Gå til innhold

Kan en sammenligne en terreng og by/hybrid El sykkel?


Anbefalte innlegg

Heisann.., og takk for at nytt forum er oppe etter at TS forsvant. 

 

Idag bruker eg en Giant Fathom E+2 29Er elsykkel for pendling til jobb. Strekning er 50 km totalt, 25 km per vei, og ca 200 høydemeter stigning pr vei. Kun asfalt. Stigningene på begge strekninger kommer til slutt, og begge veier en midt på ruten, i tillegg til flatt/småkupert. Snittfart på +-25km/t. Tanken med pendling med El sykkel er å ikke på utslitt. Og hadde ikke gjort noe om eventuelt en hybrid sykkel er lettere å sykkel etter at assistanse forsvinner. 

El sykkelen eg har idag har 500wh batteri og 70nm. Eg vurdere å bytte den ut med en lettere hybrid EL sykkel. Har sett på Canyon sine Roadlite modeller(tar gjerne imot tips på andre). Er det mulig å sammenligne den opp mot terrengsykkelen eg har idag? Canyon sykkelen har jo mindre batteri og svakere motor antar eg, men den er jo betydelig lettere, hvordan påvirker dette? Vil jo ha same hjelpen og rekkevidden(dvs, eg ønsker vel egentlig også litt lengre rekkevidde enn hva Giant sykkelen gir, til vinteren og med regn, kulde og motvind begge veier, så er batterikapasiteten hårfin) 

 

🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra 40nm navmotor på "lett" (~16 kg) hybrid til 60nm krankmotor på tung (25 kg) "bysykkel", forskjellen på assist i bakker er som natt og dag. Den lette sykkelen sin motor bare ga opp når det bikket noe særlig over 4%, mens den tyngre gir assist opp mot 12%.

Ja, den lette er bedre å sykle med uten assist (det tror jeg også henger sammen med at det er mindre motstand i en navbasert løsning i "fri"), men det gjør jeg i praksis aldri på en elsykkel - hvis jeg skal trene har jeg dedikerte sykler og klær til det, når jeg bruker elsykkel er det for å komme fortest mulig fra A til B uten å svette.

Min neste elsykkel vil ha 70+ nm, så jeg kan holde 25 km/t i bakkene uten å bli svett. Veier 90 kg.

Endret av Gruskverner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill. 

Denne Roadliten er kanskje litt som fryktet da, at hjelpen i bakkene ikke blir det same. Eg er ikke helt sikker på stigningen, men tror nok det er rundt +-10%. Det forklare nok også den lave prisen, i forhold til en hardtail. 

Mitt bruk med El sykkel eg også slik du beskriver, enten pendling til jobb uten å anstrenge meg særlig, og til koseturer ellers. 

Da må eg nok se i retning hardtail igjen, eller mer tursykkel. Eg og tenker minimum 70nm+ lengre rekkevidde(så langt som mulig), lettere sykkel en idag(23-24kg), tror eg blir vanskelig innenfor hardtail, men finns det så tar eg gjerne imot tips.

Har prøvd å google litt rundt på nettbutikker(har helt sikkert ikke vært innom alle). Av det eg har kommet over, så har eg sett mest på Canyon Grand Canyon:ON modellene, Orbea Urrun, og Focus Jarifa. Ettersom bra rekkevidde er ønskelig, så tror eg Canyon utgår, kan ikke se at dei har mulighet for ekstra batteri. Orbea sier jo at deres 540 batteri, tilsvare 810 batteri, og med ekstra batteri, så kommer vel denne over 1000wh? I tillegg er vel dette en lettere modell, enn andre standard hardtail(har sett litt forskjellige vekter oppgitt)? Men hva er det med denne Urrun´en?  Las noen om atRS motoren er noe annerledes enn vanlig EP8 modellen(mindre kraft i RS modellen?)

Å så har eg sett på Focus Jarifa. Siden 8 og 9 versjonen har 725wh batteri og ikke mulig med ekstra batteri, så er nok 7 modellen mest aktuelt med sine 650wh, pluss ekstra batteri på 500. Fant ikke så mye mer informasjon rundt det, men eg antar det her også er snakk om et ekstra batteri som kan kobles til rammen, samtidig at hovedbatteri sitter på?!

 

Noen som kjenner til disse syklene, som har erfaringer med dei eller tanker rundt det? Som sagt åpen for innspill til andre tilsvarende sykler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på Canyon Grail:ON? Det er en E-gravel. Den har 85 nm motor og riktignok "bare" 500 watt batteri som du har i dag, men sykkelen veier til gjengjeld også bare 17 kilo. Jeg byttet ut en Cube (same specs) som tikket inn 27 kilo (inkl lås) til denne og det er natt og dag. Canyonen fungerer faktisk bra som sykkel uten batteri også. De ti kiloene gjør underverker for prestasjon og rekkevidde.

Selv er jeg på feil side av 100 kg og denne sykkelen tok meg fra Flåm til Finse, 57 km og ca 1400 meter stigning med batteri til overs da jeg kom frem til Finse. I hårnålsvingene opp fra Flåm som hadde 18 prosent stigning brukte jeg det nest høyeste assistansenivået og sykkelen sparket fra seg. Jeg derimot lå omtrent død oppe på den.

(Og ja, canyon sine sykler har utskiftbart batteri, men kanskje ikke det du mente med "ekstra batteri). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, eg hadde egentlig tenkt å skrive i innlegget at gravel er uaktuelt for min del. Eg droppet å nevne det, da eg ønsker å alle mulig innspill 🙂

Veldig interessant det du skriver med sammenligningen av en vesentlig lettere sykkel. Var dette eg tenkte med denne Canyon Roadlite sykkelen, men den tror eg dessverre har for liten kraft til bakkene, virker som den ikke klare 25km/t på brattere stigninger. 

Når eg skulle skifte vanlig sykkel for noen år tilbake, så fikk eg akkurat same tips. Eg skjønner veldig godt tanken, og tror nok dei aller fleste hadde gått for en gravel i same situasjon. Den gangen valgt eg også ein hardtail, og har ikke angret eit sekund på det. Grunnen til at eg ikke vil ha gravel, er at eg vil ha snillere sittestilling som eg får på hardtailen, som ikke gravelen gir. Eg har faktisk ein gravel sykkel uten motor med rett styre, som brukes til pendling, den liker eg veldig godt. Men eg ville ikke valgt den, om eg skulle utafor asfalt, vet den er laget for det, men liker meg mye bedre med ein hardtail. 

Angående batteri, så tenkte eg på range extender. Noen sykler som har mulighet til å feste disse på underrøret der flaskeholder er. Blant annet har eg mulighet det på min Giant. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestlendingen skrev (25 minutter siden):

Har funnet ny sykkel som er oppe til vurdering, Cube Reaction Hybrid Race 750. Noen som kjenner til denne? Finnes også i Pro og One versjon. Men tror ikke disse har ekstra batteri mulighet. 

Det var faktisk den jeg hadde som jeg nevnte over.  Opplevelsen av å sykle den, er nok nærmest som å kjøre en traktor. Stor, tung og kom seg frem over alt. 

Har i etterkant savnet giret for setupen med 1x11/12 XT var nydelig å bruke i hverdagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen skrev (33 minutter siden):

Det var faktisk den jeg hadde som jeg nevnte over.  Opplevelsen av å sykle den, er nok nærmest som å kjøre en traktor. Stor, tung og kom seg frem over alt. 

Har i etterkant savnet giret for setupen med 1x11/12 XT var nydelig å bruke i hverdagen. 

Så du hadde cube med 500 watt batteri? Hvordan tror du turen din fra Flåm til Finse ville blitt med cube kontra gravelen?  Ser jo at gravelen kommer med 50mm dekk, trodde kanskje dei komme med ca 40mm. Men uansett er det jo styre som og sittestillingen som trekker ned for min del. Kunne jo sikkert f.eks bygget den om til flatstyre, men litt styr det også. Men ellers har den jo mye av det eg søker.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestlendingen skrev (Akkurat nå):

Så du hadde cube med 500 watt batteri? Hvordan tror du turen din fra Flåm til Finse ville blitt med cube kontra gravelen?  Ser jo at gravelen kommer med 50mm dekk, trodde kanskje dei komme med ca 40mm. Men uansett er det jo styre som og sittestillingen som trekker ned for min del. Kunne jo sikkert f.eks bygget den om til flatstyre, men litt styr det også. Men ellers har den jo mye av det eg søker.. 

Kan eg spørre hvor høy og innerbenlengde du har, og hvilket størrelse du valgt på Canyon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestlendingen skrev (5 minutter siden):

Så du hadde cube med 500 watt batteri? Hvordan tror du turen din fra Flåm til Finse ville blitt med cube kontra gravelen?  Ser jo at gravelen kommer med 50mm dekk, trodde kanskje dei komme med ca 40mm. Men uansett er det jo styre som og sittestillingen som trekker ned for min del. Kunne jo sikkert f.eks bygget den om til flatstyre, men litt styr det også. Men ellers har den jo mye av det eg søker.. 

Basert på en kalkulator jeg fant her (https://www.bosch-ebike.com/en/service/range-assistant) så ville forskjellen utgjøre 3 km mindre rekkevidde på Cube'n, så minimalt med forskjell der altså.

Vestlendingen skrev (5 minutter siden):

Kan eg spørre hvor høy og innerbenlengde du har, og hvilket størrelse du valgt på Canyon?

Jeg er 185 cm og har en innerbenlengde på 88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen skrev (10 minutter siden):

Basert på en kalkulator jeg fant her (https://www.bosch-ebike.com/en/service/range-assistant) så ville forskjellen utgjøre 3 km mindre rekkevidde på Cube'n, så minimalt med forskjell der altså.

Jeg er 185 cm og har en innerbenlengde på 88

Så selv om Canyon`en er 10kg lettere og har same batteri som Cube`en, så har dei så å si tilsvarende rekkevidde? 

Da anter eg du har ein Large? Eg er 182 og 89(viss eg har målt rett innerben), og blir anbefalt medium, men ser eg er godt innafor large også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestlendingen skrev (12 minutter siden):

Så selv om Canyon`en er 10kg lettere og har same batteri som Cube`en, så har dei så å si tilsvarende rekkevidde? 

Da anter eg du har ein Large? Eg er 182 og 89(viss eg har målt rett innerben), og blir anbefalt medium, men ser eg er godt innafor large også. 

Den rekkeviddekalkulatoren mener at det er ganske likt. Jeg har large ja, tror skillet går på 183. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...