Gå til innhold

Girene er for tett


Anbefalte innlegg

Er det mulig å bytte kassett for å få større forskjell mellom girene? Jeg skulle gjerne hatt 1. gir vesentlig lettere, og synes girene er alt for tett i utveksling, må som regel bytte gir 2-3 trinn om gangen (motoren kutter jo ved girbytte, så mange små nedgiringer i oppoverbakke så mister man jo all fart) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Har samme "problem", bare at jeg ikke har elsykkel. 🙂 Slipper batteri, men rytteren må lades hver natt. 😁

Har brukt et hjul med 1 tann forskjell for hvert gir siste ukene, veien til jobb er såpass lite kupert at jeg stort sett girer to gir i slengen. Men der det er lange motbakker har jeg girt jeg ett og ett gir. Så det spørs vel på løyeprofilen. Hvor mange tenner man har på klingene foran påvirker vel også hvor tett girene oppleves. Skal prøve med en kassett med 2 tenner forskjell for hvert av de letteste girene nå, får se om det blir litt mindre dobbelgiring da.

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan rapportere tilbake etter å ha gått fra 10-delt 15-25 til det jeg tror er 12-27 (kanskje 12-13-14-15-16-17-19-21-24-27). Savnet umiddelbart den tette giringen da jeg skulle aksellerere normalt på flat sykkelvei. I bakker synes jeg særlig girskiftene hadde for store mellomrom, slik at kadens og fart blir skadelidende.

Fikk meg til å lure på om trinnløst automatgir kunne vært noe (Enviolo), men det har bare effisiens på cirka 75% hvis jeg husker rett. Ganske så elendig på papiret, men kanskje ikke så dumt for en tråsyklist i praksis?

Til elsykkel kan man i prinsippet klare seg med ett gir hvis motoren er sterk fra stilletående

Endret av York

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...