Gå til innhold

Slange vs Guffe


Anbefalte innlegg

Dette har sikkert blitt diskutert tusenvis av ganger før, men er det primært for vektbesparelse man kjører slangeløst og guffe? Jeg har aldri tenkt noe voldsomt på å gå bort fra slange, det har rett og slett bare fungert for meg i alle år. Kan kun huske en gang i løpet av alle år jeg har syklet, som jeg har måtte bytte slange i skogen, etter å ha truffet en skarp steinkant litt hardt (snakebite?). Eller er det for punkteringssikkerhet man kutter ut slange, og bruker guffe? I hine hårde dager når jeg kjørte cross og enduro, var det mange som kjørte med sk. mousse i dekka. Rett og slett en skumpølse i steden for slange, og null luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

For min del er det også pga. punkteringssikkerhet. Man punkterer av og til med slangeløst også, men som oftest går det an å plugge dekket noe som er mye enklere enn å bytte slange.

Men det er klart - må du først inn med slange så er det litt mer styr. Evt. umulig om du bruker inserts som cushcore o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farlig å utbasunere, men ikke avbrutt en tur pga punktering siden jeg noe motvillig gikk over til slangeløst i 2005. Mange ganger funnet spor av guffesprut fra dekk, men det har da tettet seg uten min innblanding. Det alene kompenserer for at jeg må pumpe litt hver dag.

Vektmessig er det ikke så mye å spare. Litt rikelig med guffe + ventil veier nesten det samme som en ganske lett slange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jecro skrev (2 timer siden):

For min del er det kun punkteringssikkerhet. Lavt lufttrykk i skauen + slange = garantert snakebite. 

Må moderere meg selv litt: Lavt lufttrykk i skauen + slange + dårlige sporvalg og slumsete teknikk = ganske hyppige punkteringer 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...