Gå til innhold

Montere sykkel selv


Anbefalte innlegg

Vurderer for første gang å selv montere gruppesett på en ramme jeg kjøper. Det er snakk om nyeste gen Di2 på en Crux. 

Hva trenger jeg av verktøy for å gjøre jobben selv? Og hvilke problemer kan jeg støte på? Er normalt handy, men bare gjort enkle ting på sykkel tidligere. 

Alternativt - hvor tar jeg med ramme og gruppesett i Asker/Bærum/Oslo for å få noen til å gjøre det til en ok pris? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 8
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

På mine Landeveissykler har jeg satt bort styrerørskapping og kranklagerkoppinnpressing fordi det krever utstyr som koster litt, men jeg har ikke prøvd meg på hydrauliske bremser, så med det er det ikke så mye mer igjen å gjøre. 
Naturlig å spørre Speshfolka på Lysaker om de vil gjøre jobben på en Crux?

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tips om og godt inntrykk av BC Sport verksted på Høvik.

Endte kun opp med girvaierskifte, men ville brukt dem til det om ikke pris på gruppesett i seg selv var avskrekkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygde min egen grussykkel i fjor uten noen tidligere sykkelerfaring, og det var overraskende rett frem med bistand fra youtube og diverse fora. Og angående innkjøp av spesialverktøy var det såvidt jeg kan huske kun kranklager, bremseskiver og kassett som krevde noe utover standard unbrako/skrujern. Dette "spesialverktøyet" er uansett kjekt å ha dersom du skal bytte noe senere eller tar en vårrengjøring med vedlikehold/smøring o.l.

Synes selv det er kjempegøy å fikse/mekke på sykkel, og du får et helt annet forhold til sykkelen din som kan være greit å ha dersom du skulle få mekaniske problemer langs veien. Jeg stemmer for selvbygg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ha litt verktøy for å gjøre ting enklere; lagerpresse, litt verktøy for å justere bremsekabler. Kanskje må du til med luftesett selv om bremser oftest leveres ferdige. Ikke noe som koster så mye, det billigste funker.

De enkleste byggene er overraskende rett frem, man kan bruke mye mer tid på å reparere og gjøre service på gamle sykler. Det som tar lengst tid for meg er faktisk å måle at du kutter rett på bremsekabler, for det blir masse rot å bytte.

Kjør på hvis du liker å pusle med sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maggan skrev (På 21.5.2024 den 12.39):

Vurderer for første gang å selv montere gruppesett på en ramme jeg kjøper. Det er snakk om nyeste gen Di2 på en Crux. 

Hva trenger jeg av verktøy for å gjøre jobben selv? Og hvilke problemer kan jeg støte på? Er normalt handy, men bare gjort enkle ting på sykkel tidligere. 

Alternativt - hvor tar jeg med ramme og gruppesett i Asker/Bærum/Oslo for å få noen til å gjøre det til en ok pris? 

Fint prosjekt å prøve seg på selv, lærer mye av det, og du vil være i bedre stand til å fikse sykkelen senere. Du kan ev. snakke med sykkelverksted om de kan bistå hvis det er ting du ikke får til selv. 

Du må ha verktøy for å skru inn kranklager, trekke bremseslanger og lufte bremser. Ellers klarer du deg vel med "vanlig" håndverktøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips. Jeg hadde lyst til å gjøre dette selv, men ser at det er litt for mye annet som skjer for tiden så sykkelen hadde ikke blitt klar så fort som jeg ønsker. Har booket meg inn på et verksted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...