Legendarisk Posted September 18, 2023 Posted September 18, 2023 Jeg har per i dag en 15 år gammel Specialized Roubaix utstyrt med noen gamle Mavic aluhjul og billige Continental 25 mm. dekk. Sykkelen i seg selv har begynt å bli litt skranglete og det føles som at den ikke lenger er optimal for videre framgang. Moderne landeveissykler ser jo i alle fall vesentlig sprekere ut, men hvor stor forskjell er det egentlig? Kan jeg forvente å øke snitthastigheten min med 1-2 km/t kun ved overgang til en ny og mer aerodynamisk sykkel + et sporty hjulsett? Skjønner jo at det er mange faktorer som spiller inn, men håper det er noen kloke hoder her som har noen erfaringer å dele.😁 Quote
Gubben Posted September 18, 2023 Posted September 18, 2023 det absolutt viktigste er at sykkelen er i god stand, hvis du bytter alt av slitedeler og retter hjulene så er nok ikke forskjellen sååå stor. på youtube ligger det bøttevis med videoer som kommer med forskjellig svar 🙂 det enkleste svaret er at det beste er å trene mer Quote
Kaiost Posted September 18, 2023 Posted September 18, 2023 Du kan starte med å se på denne videoen: Kortversjonen: 200 w og 300 w gir deg 2 km/t høyere fart med aerohjul. Så kan du se hvor mange meter det utgjør på selve testen. Om du i tillegg bytter sykkel med aeroramme blir det nesten så du må holde ekstra hardt i styret for at sykkelen ikke skal reise fra deg. 2 Quote
baroudeur Posted September 18, 2023 Posted September 18, 2023 Legendarisk skrev (1 time siden): Jeg har per i dag en 15 år gammel Specialized Roubaix utstyrt med noen gamle Mavic aluhjul og billige Continental 25 mm. dekk. Sykkelen i seg selv har begynt å bli litt skranglete og det føles som at den ikke lenger er optimal for videre framgang. Moderne landeveissykler ser jo i alle fall vesentlig sprekere ut, men hvor stor forskjell er det egentlig? Kan jeg forvente å øke snitthastigheten min med 1-2 km/t kun ved overgang til en ny og mer aerodynamisk sykkel + et sporty hjulsett? Skjønner jo at det er mange faktorer som spiller inn, men håper det er noen kloke hoder her som har noen erfaringer å dele.😁 Tidligere i år kjøpte jeg faktisk en 13 år gammel Roubaix som jeg gleder meg veldig til å ta i bruk. Må fikse et par ting på den først, men den føles ganske rask når jeg triller litt på den innendørs. Hvis jeg rekker det før snøen kommer skal jeg test hvordan den står seg mot en nyere SL7 rundt formsløyfen. Men poenget mitt var egentlig at du har en rå sykkel, eldre Roubaix-er er sjef. 2 Quote Vive le forum!
Legendarisk Posted September 22, 2023 Author Posted September 22, 2023 baroudeur skrev (På 18.9.2023 den 21.51): Tidligere i år kjøpte jeg faktisk en 13 år gammel Roubaix som jeg gleder meg veldig til å ta i bruk. Må fikse et par ting på den først, men den føles ganske rask når jeg triller litt på den innendørs. Hvis jeg rekker det før snøen kommer skal jeg test hvordan den står seg mot en nyere SL7 rundt formsløyfen. Men poenget mitt var egentlig at du har en rå sykkel, eldre Roubaix-er er sjef. Auda, det var akkurat det jeg ikke ville høre!😄 Desto flere gode argumenter for å kjøpe splitter ny sykkel, desto bedre! Vil uansett gjerne høre hvordan den måler seg i formsløyfen din! Quote
Gubben Posted September 22, 2023 Posted September 22, 2023 Kaiost skrev (På 18.9.2023 den 20.42): Du kan starte med å se på denne videoen: Kortversjonen: 200 w og 300 w gir deg 2 km/t høyere fart med aerohjul. Så kan du se hvor mange meter det utgjør på selve testen. Om du i tillegg bytter sykkel med aeroramme blir det nesten så du må holde ekstra hardt i styret for at sykkelen ikke skal reise fra deg. 2 km/t høres latterlig lite ut, men 7% økning i fart bare på å bytte hjul...og så kjøper du bedre dekk, aero sokker, raske briller og vips så er du ikke sist i feltet lenger 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.