Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg slo til i dag på et brukt Aerlite-hjulsett for å bruke på reservesykkelen min. Da jeg kommer hjem smetter bakhjulet rett på, men forhjulet vil ikke. Når jeg begynner å titte så viser det seg at endekoppene på forhjulet måler ø20 mm. Mine to andre hjulsett med gjennomgående akslinger (12x100/12x142) måler begge 19 mm, og det gjør også sporet i gaffelen på begge mine sykler. 
Jeg var ikke klar over at det i det hele tatt var variasjoner her, kan noen opplyse meg?

.

Posted

Jeg hadde det samme på et Aerlite for en del år tilbake. Da brukte jeg ei fil for å få det ned til 19 mm. Spraya det med sort etterpå. Ikke synlig. 

Posted

Funnet ut litt mer i mellomtiden. 

Det ser ut til å være til 15 mm aksling i utgangspunktet. Også er det brukt en form for adapter for å kunne bruke 12 mm aksling, men på en gaffel ment for 15 mm aksling. Gir det mening…? 

IMG_1942.jpeg

IMG_1943.png

.

Posted
KER skrev (44 minutter siden):

Jeg hadde det samme på et Aerlite for en del år tilbake. Da brukte jeg ei fil for å få det ned til 19 mm. Spraya det med sort etterpå. Ikke synlig. 

Tanke allerede tenkt om å dreie dem ned og shave av den millimeteren jeg trenger. 

.

Posted

Løsning ble som KER nevnte. Fil, pussepapir og matt sort spraylakk fikset biffen. Hjul smatt på plass og det er knapt mulig å se at det er modifisert. Case closed!

• Like 2

.

Posted

Jeg var nær ved å ødelegge en gaffel på et nybygg ved å montere et aerlite hjul som hadde endekopper med feil størrelse for en evighet siden. Stolte ikke på at resten av hjulet var innafor, så er fornøyd med at det gikk i retur.