Gå til innhold

To-dagerstur Trondheim - Tronfjell t/r


Anbefalte innlegg

Planlegger å legge ut på en todagers med en dagsetappe fra Trondheim, opp på Tronfjell med overnatting på hotell/AirBnB i Alvdal/Tynset-området, og retur via Røros hjem neste dag. Har tegnet en kjapp rute i Strava, og hadde håpet på noen tilbakemeldinger på veivalg. Er det forholdsvis greit å sykle på disse veiene, eller bør jeg sikte meg inn på mindre trafikkerte veier?

image.png.82559922bd9ce862dce2fba4533c9f38.png

 

Når er det best forhold for å sykle opp på toppen? Kjørte forbi for noen uker siden og da var så og si all snø borte fra toppen. Andre tips rundt oppakning tas i mot med takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruta om Røros er grei, trolig litt trafikk fredag og søndag ettermiddag, men ellers greit.

Støren -> Tynset på E6 og Rv3 vil jeg unngått.

Har sykla både via Orkanger -> Berkåk og  Korsvegen -> Svorkmo -> Berkåk i sommer, utmerkede saker begge to.

Fra Berkåk til Litjfossen sør for grensa Trøndelag/Innlandet blir det E6 og Rv3, det tar vel en 40 min eller noe slikt.
Med litt flaks går det, men det kjøres hardt og fort, noen viker ikke i det hele tatt.

Fra Botnan/Litjfossen og til Kvikne sykler man grus på vestsida av Orkla. Fra Kvikne til Støen sykler man østsida, altså motsatt av Rv3.

Kort strekke på Rv3 fra Støen før du skjærer over til Sparsjøvollan og deretter til Savalen. Fra Savalen sykler du ned til Auma og over Glomma, og triller ned til klatringa. Tron kan vanligvis sykles hele sommeren, men det snødde på 700 moh denne uka, så alt kan skje.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, loki said:

Ruta om Røros er grei, trolig litt trafikk fredag og søndag ettermiddag, men ellers greit.

Støren -> Tynset på E6 og Rv3 vil jeg unngått.

Har sykla både via Orkanger -> Berkåk og  Korsvegen -> Svorkmo -> Berkåk i sommer, utmerkede saker begge to.

Fra Berkåk til Litjfossen sør for grensa Trøndelag/Innlandet blir det E6 og Rv3, det tar vel en 40 min eller noe slikt.
Med litt flaks går det, men det kjøres hardt og fort, noen viker ikke i det hele tatt.

Fra Botnan/Litjfossen og til Kvikne sykler man grus på vestsida av Orkla. Fra Kvikne til Støen sykler man østsida, altså motsatt av Rv3.

Kort strekke på Rv3 fra Støen før du skjærer over til Sparsjøvollan og deretter til Savalen. Fra Savalen sykler du ned til Auma og over Glomma, og triller ned til klatringa. Tron kan vanligvis sykles hele sommeren, men det snødde på 700 moh denne uka, så alt kan skje.

Takk for utfyllende svar! Vil 30mm GP5000 være nok eller bør man over på grusdekk for denne turen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal overnatte nært/ved Tronfjellet kan jeg varmt anbefale selvbetjenings-hotellet Tronsvangen Seter. Utrolig mye spennende historikk der og informasjon om den indiske guruen som slo seg ned i Alvdal i sånn 1917 eller noe og ligger gravlagt oppe på fjellet. Forsåvidt artig historikk om hvordan det ble konvertert til hotell også.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

olve skrev (13 timer siden):

Takk for utfyllende svar! Vil 30mm GP5000 være nok eller bør man over på grusdekk for denne turen?

Kan være kjekt med noe større bredde på Sparsjøvollan -> Savalen og ned igjen fra Tron, men stibiten ved Sparsjøvollan er ikke lang og følelsen i nedkjøringa avhenger mest av ønsket fart da 15% og vaskebrett i kilometervis rister godt. Resten av turen burde gå helt fint med 30mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...