Gå til innhold

Hjelp å velge riktig styrestem


Anbefalte innlegg

Hei.

Har kjøpt min første landeveissykkel (godt vedlikeholdt Giant TCR A1). Allerede ved min første tur forstod jeg at jeg trenger kortere styrestem. Mine armer er for strak og sittestillingen litt for aggressiv for meg. Setet kan ikke flyttes noe lenger frem, løsningen er dermed nytt og kortere styrestem. Det som står på sykkelen er 120 mm. Jeg har planer om å kjøpe et som er 60 mm med formål om å forbedre sittestillingen.

I den forbindelse ber jeg sykkelforumet om hjelp. Jeg ser at de fleste stem har diametermål på 31,8 mm på styret, og 1-1/8 (som tilsvarer 28,5 mm) for gaffel. Jeg har prøvd å se om det står noe på sykkelen angående diametermål, men finner ikke ut. Har målt meg til 31,6 mm både på styret og gaffel på min sykkel.

Har jeg misforstått noe her? Kan noen forklare meg (enkelt) dette med diametermål på et stem? Hva bør jeg ha? Noen merker som er å foretrekke?

Endret av Jascko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 13
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Plankepetter skrev (3 timer siden):

Beklager, men du har nok kjøpt for stor sykkel.

Landeveissykler er ikke laget for så korte stem, hvis du bytter til 60 mm vil du få en sykkel som ikke blir veldig nervøs.

Din antagelse stemmer nok ikke. Jeg er 183 og sykkel er 54. Hvis jeg hadde gått for et nummer mindre, da hadde sykkelen definitivt vært for liten og jeg hadde fått problemer på andre områder. Utfordringen min er ryggen og jeg trenger en litt mer opreist sittestilling. I så tilfellet har jeg kjøpt feil sykkel, og ikke feil størrelse. Hvis det viser seg at det blir utfordrene med å finne riktig stem, da må jeg nok gå over på endurace eller gravel. Når det gjelder størrelse, er jeg nok spot on.

Endret av Jascko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

120mm stem på en 54-ramme er forholdsvis langt. På nye sykler er det vanligere med 90 eller 100mm på den rammestørrelsen. Jeg ville først prøvd med et 90mm stem. For det andre, så har styret som står på sykkelen ganske lang reach. Det vil si at hendlene kommer unødvendig langt fram. Et annet mer moderne kompakt-styre ville enkelt flyttet hendlene et par cm tilbake, og gitt ytterligere mindre total reach på sykkelen. Et sånt styre trenger ikke koste mange hundrelappene, med noe mer jobb med å bytte enn kun stem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (3 minutter siden):

Da er sykkelen i hvert fall ikke for stor. Kan det tenkes at sitteposisjonen bare er uvant?

Mulig. Problemet med sittestillingen på denne sykkelen er min rygg. Det føles for agressivt og kroppen stadig søker etter et grep på tvers av styret (mer oppreist). Det kan godt hende at jeg skulle ha gått for en endurace eller gravel. Hadde dog ikke lyst å gi opp. Hvis jeg kunne finne meg et stem på 60 mm som passer min sykkel, så er det verd forsøket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IngarS skrev (2 minutter siden):

120mm stem på en 54-ramme er forholdsvis langt. På nye sykler er det vanligere med 90 eller 100mm på den rammestørrelsen. Jeg ville først prøvd med et 90mm stem. For det andre, så har styret som står på sykkelen ganske lang reach. Det vil si at hendlene kommer unødvendig langt fram. Et annet mer moderne kompakt-styre ville enkelt flyttet hendlene et par cm tilbake, og gitt ytterligere mindre total reach på sykkelen. Et sånt styre trenger ikke koste mange hundrelappene, med noe mer jobb med å bytte enn kun stem.

Har prøvd å måle hvor langt tilbake mine hender helst vil være når jeg sykler, og fant ut at det er ca 6 cm tilbake fra hvor jeg holder. Noen forslag til et eventuelt nytt kompakt-styre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å svare på det opprinnelige spørsmålet ditt, så er det riktig at Giant og Canyon bruker 1 1/4" gaffelrør i motsetning til den mer vanlige 1 1/8". Dette stemmet burde passe på din sykkel (men fant ikke kortere enn 70mm): XLC All Ride Stem 1 1/4" ø31,8mm 7 Grader svart 70 mm - Bikable.no

Deda RHM, 3T ergonova eller FSA Vero/Omega Compact er gode alternativer for kompakte styrer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IngarS skrev (3 minutter siden):

Men for å svare på det opprinnelige spørsmålet ditt, så er det riktig at Giant og Canyon bruker 1 1/4" gaffelrør i motsetning til den mer vanlige 1 1/8". Dette stemmet burde passe på din sykkel (men fant ikke kortere enn 70mm): XLC All Ride Stem 1 1/4" ø31,8mm 7 Grader svart 70 mm - Bikable.no

Deda RHM, 3T ergonova eller FSA Vero/Omega Compact er gode alternativer for kompakte styrer

Takk, setter stor pris på innspill. 70 mm blir nok å gi meg noe å jobbe med. Hele greia har fått meg til å vurdere om jeg i det hele tatt skal fortsette å sykle på en landeveissykkel. Jeg har aldri prøvd en endurace eller gravel, og kan dermed ikke si om det er veldig store forskjeller i sammenligning med ren landeveissykkel, men ut i fra hva jeg vet så byr de to førstnevnte mer avslappet og oppreist sittestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange turer har du hatt på sykkelen?

Det er ikke uvanlig at kroppen(mest ryggen, men også skuldre og armer) reagerer når en går fra f.eks. stisykkel eller andre mer oppreiste sykler til gravel/landeveissykkel. Opplevde det selv. Det er ikke en posisjon kroppen er vant til, og det krever en tid for tilvenning. I tillegg kommer ryggvondter hvis en ikke har syklet langt før, noe mange syklister som ikke trener sykling om vinteren også kjenner på hver vår. En bør heller ikke glemme at mange har dårlig styrke i ryggen eller litt svak mobilitet pga. livsstil, og sittestillingen på landeveissykler avslører dette, på en smertefull måte. Selv holder jeg svært sjeldent i bukken eller ved bremsene når jeg sykler langt, da det er mer komfortabelt for meg å holde hendene på det flate partiet. Når det går raskt eller nedover, holder jeg såklart ved bremsene.

IngarS råd om å bytte stem og styre virker som et godt råd. Kort stem og styre med lang reach virker som en suboptimal kombo. Jo mer tid du får på sykkelen vil også kroppen venne seg til sittestillingen som nevnt tidligere. Per nå virker det som både stem/styre-komboen og kroppen jobber imot at du skal ha det komfortabelt på sykkelen.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (30 minutter siden):

Hvor mange turer har du hatt på sykkelen?

Det er ikke uvanlig at kroppen(mest ryggen, men også skuldre og armer) reagerer når en går fra f.eks. stisykkel eller andre mer oppreiste sykler til gravel/landeveissykkel. Opplevde det selv. Det er ikke en posisjon kroppen er vant til, og det krever en tid for tilvenning. I tillegg kommer ryggvondter hvis en ikke har syklet langt før, noe mange syklister som ikke trener sykling om vinteren også kjenner på hver vår. En bør heller ikke glemme at mange har dårlig styrke i ryggen eller litt svak mobilitet pga. livsstil, og sittestillingen på landeveissykler avslører dette, på en smertefull måte. Selv holder jeg svært sjeldent i bukken eller ved bremsene når jeg sykler langt, da det er mer komfortabelt for meg å holde hendene på det flate partiet. Når det går raskt eller nedover, holder jeg såklart ved bremsene.

IngarS råd om å bytte stem og styre virker som et godt råd. Kort stem og styre med lang reach virker som en suboptimal kombo. Jo mer tid du får på sykkelen vil også kroppen venne seg til sittestillingen som nevnt tidligere. Per nå virker det som både stem/styre-komboen og kroppen jobber imot at du skal ha det komfortabelt på sykkelen.

Takk for tilbakemelding.

Jeg tok én tur med varighet på ca. en time. Lett terreng. Tidligere har jeg syklet en god del på en blandeveissykkel. Jeg var klar over utfordringer når det gjelder tilpassing til ren landeveissykkel. Har både lest meg frem til det og blitt fortalt. Jeg er dog i god form og har rimelig god kjernemuskulatur, derfor trodde jeg ikke at jeg skulle få noen større utfordringer. Det er mer at mine armer søkte hele tiden etter mer oppreist sittestilling, samtidig som setet var skjøvet helt frem. Ut i fra det jeg vet bør ikke setet på sykkelen være skjøvet helt frem da en slik sittestilling ikke er helt parallelt med trykket på pedaler, noe som kan gi utfordringer ifht knær etter hvert. Derfor har jeg kalkulert meg til at jeg bør ha kortere stem. Jeg er ikke ute etter en helt avslappet sittestilling, og jeg har forstått at jeg aldri kommer til å få like komfortabel sittestilling som på en crossover. Det jeg var ute etter er litt mindre aggressiv sittestilling enn det som er tilfellet i dag.

Har for øvrig bestilt stemmet som IngarS har linket til. Det var en grei pris, og 70 mm bør være nok til å forbedre sittestillingen. Så får jeg se om det blir nok. Hvis ikke, da må jeg nok vurdere en annen type sykkel.  

 

Endret av Jascko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...