Gå til innhold

Hvilket boss trenger jeg?


Hen9ng

Anbefalte innlegg

Kjære all-vitende forum! 

Et familiemedlem har hatt sin elsykkel på service på verksted. Disse har ikke strammet kassetten skikkelig, bosset er ødelagt og gjengen til kassettfestet er dratt i stykker. Dette betyr at sykkelen trenger nytt boss. Utfordringen er at verkstedet som har ødelagt det ikke aner hvilket boss de trenger, til tross for at de er godkjent servicepartner i Norge og har modellnavn på både sykkel og hjul. Canyon sentralt har trolig tatt ferie og svar på min henvendelse for to uker siden har jeg ikke fått. Ingen av verkstedene jeg har vært innom til nå har hatt noe som har passet, ikke det at de har hatt veldig mange inne. 

Sykkelen det dreier seg om er en Canyon Phatlite:ON 7 SUV ST 2022 model. Av det jeg har funnet ut til nå sitter det et  Alexrims MD25 hjul på den med et Promax DR850 SH12 boss. Regner med SH12 står for shimano 12 speed, her stopper det, da dette gir meg lite resultater på google. Bosset ser ikke veldig utradisjonelt ut og har et håp om at det er mulig finne ut av dette. Legger ved noen bilder i håp om at noen kan peke meg i riktig retning på hvor jeg skal jakte videre, slik at forumet forhåpentligvis kan bidra til å redde sykkelferien! 

 

 

IMG_6526.jpg

IMG_6533.jpg

IMG_6536.jpg

IMG_6538.jpg

IMG_6528.jpg

IMG_6531.jpg

IMG_6529.jpg

IMG_6535.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får erte deg litt tilbake Hen9ng.
Du bruker skyvelæren på feil måte når du måler bredden til å være 36,8mm. Det korrekte vil jeg anta er 37mm. Og dybden på hvor kassetten sitter er antageligvis ≈ 26mm. Flensten deretter er angtagelsesvis ≈4,7mm. Begge deler måles med skyvelærens bakre del.
Kan det stemme at lagerets indre diam. er 15mm?

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

100% Korrekt i alt du sier. I stand corrected! Skyvelæren er et nytt men nyttig bekjentskap og rommet for økt nøyaktighet er sikkert stort. 
Men hjelper disse målene uavhengig +/- 0,2 mm? 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekte mål fjerner i alle fall usikkerhet.
Kina/Taiwan-nav og boss brandes med både kjente og ukjente navn. Har tidligere brukt mye tid på å søke etter boss av den årsak. 
Kanskje er ett navn på bosset du leter etter Pasak microspline 12SP, som her. Se Description. Om det er det korrekte bosset har jeg ingen anelse om hvor det er å oppdrive på kort tid. Men kanskje hjelper infoen deg videre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vet jeg ikke om jeg hadde giddet bruke mer tid på om jeg ville hatt flere sykkelturer mens det enda er sommer. 

Det er lite som er mer frustrerende enn sånne vagt definerte hjulsett i sykkelbransjen. Dette er sånne ulne spesifikasjoner du kunne forventet på en sykkel fra Biltema, ikke en til 50 løk. 

Kjøp nytt hjul eller hjulsett, noe som er hyllevare f.eks DT å sett det på idiotkontoen for kjøp fra utlandet. 

Ser jo ut til å være en grei sykkel og verdt det. Solgte akkurat en lignende sykkel, 4 år gammel til god pris. 

Eller vente på Canyon... 🙄

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Må si jeg er ganske lite imponert over Canyon og servicepartneren i Norge. 1) Sett på et skikkelig boss som er mulig å få tak i 2) alternativ ha oversikt over hvilken del det gjelder, som produsent og godkjent verksted. Ville trodd Canyon er mer seriøse enn som så… Sykkelen ellers er jo meget solid. 

Skal gå en ekstra runde med skyvelæret og se på de andre målene i kveld, for å vurdere om det er verdt forsøket med dette Pasak-bosset. 
Tanken om nytt hjul har også slått meg… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaterer denne bare for å legge den død. Det var ikke Pasak.
 

Canyon har omsider svart, og var veldig tydelig: her finnes det ikke boss å få kjøpt. Nytt hjul må til. Da blir det et solid Shimano bakhjul, med bedre tilgang på eventuelle deler.
 

Da gir vi også litt kritikk til Canyon for å sette et så jalla hjulsett på sykler til 50.000 :-)) 

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...