Gå til innhold

Geometri og forståelse


Anbefalte innlegg

Har trykket på knappen på ei ny rimelig hardtail ramme for å bruke opp litt deler som ligger og få en grei reservesykkel.

Var/er på jakt etter ei hardtail ramme for 120-140mm gaffel som funker til det meste, men samtidig er litt slakkere er fulldemperen som er en Canyon LUX 2020 mod.

Endte opp med en Ragley Marley 29 i large som var på tilbud på CRC, men ble veldig i tvil ang størrelse etter bestilling.

Er 180cm og lang i rygg/armer, og kort i beina, mener jeg selv. Målte inneben lengde i går etter bok metoden og endte på ca. 84cm på strømpelesten.

Sitter vanligvis rundt 73,5 - 74cm på landevei og terreng.

Putta dagens sykkel + de 2 foregående i geomtery geeks og ble ikke noe særlig klokere.

image.png.724d1f418cda984bb787d8bff056d9e4.png

Er det noen som tør å ta på seg rollen som "forståsegpåer" og kan forklare hvordan Marley 29 vil oppleves mot for eks Ripley AF eller Luxen??

Trives veldig godt på Lux med 80 eller 90mm negativ stem. Ibis kjørte jeg vel med 50mm og Santa Cruz Blur med 70mm.

Planen med Marley er å bruke en 60mm Syntace stem i første omgang med et 780mm Syntace Low rise med 9 grader bend.

Har studert denne tegningen

image.png.969c0a09d2b0fcec35b7fc2fc26fdb42.png

Sliter med å finne ut hvordan Marley 29 med kortere reach og brattere setevinkel kan ha lengre effektiv overrør enn Ripley AF for eks??

Takknemlig for innspill??

Om det er noen som har et godt tips til en budsjett gaffel med 34-36mm innerbein og 130-140mm vandring og 42-44mm offset så er jeg veldig takknemlig for det og.

Er for eks Marzocchi sin Z2 verdt penga eller en Fox 36 Rythm?

AG

Endret av Gullars
tilleggsinfo

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synser litt etter å ha surra litt med en hardtail selv som ikke helt føltes som jeg trodde bare basert på papir-tall og slikt.
Er samme høyde som deg, tror jeg sitter bittelitt høyere, men det er nære.

Kort sagt, jeg tror du vil føle som du sitter ganske likt.
greit med ikke like lang reach på en ht, da den blir lenger ved sag. Den har høy stack, men denne senkes jo ved sag.
50 eller 60mm, vetke, men sikkert greit å starte med 60 som du sier. 
Personlig hadde jeg nok startet med et ganske flatt styre/stem for å kompensere for høy stack.. .sånn fra starten.

Det som tuller ting litt med hardtail er jo at den kun sagger foran, ergo vil man føle at TT blir lenger og stach blir lavere.

Jeg har 470reach og den har på papiret samme stack og reach, og med samme styre, stem og slik føles den lav i fronten og lenger sittende... og det fordi den sagger foran og dynamiske lenger blir annerledes. Tar du da med hvilken gaffel-lengde de statiske målene er tatt med så kan dette spille mye inn.

Hva ville alternativet vært? 
En 2cm lenger reach med påfølgende enorme TT og stack tror jeg ville blitt veldig stort igjen.
Den ikke spesielt bratte setevinkelen gir jo en rimelig lang TT gitt den reach´en også.

Jaja, litt input, nyttig eller ikke?
Jeg tror str du har valgt er helt innafor.

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (27 minutter siden):

Alternativet mitt var å gå ned i størrelse til en medium, ikke opp.

Er redd for å ende opp med en "tankskip" 

Jeg hadde ikke gått ned, og mener du er ganske dønn på str da.
Synes _personlig_ ned blir for lite, toptube altfor kort, og 60mm stem er 10mm mer enn maks på en moderne hardtail for sti 🙂

Men, smak og behag.

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (8 timer siden):

(...)

Sliter med å finne ut hvordan Marley 29 med kortere reach og brattere setevinkel kan ha lengre effektiv overrør enn Ripley AF for eks??

(...)

AG

 

Der har du nok blingsa litt

Marley har reach 460 ETT 638 og setevinkel 75 grader
Ripley har reach 475 ETT 622 og setevinkel 76 grader.
Det er nok den brattere setevinkelen som korter inn på ETT

Utover det har jeg ikke så mye å s om geometrien på de ulike. 
men lykke til likevel!

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...