16-20 tapp (som har 60 grader) og kjøre gjennom, men mulig det blir slappe gjenger og dårlig resultat 🤨

M14 pedaler har litt mindre diameter, og kunne kanskje være verdt et annet alternativ. Men usikkert hvor bra det vil holde?

Pedaler som jobber seg løs er et teoretisk problem jeg har lest om en del ganger, men har aldri sett det. Mulig at mismatch mellom gjengetyper kan gi større risiko for det

  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja. Takk for mer detektivarbeid enn jeg tok meg bryet med å gjøre.

Tenker jeg tipser ham om å ta turen ned på et verksted som kanskje har litt utvalg i verktøy for å evt gjenge opp og kanskje litt praktisk erfaring i å utføre lignende jobber. 

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk inntrykk av at 9/16-20 var litt spesiell sykkelgjenge 9/16 UNC er 12, UNF er 18, UNEF er 24)

Så ikke sikkert et mekanisk verksted har inne tapp. Kom også på at man må ha links tapp til en av krankarmene.. 😅

Generelt er det vel dårlig utvalg av amerikanske skruer bare også rundt omkring, kanskje med unntak av basic ting hos industri som driver med offshore?

Jeg ville prøvd med litt smøring, men det har dere kanskje gjort. 

M14 pedaler virker som lettvint løsning, mener å ha hørt at de kan brukes trygt på vanlige gjenger også 🙂

 

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, York said:

Fikk inntrykk av at 9/16-20 var litt spesiell sykkelgjenge 9/16 UNC er 12, UNF er 18, UNEF er 24)

Så ikke sikkert et mekanisk verksted har inne tapp. Kom også på at man må ha links tapp til en av krankarmene.. 😅

Tenkte mest på et velassortert sykkelverksted jeg nå.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...