Gå til innhold

Utveksling/kassett


Anbefalte innlegg

Har kjøpt ny sykkel (strengt tatt gravel men poster her for er jo universal spm + drivverk er like mye landevei som gravel). Men sykkel kommer med rival etap og 46-33 drev og 10-36 kasett (12). For å slippe å bytte boss på mitt Unaas 40 wide hjulsett må jeg skaffe meg shimano kasett (unnas har heller ikke sram boss til hjulet inne, har ringt de). Alternativene er ultegra r8100 11-34 eller 105 r 7100 11-36. Førstnevnte har hyperglide+ funksjon mens 105 ikke har det. Slik jeg leser en tråd på ww så er hyperglide en fordel når en mikser med Sram drivverk. Så 33-34 vs 33-36 som letteste ? Er vel ikke veldig stor forskjell ? Jeg har sykla med 30-32 som letteste i år. Det har vært lett nok. Blir 30-32 midt i mellom de to alternativene jeg har nå ? Og når jeg evt bytter mellom hjulsett med 34 og 36 som letteste, vil vel de funke fint uten å justere bakgir ? Har byttet mellom hjulsett med 32 og 34 kassett på den andre sykkelen uten problem mht bakgir/kjede. Noen tanker før innkjøp av kasset ? Ca samme pris på de og 40-45 gr lettere med ultegra .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt justering skal jeg tåle, for er slik at jeg bytter ikke hjul regelmessig. Liker å bare ha favoritthjulet på og evt bytte skjer hvis "jeg må". Er ikke HG og XDr boss plassert likedans hvis på samme hjul ? Men selvsagt, her snakker vi om ulike hjul også så ser den. Men utveksling da ? vil det at jeg velger 34 som letteste/største drev i stedet for 36 (som er på orginalhjul) bety mye justering av bakgir ? for det er det som er den egenlige problemstillingen her. Skal jeg kjøpe 11-36 (105) eller 11-34 (Ultegra) ? for det å prøve ut shimano kassett på Sram øvrig drivverk har jeg allerede bestemt meg for å prøve ut da jeg pr nå ikke får byttet boss (XDr) på det hjulsettet jeg aller mest ønsker å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (6 timer siden):

Det gikk mest på den generelle kompatibiliteten, men @Jamez lanserte YBN kjede, Shimano 11-34 kassett og 50/37 ringer som et alternativ til SRAM 46/33 og 10-33. Han har sikkert litt mer å tilføye her.

Fant ikke igjen youtube videoen der det ble diskutert, men YBN kjedet vet man jo funker med Shimano kassetten, og foran er det neppe noe problem med at det hopper, selv ikke med 33/46 sram ringer. Ringene vil bare se litt slitt ut for kjedet, men ikke pokker om man får det til å hoppe for det. Har ikke testet det selv men vurderte det. 

YBN kjedet skal ha lavere friksjon enn både sram og shimano sine 12-speed kjeder også - som ekstra bonus. Shimano 12-speed kjede kan nok også fint brukes da, men tror ikke jeg ville brukt shimano kassett med flattop kjede med oversized rollers. 

Microshift justeringen kan man fint notere seg slik at det går fort å justere hver gang man bytter hjul.

34 vs 36 på kassett med sram axs trenger ingen justering. Jeg har byttet mellom 10-33 og 10-36. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...