AkselE Posted August 11, 2023 Share Posted August 11, 2023 (edited) Har fått bygd om en 3x10 til 1x10 med 38 drev (ser ut som ramma tillater større) og 11-36 kassett. Dette er noe smalt girintervall for meg både på den lette og den tunge siden. Jeg ser det er en del alternativer med 10s 11-42 kassetter så det kunne kanskje løst den lette enden. Noen som har erfaring med store kassetter >40t på en 10s (satt opp med XT)? Alternativt er kanskje den beste muligheten å bytte til 1x12 og bytte kassett, gir, hendel (nav?). På mitt bakhjul sitter det et 350 DT Swiss nav; er dette grei skuring å konvertere? Er det andre ting Man skal tenke på før Man kjøper inn 1x12 komponenter? /Aksel Edited August 11, 2023 by AkselE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gullars Posted August 11, 2023 Share Posted August 11, 2023 Skal du ha 42 på et vanlig 10delt bakgir så må du ha en wolftooth forlenger for bakgiret for å klare 42t Alternativt kan du vel kjøpe er nyere 10delt deore som takler 42t. Om du bytter til 12 delt så kan du fortsatt beholde baknavet som det er og enten bruke en 11-50 SRAM NX kassett eller tilsvarende SunRace. Om du ønsker 10t minsteklinge på kassett så må du bytte boss til enten xD eller microspline alt etter om du velger Shimano eller SRAM Quote Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
LarsB Posted August 11, 2023 Share Posted August 11, 2023 (edited) AkselE skrev (3 timer siden): (...) På mitt bakhjul sitter det et 350 DT Swiss nav; er dette grei skuring å konvertere? Er det andre ting Man skal tenke på før Man kjøper inn 1x12 komponenter? /Aksel Her skulle man vel sagt at utvekslingen burde du tenkt på før du gjorde endringen, men det er ikke pent så det lar vi ligge. Ja det er veldig lett å bytte til ditt foretrukne 12 delte system, et nytt boss til DT koster en 6-700 og byttes med håndkraft. Da får du tilgang til kassetter med 10-50/51/52 og all den utvekslingen markedet tilbyr pr i dag. Kjedelinje kan være kilent med 12delt. for smal kjedelinje kan føre til at kjedet henger seg opp på tannhjulene over på kassetten. Dette må du sjekke om stemmer med kranken din og drevet ditt pr. i dag. LarsB Edited August 11, 2023 by LarsB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AkselE Posted August 11, 2023 Author Share Posted August 11, 2023 LarsB skrev (1 time siden): Her skulle man vel sagt at utvekslingen burde du tenkt på før du gjorde endringen, men det er ikke pent så det lar vi ligge. Ja det er veldig lett å bytte til ditt foretrukne 12 delte system, et nytt boss til DT koster en 6-700 og byttes med håndkraft. Da får du tilgang til kassetter med 10-50/51/52 og all den utvekslingen markedet tilbyr pr i dag. Kjedelinje kan være kilent med 12delt. for smal kjedelinje kan føre til at kjedet henger seg opp på tannhjulene over på kassetten. Dette må du sjekke om stemmer med kranken din og drevet ditt pr. i dag. LarsB Takk! Jeg tenkte på utveksling, men tenkte at det skulle gå greit med et kompromiss på 38 11-36 (som det også gjør). Problemet er at når tanken om større utveksling har satt seg går den ikke bort…. 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mralfred Posted August 11, 2023 Share Posted August 11, 2023 Jeg bygde om 3x10 xtr til 1x10 med denne: https://www.sykkelkomponenter.no/sykkeldeler/terreng/kassetter/10-delt/wolf-tooth-giant-cog-42t-shimano Og denne: https://www.sykkelkomponenter.no/sykkeldeler/terreng/bakgir/tilbehor/wolf-tooth-goatlink-10-delt Og nytt drev foran selvsagt 🙂 Har fungert knall i flere år! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tago Posted August 11, 2023 Share Posted August 11, 2023 Hei, Har konvertert fra 2x10 til 1x12 med nye hjulsett for å få den minste klingen på 10 (microspline), og kommer til å handle en 12X (11-52) kassett fra Garbaruk slik at jeg kan bruke et gammelt HG hjulsett. Den kassetten var ikke tilgjengelig da jeg konverterte. KCNC har vel en 12X (9-52) Microspline kassett, men er ikke overbevist om at 9 tenner bak er veldig fordelaktig for kjede osv. Men en får jo tyngre utveksling om det er plass-begrensninger for krankdrevet.... Det ble poengtert ovenfor meg at det kunne være potensielle problemer med girøret osv pga vesentlig kraftigere fjær på 12X enn 10X, men det er ihvertfall ikke noe problem på min gamle Trek, og det er vel en av de største forbedringene som følge av konverteringen. At kjedet ikke slenger og slår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plankepetter Posted August 11, 2023 Share Posted August 11, 2023 Jeg har kjørt 11-42 på et gammelt xt bakgir. Det skal teoretisk ikke gå men det gjorde det. Eneste måten er å prøve, for det vil variere fra ramme til ramme om det går eller ikke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tago Posted August 11, 2023 Share Posted August 11, 2023 Har et lite regneark for Shimano 45/51 kassetter og krankdrev med fra 32 til 40 tenner. Gir brukbar oversikt over utvekslinger... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.