Gå til innhold

Hodelyktfeste på Giro Hex


anderfo

Anbefalte innlegg

Hei,

til stisykling bruker jeg Giro Hex, og denne har mange luftehull og en slags langsgående «grøft» som gjør at det er vanskelig å få festet hodelykta. Dvs. jeg har to hodelykter som begge helst vil festes i et GoPro-feste, men disse er typisk for brede til å gå ned i «grøfta» der luftehullene langs midtlinja er…

Jeg har prøvd å fylle denne 6-7mm dype grøfta med dobbeltsidig tape e.l. (f.eks. Gorilla mounting tape), og deretter sette et GoPro-feste på toppen, men dette blir veldig ustabilt pga høyden (må bygge opp rundt 7mm for å komme høyt nok til at GoPro-festet kan settes på - og selve lykta og GoPro-festet i seg selv er også ganske høyt, så det blir stooor kraftarm…).

20230907_212829.jpg.580c22173bd4baa5f793d1e99cd1e070.jpg

Det løsner derfor lett hvis jeg kommer borti noe. Dårlig løsning for å gjøre noe annet enn å sitte stille, altså. Og jeg vil stisykle 😉 

Nå som høstmørket har senket seg, lurer jeg på om noen andre har vært borti samme problemstilling og funnet en smart løsning? Bør jeg bygge ei «bru» mellom ribbene (over grøfta)? Bør jeg leite etter et spesialdesigna GoPro-feste for Giro Hex eller et GoPro-feste som kan stroppes fast i stedet for å tapes/limes fast? 

Jeg har selvsagt googlet litt og funnet bl.a. dette festet som er et slags ekstra bredt GoPro-feste for hjelmer med ventilhull på midten (Hex er nevnt på lista over kompatible hjelmer), men det er noe styr å få dem til å sende det helt til Norge. Har noen her funnet noe liknende mer lokalt, eller er det noen her som evt. har prøvd å lage et selv?

Endret av anderfo

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til å tenke på denne. Har ikke prøvd den selv, men la merke til den ved en tilfeldighet en gang. 
https://www.sykkelkomponenter.no/tilbehor/lys/lysfester/knog-pwr-hjelm-gopro-lyktfeste

Ikke sikkert det er det du er ute etter. Det er jo ikke slide-montering eller hva det kalles.

Ellers går det kanskje an å få 3D-printet en løsning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anderfo skrev (På 7.9.2023 den 21.34):

 

Jeg har selvsagt googlet litt og funnet bl.a. dette festet som er et slags ekstra bredt GoPro-feste for hjelmer med ventilhull på midten (Hex er nevnt på lista over kompatible hjelmer), men det er noe styr å få dem til å sende det helt til Norge. Har noen her funnet noe liknende mer lokalt, eller er det noen her som evt. har prøvd å lage et selv?

Så ikke linken din før nå, men dette ser ut til å være et ganske greit gjør det selv prosjekt. En passende bit av en plastplate som passer som bro over kløfta i hjelmen. En god dobbeltsidig tape, 3M, Tesa el. til å lage nye tapefester mot hjelmen. Kan hende det blir for mye vibrasjon å bruke originaltape også under GoProfestet, i så fall fjernes den før det i stedet limes. Alle flater som skal limes / Tapes rubbes lett og vaskes med rødsprit eller annet du har for hånden.

Skulle jeg gjort dette selv hadde jeg vurdert å bruke / tilpasse  origainalplaten som GoPro kamera var festet i da du kjøpte det. Kan hende hjelmens krumming gjør det litt vanskelig å få stabilt feste, selv om du prøver å "varmbøye" plata.

Et bedre alternativ kan derfor være en skjøtemuffe for drensrør som kommer i forskjellige størrelser og derfor har ulik krumming. Denne plasten er svært stabil, har god tykkelse slik at du kan file ut en forsenkning (kamera lavere og bedre limflate) til origanalfeste og samtidig ha nok tykkelse igjen for stabilt feste mot hjelmen.

Restene av drensrøret gjør du om til et svært lett (en halvdel ca 50g) "anything cage"  

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Om det er Giro eller Scott hjelm med riller går vel ut på ett.  Sånn gjør jeg det på min Scott MIPS hjelm. Braketten fulgte med en Magicshine lykt, men Gemini lykta kom med samme type brakett.

Borrelåsen er klippet til, og lagt UNDER MIPS "innfatningen" for å være minst mulig i veien for MIPS funksjonaliteten.

Sitter dønn.

20230921_114134.jpg

20230921_114120.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...