Jump to content

Recommended Posts

Posted

Dette har sikkert blitt diskutert tusenvis av ganger før, men er det primært for vektbesparelse man kjører slangeløst og guffe? Jeg har aldri tenkt noe voldsomt på å gå bort fra slange, det har rett og slett bare fungert for meg i alle år. Kan kun huske en gang i løpet av alle år jeg har syklet, som jeg har måtte bytte slange i skogen, etter å ha truffet en skarp steinkant litt hardt (snakebite?). Eller er det for punkteringssikkerhet man kutter ut slange, og bruker guffe? I hine hårde dager når jeg kjørte cross og enduro, var det mange som kjørte med sk. mousse i dekka. Rett og slett en skumpølse i steden for slange, og null luft.

• Replies 6
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Posted

Farlig å utbasunere, men ikke avbrutt en tur pga punktering siden jeg noe motvillig gikk over til slangeløst i 2005. Mange ganger funnet spor av guffesprut fra dekk, men det har da tettet seg uten min innblanding. Det alene kompenserer for at jeg må pumpe litt hver dag.

Vektmessig er det ikke så mye å spare. Litt rikelig med guffe + ventil veier nesten det samme som en ganske lett slange.

Posted
Jecro skrev (2 timer siden):

For min del er det kun punkteringssikkerhet. Lavt lufttrykk i skauen + slange = garantert snakebite. 

Må moderere meg selv litt: Lavt lufttrykk i skauen + slange + dårlige sporvalg og slumsete teknikk = ganske hyppige punkteringer 😀

Posted

Mye fjell og røtter i "hjemme"marka, men prøver alltid å vippe hjula over skarpe kanter. Blanding av risikovurdering/teknikk og flaks som har reddet meg fra punkteringer antar jeg 🙂 Takker for innspill, da har jeg blitt klokere.

Posted

Hovedgrunn: Slangeløst gir mulighet til lavere lufttrykk, som gir bedre grep.

I tillegg demper dekket bedre på de små slagene, så det er mer behagelig også.