RoyE Posted September 23, 2023 Share Posted September 23, 2023 Jeg slo til i dag på et brukt Aerlite-hjulsett for å bruke på reservesykkelen min. Da jeg kommer hjem smetter bakhjulet rett på, men forhjulet vil ikke. Når jeg begynner å titte så viser det seg at endekoppene på forhjulet måler ø20 mm. Mine to andre hjulsett med gjennomgående akslinger (12x100/12x142) måler begge 19 mm, og det gjør også sporet i gaffelen på begge mine sykler. Jeg var ikke klar over at det i det hele tatt var variasjoner her, kan noen opplyse meg? Quote . Link to comment Share on other sites More sharing options...
KER Posted September 23, 2023 Share Posted September 23, 2023 Jeg hadde det samme på et Aerlite for en del år tilbake. Da brukte jeg ei fil for å få det ned til 19 mm. Spraya det med sort etterpå. Ikke synlig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plankepetter Posted September 23, 2023 Share Posted September 23, 2023 (edited) Er de 12 mm innvendig? Eller er de 15 mm, som er standard på terrengsykkel? Edited September 23, 2023 by Plankepetter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoyE Posted September 23, 2023 Author Share Posted September 23, 2023 Funnet ut litt mer i mellomtiden. Det ser ut til å være til 15 mm aksling i utgangspunktet. Også er det brukt en form for adapter for å kunne bruke 12 mm aksling, men på en gaffel ment for 15 mm aksling. Gir det mening…? Quote . Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoyE Posted September 23, 2023 Author Share Posted September 23, 2023 KER skrev (44 minutter siden): Jeg hadde det samme på et Aerlite for en del år tilbake. Da brukte jeg ei fil for å få det ned til 19 mm. Spraya det med sort etterpå. Ikke synlig. Tanke allerede tenkt om å dreie dem ned og shave av den millimeteren jeg trenger. Quote . Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoyE Posted September 24, 2023 Author Share Posted September 24, 2023 Løsning ble som KER nevnte. Fil, pussepapir og matt sort spraylakk fikset biffen. Hjul smatt på plass og det er knapt mulig å se at det er modifisert. Case closed! 2 Quote . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psibar Posted September 25, 2023 Share Posted September 25, 2023 Jeg var nær ved å ødelegge en gaffel på et nybygg ved å montere et aerlite hjul som hadde endekopper med feil størrelse for en evighet siden. Stolte ikke på at resten av hjulet var innafor, så er fornøyd med at det gikk i retur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gruskverner Posted September 25, 2023 Share Posted September 25, 2023 Betyr dette at Gavia-syklene som selges med Aerlite hjul vil bli slingrete med andre hjulsett/nav? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts