Gå til innhold

Chris King styrelager - dropset 2 vs 3


Anbefalte innlegg

Skal ha nytt styrelager til Orbea Terra-en min og ser meg om etter noe jålete. Oppi alt dette sliter jeg litt med å se forskjellen på Dropset 2 og Dropset 3 av de integrated headset som selges av CK. 

36 grader sier internett er det visstnok ingen som bruker lengre, men Dropset 3 oppgis med 36X45 lower bearing. Er det en vinkel her jeg ikke forstår?

 

https://chrisking.com/collections/dropset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (1 minutt siden):

Slik jeg skjønner det er det deres egen crown race som er 36grader, og man bruker jo tilhørende crownrace.

https://www.fanatikbike.com/products/chris-king-dropset-3-is41-is52-40-headset

Og King tilbyr flere grader på det de kaller baseplate

https://chrisking.com/products/dropset-baseplates

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (11 minutter siden):

Takk. Så da lirker jeg av crownrace/baseplate av gaffel og setter på den som følger med DropsSet som følger med? For crownrace/baseplate er den skiva som sitter nederst på gaffelrøret?

Da har det egentlig ikkeno' å si hvilken jeg velger?

Pros/cons 36x45 og 45x45?

Ja, man skifter alltid baseplate til den som følger med aktuelt styrelager. Nei, du kan ikke kjøpe hvilken som helst, det ser du av tabellen.
Og, du monterer den som følger med lageret, det følger alltid med baseplate til et styrelager.

Du kan kjøpe ekstra hvis du skifter mellom flere gafler.

Pros: 36x45 - den passer Dropset 3.
Cons: 45x45 - den passer ikke Dropset 3..

Det fine her er at jeg lærte hvorfor jeg ikke kan bytte gaffel uten å skifte baseplate mellom mine to sykler som har King-styrelager nå(fordi de har forskjellig King-lager)

Endret av Jørgen S.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke så hårfint i praksis men det aller beste er å bruke en tilpasset crown race og i alle fall på et dyrt lager som et King lager.

Så lenge du bruker riktige vinkel i forhold til lager så funke det greit, ulempen er at du kan få for stort eller for litt gap mellom crown race/gaffelkone og nedre del av styrerøret.

Da kan du få inn mye dritt i lageret om det er for stort eller i verste fall ikke kunne svinge om det er for lite.

Vær forsiktig når du fjerner crown race fra gaffelen slik at du ikke skader styrerøret der hvor det går inn i krona.

Det er sist plass du har lyst på en bruddanviser uansett om det er carbon eller alu.

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (1 time siden):

Dette er ikke så hårfint i praksis men det aller beste er å bruke en tilpasset crown race og i alle fall på et dyrt lager som et King lager.

Så lenge du bruker riktige vinkel i forhold til lager så funke det greit, ulempen er at du kan få for stort eller for litt gap mellom crown race/gaffelkone og nedre del av styrerøret.

Da kan du få inn mye dritt i lageret om det er for stort eller i verste fall ikke kunne svinge om det er for lite.

Vær forsiktig når du fjerner crown race fra gaffelen slik at du ikke skader styrerøret der hvor det går inn i krona.

Det er sist plass du har lyst på en bruddanviser uansett om det er carbon eller alu.

Siden et komplett King uansett har med baseplate når man kjøper, så bruker man jo denne.

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...