geiranders Posted July 7, 2023 Posted July 7, 2023 Finnes det noen beste praksis på hva som er optimal bildestørrelse ved opplasting for å unngå for hard komprimering? På Facebook er det for eksempel slik at 2048px på langsiden er max størrelse som ikke blir automatisk hardt komprimert, om man vil beholde detaljer. Jeg lastet nettopp opp et bilde på 3000px og 1,5MB i håp om at det skulle være mulig å gå inn og se detaljene, men det blir temmelig ullent. Hva bør jeg velge i stedet? Legger ved bildet som eksempel. Quote
baroudeur Posted July 7, 2023 Posted July 7, 2023 Enig. Jeg har gjort en endring. Kan du prøve å laste opp samme bilde her igjen i et nytt innlegg? Quote Vive le forum!
geiranders Posted July 7, 2023 Author Posted July 7, 2023 (edited) Takk for at du er kjapt på ballen! Her kommer det på nytt. EDIT: Ser ikke ut som om det ble noe annerledes. Det optimale hadde vært om det ble mulig å se originalfila direkte, visningsvinduet her viser åpenbart en komprimert utgave fremdeles. Edited July 7, 2023 by geiranders Quote
baroudeur Posted July 7, 2023 Posted July 7, 2023 Fortsatt grumsete. La meg teste en ting til. 1 Quote Vive le forum!
baroudeur Posted July 7, 2023 Posted July 7, 2023 @geiranders Kan du prøve igjen? Quote Vive le forum!
geiranders Posted July 7, 2023 Author Posted July 7, 2023 Det ble straks meget bedre, ja! Nå kan jeg lese skriften på sete og setepinne, i alle fall. Quote
baroudeur Posted July 7, 2023 Posted July 7, 2023 Jeg doblet tillatt oppløsning, så nå er visningsbegrensningen på 4000 x 2000 px. Jeg er helt enig i at default var for dårlig. 1 Quote Vive le forum!
geiranders Posted July 7, 2023 Author Posted July 7, 2023 Veldig bra! Tester en gang til med 2048px bredde i stedet for 3000px av ren nysgjerrighet. 1 Quote
baroudeur Posted July 7, 2023 Posted July 7, 2023 Det var jo egentlig veldig fint at vi gjorde all denne testingen med en hvit Specialized, for det er et nydelig motiv. Bonuspoeng for S/F-veske. 1 Quote Vive le forum!
Ivar Elverum Posted September 30, 2023 Posted September 30, 2023 (edited) Når jeg legger til bilde på ipad så lagres bilde som *.heic så sletter jeg bildet og legger til på nytt, da blir det jpeg Edited September 30, 2023 by Ivar Elverum Quote Om itj ainna så på trass
baroudeur Posted September 30, 2023 Posted September 30, 2023 Når du legger bilde på forumet fra ipad? HEIC er vel et Apple-format så det er kanskje dette formatet bildet du forsøker å laste opp har. Så vidt jeg vet støtter ikke Invision dette formatet så kanskje ipad-en defaulter til jpeg når HEIC blir avslått? Quote Vive le forum!
Ivar Elverum Posted September 30, 2023 Posted September 30, 2023 Ja, kanskje det. Men jeg sletter bare første forsøk og laster opp på nytt. Nesten magisk.. 🙂 1 Quote Om itj ainna så på trass
Recommended Posts