York Posted October 7, 2023 Posted October 7, 2023 Jeg er veldig flink (snikskryt) til å bruke håndsignaler, og sjekker blindsonen før jeg foretar en retningsendring (selv om jeg skal innrømme at jeg noen ganger slurver litt etter en lang dag). Har gode erfaringer med dette, og innbiller meg at disse vanene har hindret og kommer til å hindre kjipe overraskelser, i de tilfellene mitt bevegelsesmønster kommer overraskende på andre trafikanter som ikke klarer å lese hva jeg har tenkt. Men nå som høstmørket er her hjelper det lite med håndsignaler (en hånd sees jo ikke i særlig godt i mørket, selv med gul jakke). Har også hørt andre syklister si at de opplever mer respekt fra bilister når de bruker blinklys, og tenkte derfor å gi det et forsøk. Gikk til innkjøp av Biltema sitt sykkelblinklys til 149 kr. Den er oppgitt til IPX3 som ifølge skal bety noe sånt som beskyttelse mot dusj/regn, som kanskje er godt nok selv om IP68 er den hellige gral når det kommer til vanntetthet. Fjernkontrollen kommer med batteri, mens baklykten må tas fra hverandre for å sette i to AAA-batterier. Biltema hadde en hel vegg med disse lyktene, så det virker som de har satset på dette denne høsten. Etter testing fant jeg ut at løsningen ikke er helt optimal for mitt tilfelle, men det er mulig jeg er kresen. Det ene problemet er at sykkelen min har bukkestyre. Som gammel motorsyklist lengtet jeg etter en enkel bryter i nærheten av tommelen, gjerne samtidig som bremsehendelen er innenfor rekkevidde. Hvorfor det? Jo, fordi når man trenger å blinke er man som regel på vei inn i et kryss, og må også være klar til å bremse! Vanskelig å finne en god plass å montere fjernkontrollen på bukkestyret. Det eneste stedet jeg klarte å montere var på det rette partiet innenfor styreteipen / inn mot styrefremspringet, men det hadde jo vært mer naturlig å ha bryteren tilgjengelig oppå kulen til bremsegirhendelen. Dette er så langt jeg kan se det eneste stedet som gir mening på bukkestyre. På et flatt mtb-styre derimot burde plassering av en sånn fjernkontroll ikke være noen utfordring. Det andre problemet er kanskje mindre, og trolig noe vanesak, men jeg synes fjernkontrollen var litt komplisert med mange knapper og moduser. Det er fire ulike knapper, og man må bruke minst to knapper, en for å slå på blinklyst, og en annen for å stoppe blinklyset. I tillegg er det en del moduser jeg ikke fikk satt meg inn i, men jeg kan jo ikke sitte å stirre med på noen knapper på styret når jeg sykler i trafikken. Det hadde vært tilstrekelig med en mekanisk bryter som har tre stillinger (trykk venstre = blink venstre, samme for blink høyre, og midstilt for å slå av), gjerne med en tikkelyd når blinklyset er på sånn at man kan ha fokuset opp og på veien. Ståmopedene i byen har sånne blinklysknapper, så se gjerne til inspirasjon der Biltema! Det tredje problemet var at selve baklykten var død da jeg monterte den. Mulig jeg fikk et surt eple, men retur på Biltema gikk heldigvis smertefritt og betjeningen var hyggelig som alltid. Oppsummert kan baklykten anbefales til sykler med flatt styre. Den er rimelig, og kan skape bedre samhandling og gjøre at føles tryggere å sykle i trafikken, særlig nå i høstmørket. 1 Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene
LochNess Posted October 9, 2023 Posted October 9, 2023 Siden det jo er litt begrenset størrelse på en slik, hvor tydelig er det for en bil 50 meter bak meg at jeg blinker til høyre og ikke venstre? Det er jo heller ikke synlig forfra, så løser jo egentlig bare halve problemstillingen føler jeg Quote
perbl Posted October 9, 2023 Posted October 9, 2023 Off topic, men skulle ønske flere var som trådstarter og tok en kjapp sjekk før man rekker ut hånd og nesten umiddelbart endrer retning. Jeg drister meg til å si at for trafikksikkerheten din er det nesten bedre å droppe hånda og heller fokusere mest på sjekken om du skal gjøre én ting. Har hvertfall flere ganger vært borti folk som strekker hånd og svinger så umiddelbart at jeg er glad for at jeg velger å holde litt margin til andre trafikanter når jeg ferdes. 1 Quote Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/
York Posted October 9, 2023 Author Posted October 9, 2023 (edited) LochNess skrev (5 timer siden): Siden det jo er litt begrenset størrelse på en slik, hvor tydelig er det for en bil 50 meter bak meg at jeg blinker til høyre og ikke venstre? Godt poeng! Tenkte faktisk på det samme, skulle helst hatt blinklysene montert litt utstikkende på «antenner» sånn som er vanlig på motorsykkel, da blir det tydelig hvilken vei man prøver å blinke. LochNess skrev (5 timer siden): Det er jo heller ikke synlig forfra, så løser jo egentlig bare halve problemstillingen føler jeg Også godt poeng, men jeg tenkte at bak er mest kritisk siden man gjerne har øynene rettet fremovet og kan oppfatte farlige situasjoner. Tenkte at blinklys bak kan forebygge usynlige farer (at andre kjører forbi når man skal svinge). Men hadde helt klart vært en fordel å ha både fremme og bak, det er den våtedrøm 🤤 perbl skrev (11 minutter siden): Off topic, men skulle ønske flere var som trådstarter og tok en kjapp sjekk før man rekker ut hånd og nesten umiddelbart endrer retning. Jeg drister meg til å si at for trafikksikkerheten din er det nesten bedre å droppe hånda og heller fokusere mest på sjekken om du skal gjøre én ting. Nååh, tusen takk for skryt 🥰 Edited October 9, 2023 by York 1 Quote - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene
sls Posted October 13, 2023 Posted October 13, 2023 York skrev (På 7.10.2023 den 18.18): Det andre problemet er kanskje mindre, og trolig noe vanesak, men jeg synes fjernkontrollen var litt komplisert med mange knapper og moduser. Det er fire ulike knapper, og man må bruke minst to knapper, en for å slå på blinklyst, og en annen for å stoppe blinklyset. I tillegg er det en del moduser jeg ikke fikk satt meg inn i, men jeg kan jo ikke sitte å stirre med på noen knapper på styret når jeg sykler i trafikken. Det hadde vært tilstrekelig med en mekanisk bryter som har tre stillinger (trykk venstre = blink venstre, samme for blink høyre, og midstilt for å slå av), gjerne med en tikkelyd når blinklyset er på sånn at man kan ha fokuset opp og på veien. Ståmopedene i byen har sånne blinklysknapper, så se gjerne til inspirasjon der Biltema! Takk for review. Forsåvidt imponerende nok at en fjernkontroll levert med en lykt til 149,- kan ha så mange muligheter at det blir komplisert. 1 Quote
Rexolino12345 Posted October 17, 2024 Posted October 17, 2024 Kjøpte akuratt en slik en, jeg kommer ikke på hvordan man skal montere den med de to skruene som er på baksiden. Finner ingen ting på nett om hvordan den monteres. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.