Avdem Skrevet 5. oktober 2023 Del Skrevet 5. oktober 2023 Sikkert nesten like mange Ripmo/af som Ripley i dei norske skoger etterkvart så fortener eigen tråd. Tips, triks og modifikasjonar. Begynner med kveldens oppgradering: https://cascadecomponents.bike/products/ripmo-af-link Hakket meir progressiv og bittelitt meir vandring. Blir spennande å sjå om den kan gje litt meir støtte på bratt vestlandssti. Ellers er sykkelen ein Ripmo AF slx i large med Jade X coil. Bytta til One-up styre (20mm) og stem (50mm). Fått seg ei 200mm skive bak og prøver grønne Galfer klossar no. 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polkadot Skrevet 6. oktober 2023 Del Skrevet 6. oktober 2023 Nice. Er interessant at linkene til cascade til ripmo og ripmo af er helt forskjellige. Blant annet så får du lengre vandring i shocken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roy Skrevet 6. oktober 2023 Del Skrevet 6. oktober 2023 Spennende, gleder meg til å høre om erfaringene med Cascade linken. Siter NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avdem Skrevet 6. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2023 Polkadot skrev (3 timer siden): Nice. Er interessant at linkene til cascade til ripmo og ripmo af er helt forskjellige. Blant annet så får du lengre vandring i shocken. På Ripmo må vel nedre link og byttast? Men det er kanskje forskjell på øvre og.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avdem Skrevet 7. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2023 Roy skrev (På 6.10.2023 den 10.15): Spennende, gleder meg til å høre om erfaringene med Cascade linken. Fikk ei vervindu idag så tok ein tur på referansestien for å teste litt. Har ikkje gjort endringar utover å bytte linken. Jade x coil med 550 fjør. Eg ligg vel rundt 95 kilo ein plass med sko og slikt. Cascade anbefalar 16mm sag på demparen, målte til 17. (Får ete meir knekkebrød.....) Stiane i området er av typen vinsj opp på bratt skogsveg og ned igjen på "naturlege" stiar, lite doseringar, mykje røtter og ein del stein. Merka ingen forskjell i motbakkene, moglegvis litt meir sensitiv i første del av vandringa. På flat sti (det lille som er... ) sitt den nok litt høgare i vandringa, ikkje mykje men ein merkar forskjell. I første stiparti som er bratt, trangt og teknisk utan den store farta opplevde eg bakenden som meir planta, meir kontrollert over større slag, sitt og her litt høgare i vandringa med meir støtte. Vidare på stiparti med større fart er det mykje meir kontrollert og tryggare. Opplev ikkje at ein bruker opp vandringa, tenkjer mindre på å juster fart eller posisjon før slag ein veit kjem. Eit par tilfelle der eg vart litt overraska av at bakhjulet hang igjen, har nok litt å gjere med at eg tidlegare har blåst gjennom vandringa på dei slaga, har tatt felgen der før, mens ein no får ein uvant reaksjon frå sykkelen, tenker det er ein vanesak. Trur eg må ta meg ein tur til Sandane iløpet av hausten og få testa litt meir på stiar med høgare fart og større slag. Totalt sett absolutt ei forbetring. Snø på toppane og...... 🥳 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polkadot Skrevet 9. oktober 2023 Del Skrevet 9. oktober 2023 Har Jade X low compression? Ift at "hang" litt igjen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avdem Skrevet 9. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2023 Luftdemparane er vel i utgangspunktet satt opp med ein low tune for Ripmo, usikker på korleis Jade x er konfigurert. Eg trur nok meir det var uvant at bakhjulet møtte meir motstand i den vertikale røyrsla enn før og at det derfor kjentes ut som om eg ikkje fekk nytta heile vandringa. Ute ein tur i kveld og gjekk inn for å presse meir på nokre parti eg veit er krevjande. Merkbart betre kontroll i desse no.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polkadot Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 Faktisk så er DVO helt stock standard, har ikke behov for den traction tune som fox trenger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tron Skrevet 15. oktober 2023 Del Skrevet 15. oktober 2023 Siden vi har en egen Ripmo-tråd nå: Hva gjør dere med periodisk vedlikehold av linkene? Kjør til det knirker/slarker, eller er det noe mer her? For det er vel bushinger i den nedre linken? Har hatt min AF et år nå, og tenkte å gi den skikkelig TLC i vinter. Tror det er første gang jeg har en fulldemper med så mye bevegelig mekanikk i sprutsonen fra bakhjulet, så jeg er spent på holdbarhet på både både lager og bushinger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avdem Skrevet 15. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2023 Har hatt min sidan jula - 19, lagre i øvre link var ganske grove når eg bytta til Cascade linken no. Trur eg har hatt dei oppe og smurt ein gong. Resten er tight og i god stand framleis. Plukka ifrå kvarandre og smurt/rensa eit par gonger. Ikkje antydning til slitasje i foringane. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tron Skrevet 8. mai Del Skrevet 8. mai Vekker liv i Ripmo-tråden med et spørsmål om bushinger: Er det slik at de trenger å byttes regelmessig, eller smøres opp? Min AF har drøyt 1.100 km på sti nå, ifølge Strava, og har begynt å knirke ved tråkk. Typisk sittende tråkking i oppoverbakke. Det er ikke sete eller setepinne, og internett sier at bushinger i nedre link slites i stykker først. Hva er deres erfaringer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avdem Skrevet 8. mai Forfatter Del Skrevet 8. mai Trur eg har rundt 1700 på min. Eg har plukka ned og smurt opp ein gong i året. Ikkje antydning til slark eller slitasje. Lagra i øvre link er derimot utsatte og treng litt hyppigare tilsyn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tron Skrevet 8. mai Del Skrevet 8. mai OK, jeg plukker fra hverandre og inspiserer. Virker jo unødvendig å bytte bushinger som ikke har slark, så da må det være et spørsmål om smøring, tenker jeg 🙂 For øvrig en skikkelig rakker av en sykkel! Blir hele tiden hvor imponert over hva den svelger unna! Jeg bare digger den Onyx-gaffelen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roy Skrevet 13. mai Del Skrevet 13. mai Internettet har en tendens til å feilinformere eller overdrive, de bushingene slites ikke fort med mindre man har utslitte lagere eller slark i linkene over. Det e jo tørt vær nå, typisk tid for nye knirkelyder. Siter NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tron Skrevet 13. mai Del Skrevet 13. mai Jepp, jeg skrudde fra hverandre, rengjorde alle komponenter etter alle kunstens regler, smurte opp og monterte med Loctite og riktig moment. Alt er tight og fint, knirkelyd ble borte og sølvpilen er klar for ny sesong 🙂 Hadde dog store problemer med monteringen. Jeg monterte først nedre link og skrudde til med Loctite og korrekt moment, slik jeg mener å ha sett i en instruksjonsvideo for karbonvarianten. Men da ville ikke boltene i øvre link på plass. Fikk inn tre av fire bolter, men den fjerde kom da bittelitt skjevt inn og traff ikke gjengene. Holdt på leeeenge, og skjønte ikke bæret. Virket nesten som om noe var skjevt med ramma. Til slutt tok jeg ut nedre link. Da smatt øvre link fint på plass, og den nedre kunne rimelig enkelt monteres til slutt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.