Gå til innhold

Sko for våt høstsykling


Anbefalte innlegg

Med forrige høsts hvite, følelsesløse tær friskt i minne, har jeg bestemt meg for å få tak i noen vanntette sko til stisykling med flate pedaler. Har et par 45NRTH Wolvhammer, men de er nokså vinterspesifikke og blir i heiteste laget.

Hva anbefaler folket? 

Kjell Ivar

Leder NOTS sentralstyre, styremedlem NOTS Follo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generell erfaring med vanntette sko er at de funker best når det er fuktig, ikke skikkelig bløtt. Grunnen er rett og slett at vann som kommer inn (etter en plumping...) ikke kommer ut heller når skoene er tette. 

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (36 minutter siden):

Vil tro det er bedre at vannet forblir i skoen og varmes opp enn at det stadig renner vann inn og ut av den?

Kan være et poeng det ja. At man ikke får jevnt påfyll av nytt kaldt vann i samme grad

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Northwave King Rock for klikkpedaler som jeg bruker vår og høst, og i fjellet på sommeren om det er surt, strålende fornøyd. 
Vil tro Northwave Multicross Mid GTX til flate pedaler er ca like bra? 

  • Like 1

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mmwinther skrev (3 timer siden):

Det aller beste er jo vanntette sokker! De fungerer suverent og da kan man bruker dem sammen med de vanlige skoa 👍

Edit: Det er disse jeg har https://utendors.no/produkt/dex-shell-ultra-dri-sports-socks-vanntette-sokker/spacer.png

Du har ikke et problem med at det renner vann ned langs leggen og inn i sokken og at det da blir værende der, litt samme problem som med vanntette sko?

Det er jo avhengig av lengde på buksa, og med lange bukser over skoene vil ikke det være noe problem. Min utfordring er at jeg bruker shorts helt ned mot null, siden det blir for klamt og varmt ellers. 

 

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanntette sokker til stisykling ble jeg ferdig med for noen år siden, synes det er bedre å bare stenge vannet ute. 
Er det vått nok sykler jeg med vanntett bukse så vannet ikke renner ned i skoa. 

Sykler du med shorts må du regne (!) med å bli våt på føttene uansett om det regner/skvetter nok. 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokkene har gummiert tetning som gjør at vannet ikke renner ned i sokken. De er ganske tighte på leggen. 

Er det kaldt, sånn et par grader så foretrekker jeg ullsokker og ullsåler (som er langt varmere enn originaldelene) og lar det stå til. Vanntette sokker er ikke så varme som ullsokker. Bedre å være våt og varm enn kald og tørr. 
Du kan også bruke en brødpose utenpå sokkene. Funker ganske så bra. 

Endret av Chalshus
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...