Gå til innhold

Nye skøyteski


Gubben

Anbefalte innlegg

Nå har jeg fått ett supertilbud på skøyteski og føler at tiden er inne for å utvide skiparken med nye skøyteski.

Skal kjøpe ski fra nest øverste hylle med slip for kalde forhold. Jeg kan eventuelt få glidet skiene i tillegg med infrarød varmebehandling og gode greier. Som normalt god smører, er det noe vits i å betale ekstra for at butikken glider skiene eller kan jeg like gjerne bruke pengene på en god glider og glide skiene selv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bemerke at de nyeste skiene mine ble kjøpt i 2011, og min siste oppdatering på smøring er fra omtrent samme år. 

Dersom jeg skulle kjøpt nye ski nå hadde jeg nok fått de mettet fra butikken. Og deretter holdt sålen vedlike med hurtigglider. Og selvfølgelig lagt på beskyttelsesglider over sommeren 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har smørejern, stativ, skraper og børster fra før og kan bruke de, og ikke skal jage marginal gains, ser jeg ikke helt hva man har å tjene på å få butikken til å glide. Hvis du kun skal bruke de midtvinters (derav kaldslip), så kan behovet for å glide på nytt være såpass lavt at du kan klare deg lenge med den ene runden varmgliding - og kun friske opp med flytende glider selv. Da kan du sikkert vurdere å la butikken glide, men om det lønner seg i kroner og øre spørs fortsatt - man kommer veldig langt med PS6 (alt. PS7) til 100kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigste mht glid er å rense skiene, helst etter hver eneste tur. Er som å olje kjedet. IR meeting av nye ski er forsåvidt ok, men det brukes en myk glider og er hovedsaklig nyttig for å beskytte skisålen mot overoppheting når man legger hardere glider etterpå. For normal bruk så holder det å legge et par lag blå middels hard glider. Så kan man bruke rens + liquid i minst 2-3 mnd deretter. Velg en liquid som har svamp som påføringsmekanisme, så sparer du både penger og lungene. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sls skrev (22 timer siden):

Viktigste mht glid er å rense skiene, helst etter hver eneste tur. Er som å olje kjedet. IR meeting av nye ski er forsåvidt ok, men det brukes en myk glider og er hovedsaklig nyttig for å beskytte skisålen mot overoppheting når man legger hardere glider etterpå. For normal bruk så holder det å legge et par lag blå middels hard glider. Så kan man bruke rens + liquid i minst 2-3 mnd deretter. Velg en liquid som har svamp som påføringsmekanisme, så sparer du både penger og lungene. 

Dette var interessant for en som er allergisk mot smøreboden og liker å bare "plukke frem skia" og ta en kjapp tur. Noen spørsmål:

- Par lag med glider, skal de skrapes og børstes mellom lagene?

- Hvilken rens bruker man? Standard swix rens?

- Anbefalinger på flytende glider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Al_mtb skrev (På 20.10.2023 den 10.53):

Dette var interessant for en som er allergisk mot smøreboden og liker å bare "plukke frem skia" og ta en kjapp tur. Noen spørsmål:

- Par lag med glider, skal de skrapes og børstes mellom lagene?

- Hvilken rens bruker man? Standard swix rens?

- Anbefalinger på flytende glider?

Hvis du skal ha lengst mulig holdbarhet så ville jeg siklet og børstet mellom hvert lag. Ikke drypp på, men varm glideren 1 sek mot jernet og gni på. 2-3 sånne og du har dekket sålen tynt og kan lettere varme det inn i et jevnt drag. 

Bruk Vauhti sin rens for glidsone. Den tørker på umiddelbart. Bruker man Swix eller Toko så må man vente 5-10 min. La det tørke, så børst av og legg på hurtigglideren. Også der er Vauhti bra siden forbruket blir minimalt med svamppåføring. Evt et annet merke som har svamp (kommer flere nye denne vinteren). Dette tar da ca 2 min etter en økt. Og så tar det 30 sek å polere før man går neste tur. Kan strengt tatt bruke samme nylonbørste til både skirensen og hurtigglideren. Gjerne en med litt stiv bust.  

 

Disse er bra:
https://www.foss-sport.no/vauhti/168557/vauhti-quick-glider-kit-fluorfritt-glidersett-for-alle-forhold

Så trenger du mer rens etterhvert:

https://www.foss-sport.no/vauhti/174681/vauhti-pure-clean-and-glide-500ml-nyhet-glidrens-uten-fluor

Jeg smører semi-proft, så går mye rens, men den flaska der skulle holde et par år for en som går jevlig om vinteren.

Endret av sls
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...