Gå til innhold

Bytte ut gaffel på terrengsykkel


Anbefalte innlegg

Har en sykkel hvor dempegaffelen er kaputt, så tenker å bytte den og trenger derfor litt tips. Jeg står litt mellom å sette på en stiv gaffel og en dempegaffel.

Link til årsmodellen som kom etter min. Tror gaffelen er den samme.

Siden sykkelen er litt eldre og ikke verdt så mye blir det kanskje litt rart å sette på en gaffel til 5000 kr når sykkelen kostet 8000 kr ny. Eller kan man faktisk få en brukbar 100 mm eller 120 mm gaffel til en brukbar pris? Gaffelen som står på tålte ihvertfall ikke mye kjøring før den tok kvelden, så ikke vits å sette på noe liknende. Da kan jeg like gjerne sette på en stiv gaffel.

Og når det kommer til selve gaffelen ser jeg at det finnes mye forskjellige varianter. Hva må jeg se etter? Greit å kjøpe noe som passer med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting du må tenke på:

  • Riktig hjulstørrelse og -innfesting.
  • Riktig kronerør: rett, tapered, diameter. Og hvis du kjøper brukt: langt nok kronerør.
  • Riktig lengde (AC). Hvis du går for stiv gaffel så bør du ha "sag-kompensert" lengde på den nye gaffelen, dvs den lengden dempergaffelen har når du sitter på sykkelen. Da synker den typisk sammen 15-20% av vandringen. Lengde måles som axle-to-crown, dvs fra senter i akslingen til så langt opp som den er synlig når den er montert i rammen.
  • Hvis du går for dempegaffel bør den ha ca samme lengde (når den er sag'et) og gjerne noenlunde samme mengde vandring som den gamle gaffelen. Forskjellige gafler kan ha forskjellig lengde med samme mengde vandring.
  • Riktig type bremseinnfesting, eller en type som lar seg bruke med adapter. Gaffelen må være godkjent for den størrelsen bremseskive du vil bruke.
  • Husk å flytte over kroneringen fra den gamle gaffelen, den er spesifikk til styrelageret, ikke gaffelen.
  • Ta gjerne en sjekk av styrelagrene i samme omgang, og lær deg hvordan du forspenner styrelagrene rett om du ikke kan det.
  • Du trenger sikkert ny stjernemutter til den nye gaffelen.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et billigere alternativ med stiv gaffel, samt du kan spare noe vekt og trenger helle ikke tenke på gaffelservice - vin vin.

Etter min mening er dempegaffel fun factor på sykkelen. Se etter en brukt vedlikeholdt dempegaffel i mellomprisklassen? 

Men kjøre du KUN asfalt, gå for en raskere stiv gaffel. 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/6/2024 at 9:14 AM, Ndreas said:

Hva er bruken?

For pendling, grus og mild sti ville jeg helt klart gått for en stiv gaffel. Hvis du hovedsakelig sykler på smale stier i skogen ville jeg lent mot en demper.

Vil jo gjerne ha mulighet til å sykle på sti også. Optimalt sett hadde jeg satt på en fet gaffel, så jeg kan kjøre litt ordentlig på sti med den. Men det er litt et spørsmål om kostnad på gaffel osv. Må ha noe som tåler litt. Og hvor trygt er det å kjøre litt hardt nedover med quick release på felgene? Ser de fleste dempegafler selges med through axel.

On 6/6/2024 at 12:35 PM, arne_and said:

Ting du må tenke på:

  • Riktig hjulstørrelse og -innfesting.
  • Riktig kronerør: rett, tapered, diameter. Og hvis du kjøper brukt: langt nok kronerør.
  • Riktig lengde (AC). Hvis du går for stiv gaffel så bør du ha "sag-kompensert" lengde på den nye gaffelen, dvs den lengden dempergaffelen har når du sitter på sykkelen. Da synker den typisk sammen 15-20% av vandringen. Lengde måles som axle-to-crown, dvs fra senter i akslingen til så langt opp som den er synlig når den er montert i rammen.
  • Hvis du går for dempegaffel bør den ha ca samme lengde (når den er sag'et) og gjerne noenlunde samme mengde vandring som den gamle gaffelen. Forskjellige gafler kan ha forskjellig lengde med samme mengde vandring.
  • Riktig type bremseinnfesting, eller en type som lar seg bruke med adapter. Gaffelen må være godkjent for den størrelsen bremseskive du vil bruke.
  • Husk å flytte over kroneringen fra den gamle gaffelen, den er spesifikk til styrelageret, ikke gaffelen.
  • Ta gjerne en sjekk av styrelagrene i samme omgang, og lær deg hvordan du forspenner styrelagrene rett om du ikke kan det.
  • Du trenger sikkert ny stjernemutter til den nye gaffelen.

Det er litt sånne ting jeg tenkte det var greit å ha oversikt over. Kan evt. ta noen bilder av gaffelen som sitter på. Og så har sykkelen quick release nav. Ser de fleste gafler kommer med through axel oppsett.

 

On 6/6/2024 at 1:03 PM, xandor said:

Et billigere alternativ med stiv gaffel, samt du kan spare noe vekt og trenger helle ikke tenke på gaffelservice - vin vin.

Etter min mening er dempegaffel fun factor på sykkelen. Se etter en brukt vedlikeholdt dempegaffel i mellomprisklassen? 

Men kjøre du KUN asfalt, gå for en raskere stiv gaffel. 🙂

Du sier noe der med fun factor på sykkelen. Tror nesten jeg bare bør satse på en dempegaffel om jeg kan få noe som er bra til en fin pris. Men den må tåle litt juling. Den gaffelen som står på ble ødelagt ganske raskt etter bruk på sti. Om det finnes noe med 120 mm vandring som kunne funka, så tar jeg gjerne imot tips. Så får jeg en sykkel som er hakket mer stivenlig og leken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...