Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har brukt en arvet racer (for stor) de siste 3 årene og skal nå kjøpe min egen for første gang. Budsjett 15-20k. Noen overordnede tips rundt kjøpet? Kjøpe brukt? Karbon vs. aero? Er felgbrems fortsatt bra nok eller bør jeg gå for skivebrems?

Jeg har lest endel tråder på dette før og noen sier at 60-70% av budsjettet bør settes av til sykkelen, resten  til tilleggsutstyr. Har dog ikke sett (eller letet) etter en norsk tråd, så jeg søker råd fra noen som kjenner det norske markedet.

  • Replies 6
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted

@Andersen I den prisklassen ville jeg gått for noe brukt. Karbon med skivebrems. Jeg ville ikke avkortet budsjettet til selve sykkelen med 30-40%, men passet på at du har råd til sko og hjelm. Alt annet kan du ta etter hvert. Min mening i hvert fall.

I prisklassen 15-20k finnes det ofte mange spennende bruktkjøp og du kan gjøre noen kupp. Du bør sette opp noen varsler på Finn, for eksempel "landevei, karbon" i kjøreavstand fra der du bor. Da søker du bredt etter tilgjengelige modeller som du både kan prøve og prute på (fremoverlente kjøpere som er villig til å handle raskt og hente selv kan ofte få en del rabatt). Du må også forvente at de beste kjøpene går fort, gjerne etter få minutter. Sykler som ligger lenge gjør det av en grunn. Samtidig må du ikke forhaste deg. Kan være en litt utfordrende balansegang - hjelper hvis du har en litt uvanlig størrelse. Hvor høy er du?

Det kan jo tenkes at du klarer å presse modeller som SL6 en lite stykke under 20k og da har du sykkel en stund. Men som nevnt finnes det mange gode modeller i denne prisklassen.

Vive le forum!

Posted
Andersen skrev (På 15.9.2023 den 14.27):

Er felgbrems fortsatt bra nok eller bør jeg gå for skivebrems?

Felgbrems har ikke blitt dårligere 🙂 Så lenge en sørger for at de er riktig innstilt (primært at klossene treffer riktig og samtidig på bremsebanen). Det er også stor forskjell på ulike klosser og hjul. Største ulempen med felgbrems er karbonhjul i regn.
Jeg ville kjøpt en brukt sykkel av annerkjent merke med mekaniske gir, felgbrems og alu hjulsett som Campagnolo Zonda, Eurus eller Shamal. Utrolig gode hjul å kjøre på, enkle å vedlikeholde og holder "evig". De er også så godt som lydløse, noen liker "swoosj" lyden som de fleste carbonhjul gir. Jeg liker når ting lager minst mulig lyd 🙂 
 

Posted
johs78 skrev (1 time siden):

Felgbrems har ikke blitt dårligere 🙂 Så lenge en sørger for at de er riktig innstilt (primært at klossene treffer riktig og samtidig på bremsebanen). Det er også stor forskjell på ulike klosser og hjul. Største ulempen med felgbrems er karbonhjul i regn.
Jeg ville kjøpt en brukt sykkel av annerkjent merke med mekaniske gir, felgbrems og alu hjulsett som Campagnolo Zonda, Eurus eller Shamal. Utrolig gode hjul å kjøre på, enkle å vedlikeholde og holder "evig". De er også så godt som lydløse, noen liker "swoosj" lyden som de fleste carbonhjul gir. Jeg liker når ting lager minst mulig lyd 🙂 
 

Slik jeg ser det er største ulempen med å kjøpe sykkel med felgbrems begrensede oppgraderingsmuligheter og liten mulighet for økt dekkbredde.

Posted
rosandholm skrev (1 time siden):

Slik jeg ser det er største ulempen med å kjøpe sykkel med felgbrems begrensede oppgraderingsmuligheter og liten mulighet for økt dekkbredde.

Begrenset oppgraderingsmuligheter vet jeg ikke om jeg skjønner helt, tenker du på tilgjenngelighet på deler langt frem i tid? Syns det er mye enklere å holde på med felgbremser, både når det gjelder vedlikehold, utskifting, oppgradering osv. Slipper også subbing og hyling som mange skivebremser sliter med.
Begrenset dekkbredde over ca 28 mm kan være en utfordring ja, hvis en ønsker å kjøre brede dekk.

Posted (edited)
johs78 skrev (12 minutter siden):

Begrenset oppgraderingsmuligheter vet jeg ikke om jeg skjønner helt, tenker du på tilgjenngelighet på deler langt frem i tid? Syns det er mye enklere å holde på med felgbremser, både når det gjelder vedlikehold, utskifting, oppgradering osv. Slipper også subbing og hyling som mange skivebremser sliter med.
Begrenset dekkbredde over ca 28 mm kan være en utfordring ja, hvis en ønsker å kjøre brede dekk.

Det kommer ingen nye girgrupper til felgbremser, og utvalget hjul krymper også.

Edited by rosandholm
Leif
Posted
baroudeur skrev (På 18.9.2023 den 8.21):

@Andersen I den prisklassen ville jeg gått for noe brukt. Karbon med skivebrems. Jeg ville ikke avkortet budsjettet til selve sykkelen med 30-40%, men passet på at du har råd til sko og hjelm. Alt annet kan du ta etter hvert. Min mening i hvert fall.

I prisklassen 15-20k finnes det ofte mange spennende bruktkjøp og du kan gjøre noen kupp. Du bør sette opp noen varsler på Finn, for eksempel "landevei, karbon" i kjøreavstand fra der du bor. Da søker du bredt etter tilgjengelige modeller som du både kan prøve og prute på (fremoverlente kjøpere som er villig til å handle raskt og hente selv kan ofte få en del rabatt). Du må også forvente at de beste kjøpene går fort, gjerne etter få minutter. Sykler som ligger lenge gjør det av en grunn. Samtidig må du ikke forhaste deg. Kan være en litt utfordrende balansegang - hjelper hvis du har en litt uvanlig størrelse. Hvor høy er du?

Det kan jo tenkes at du klarer å presse modeller som SL6 en lite stykke under 20k og da har du sykkel en stund. Men som nevnt finnes det mange gode modeller i denne prisklassen.

Topp, takk for info! Blir Finn-søk med det samme. Jeg er 191cm så det virker som det er endel ute i den rammestørrelse.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...