Gå til innhold

Shimanobrems og varierende bitt på bakbremsen


Anbefalte innlegg

Egentlig et tema som allerede er diskuterte opp, ned og i mente på internetten før. Men nyeforumet trenger også noe om dette på norsk!

En luftemetode som dukker opp ved søk på problemet er mekanikeren Jason Marsh sin ovenfra-og-ned-luftemetode. Andre mener at man kan bruke tyntflytende demperolje eller Natusan babyolje (!).

Selv prøvde jeg Marsh-metoden i dag, og bremsen ble hvertfall bedre enn den var!

Noen her som har fiksa Shimanobremsene sine uten å kjøpe seg ut av problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 5
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Bruk de mye;-) Etter drøye 4000km og et par luftinger er mine nå dønn stabile (2000km). Brukte litt ekstra tid siste gangen, men vanlig prosedyre (for meg iaf. Har aldri lest bruksanvisningen) nedenifra og opp med litt opp og ned. Vanlig Shimano mineralolje.

Skal sies at problemet aldri har brydd meg. Vet ikke hvordan andre har det, men for meg så er det bare ett raskt slipp på hendel og så er den fin igjen.

Endret av JoeT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På første sykkeltur etter lufting med Marsh-metoden har jeg ikke jeg varierende bitt lenger. Interessant - mon tro om det var flaks, eller om metoden faktisk fungerer.

Jeg liker å øve på å sykle på bakhjulet. Der gjør en bakbrems som fungerer likt hver gang at det blir litt mindre vanskelig å holde framhjulet i lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metodrn til Marsh har funket for meg også. Fler år og mange km hvor bakbremsen innimellom måtte pumpes en ekstra gang for å bite normalt igjen.

 

I august skulle jeg på Enduro traverse i Dolomittene og byttet frambrems og tok full utskifting av olje samt lufing av bakbremsen for å blir kvitt problemet. Men et par tre testturer senere var det like uforutsigbart - så da testet jeg metoden til Marsh. Men jeg bruke en lufteslange på nippelen og skrudde den ikke helt ut for å unngå søl og selv jeg trodde all luft var ute kom det 1-2 solide bobler.

 

4 dager og 18.800 nedovermeter senere uten et eneste feilslag var bevis nok for meg om at metoden fungerer. Og den har holdt seg like bra i ettertid.

 

Det er jo egentlig en superenkel operasjon så angrer på at jeg ikke testet den tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakachka skrev (1 time siden):

Men jeg bruke en lufteslange på nippelen og skrudde den ikke helt ut for å unngå søl og selv jeg trodde all luft var ute kom det 1-2 solide bobler.

Kom boblene ut av hendelen eller kaliperen/åket? Jeg trodde det var viktig med Marsh-metoden å fjerne luftenippelen, siden det var nettopp der lufta samlet seg? 

For å unngå søl bruker jeg oljematte fra Biltema når jeg holder og vender på åket. Den er god på å suge til seg olje, naturlig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pludrepapp skrev (15 timer siden):

Kom boblene ut av hendelen eller kaliperen/åket? Jeg trodde det var viktig med Marsh-metoden å fjerne luftenippelen, siden det var nettopp der lufta samlet seg? 

For å unngå søl bruker jeg oljematte fra Biltema når jeg holder og vender på åket. Den er god på å suge til seg olje, naturlig nok.

De kom ut av kaliperen ja. At det skal henge igjen luft rundt kanten av nippelen anser jeg som lite sannsynlig, så å rotere den fritt i alle mulig retninger + banke godt for å lede ut luft som har samlet andre steder ser ut som det var tilstrekkelig på min i det minste (XT M8000). Systemet stod med funnel etc. montert så det var bare å klemme litt på hendelen for å få olje i slangen før jeg roterte. Og det var temmelig kjapt å se at det kom bobler ved gitte vinkler - nippelen sitter ikke godt plassert for å få luft ut av kaliper uten å løsne helt.

Dvs. jeg brukte denne linken til mbr men uten å fjerne nippelen helt.

Av metoder prøvd tidligere var å henge kaliperen med bremseslangen som høyeste punkt og så trykksette (strikk som holdt bremsehendelen inne) for å se om lufta da vandret til reservoaret over tid - noe den ikke gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...