geiranders Posted September 8, 2023 Share Posted September 8, 2023 Oppdaget nettopp en dings jeg ikke har sett før, da jeg kikket på oppsettet til Alex Kowalski som ble nummer to i Great British Divide: https://www.instagram.com/p/CvcKqKmsO4E/ Den litt klumpete dingsen på gaffelen viser seg altså å være en moderne felgdynamo fra PedalCell. Produsert i Chicago og skal være svært effektiv, oppgir tre ganger mer output enn en SON navdynamo. Kan selvsagt lett vippes bort fra felgen, kan lett flyttes mellom ulike sykler – og leverer strøm til en boks med to USB-C-kontakter som kan plasseres på styret eller ramma.https://pedalcell.com/ Dingsen er selvsagt ingen estetisk nytelse, men er jo beregnet på langdistanse-sykler som allerede er pakket fulle av ræl. Får fine testomtaler også:https://road.cc/content/review/pedalcell-bicycle-power-source-284273 Jeg sykler ikke langt og lenge nok til å trenge en sånn, jeg greier meg fint med en god powerbank i en liten bag på ramma – men hadde vært interessant å høre om noen andre her har gjort nytte av denne dingsen. Den har vært på markedet i et par år, ser jeg. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Posted September 8, 2023 Share Posted September 8, 2023 Jeg kjenner en som kjøpte en sånn. Den sluttet å virke. Han fikk ny på garantien, men det skjedde igjen. Han gav den opp. Men kjekt om noen får den til 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ranie Posted September 9, 2023 Share Posted September 9, 2023 Interessant produkt, og fint om ein ikke kan bygge om hjul til dynamonav. Alee Denham i Cyclingabout har skrive litt om ulike dynamoløysinger, der nemde han PedalCell: https://www.cyclingabout.com/rim-dynamos-can-now-generate-more-power-than-hub-dynamos/ Eg har dynamonav som driv lys men kan også koble på ladesystem, det hadde vore artig å prøve. Er det nokon her som har erfaring med lading via dynamo til powerbank? Eller er det alltid kort nok tid og avstand mellom strømnett og powerbanken held lenge nok? @Sun Flyer, kva er ditt oppsett og taktikk med tanke på straum for dine lange turar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Posted September 9, 2023 Share Posted September 9, 2023 Hovedpoenget med et dynamohjul er å alltid ha lys på sykkelen. Det er utrolig praktisk og føles veldig trygt. På langtur kan man da konsentrere seg om å holde telefon og gps oppladet. Det er nok å tenke på, man kommer der langt med en middels powerbank. Jeg har en sinewave beacon dynamolykt med usb lader innebygd. Til den kan man enten koble en powerbank eller gps'en direkte. Jeg prøvd begge deler og det fungerer så lenge man holder jevn, god fart. Er det veldig kupert eller dårlige veier funker ladingen dårlig. Og ved regn må man være forsiktig for ikke å ødelegge noe. Min personlige erfaring er at ladingen er en nødløsning. Å koble gps'en direkte når den er nesten tom er helt ok, og så bruke powerbank for telefonens del. Da holder den gjerne i 3 dager og på de dagene finner man en stikkontakt. Rimdynamoene introduserer flere usikkerhetsmomenter. Mye mere ledninger, og man får flere enheter å lade siden man da kjører batterilykter og lader disse i tillegg til gps/telefon. Nevnte jeg at ledninger er forbruksvare på tur? De slutter å virke når man minst venter det og noen enheter (les garmin/wahoo) funker kun på nye ledninger som ikke har vært utendørs en uke. Men jeg elsker enkelheten og tryggheten ved å alltid ha lys. Så dynamohjul er min løsning. Rullemostanden er ikke merkbar eller målbar når man sykler med andre. Det er en intervju med Son på bikepacking.com. Der kommer det fram at de kan lage kraftigere dynamo når som helst, men de tyske reglene for lysstyrke i sykkellys hindrer de i dèt. Så potensialet i navdynamoer er ikke tatt ut ennå. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sveinung1 Posted September 10, 2023 Share Posted September 10, 2023 Effekt på lading er avhengig av hvilket laderelé en bruker. Jeg bruker et Igaro 2, som lader veldig bra, selv i lav fart. Jeg bruker Garmins ekstrabatteri under gps'n , og lader den opp ved behov. Det går noen timer, men jeg har alltid strøm nok ved egen hjelp. Jeg har også forrige generasjon di2, og kan lade den selv i fart via ladeplugg i front. Nå kom jo ikke grx 12 med di2 i første omgang, men nedtur at ladeporten er på bakgir. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.