Jump to content

VW Golf bensin m. feil på turbo - Ny eller brukt turbo?


Recommended Posts

Min mor har vært så uheldig å få en skikkelig drittbil og det siste er feil på turbo. Bilen er en 2017 VW Golf AUV med 110 HK bensin motor. Jeg venter på mer detaljer fra verksted, men foreløpig er anbefalingen å bytte turbo. Det ble vel indikert noe rundt 23 000 kr for deler og jobb. 

Nå vet jeg at det er et alternativ å bruke en brukt turbo, og jeg fikk et tilbud på nærmere 13k for brukt turbo + jobb. Men er det da høy risiko for at den også feiler ganske raskt? 

Straks bilen er ok skal vi selge den, så det har mye å si hvordan valg av reparasjon vil påvirke bruktprisen på bilen. Hva bør jeg tenke på da? 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Lurer vel også på om det er verdt å prøve en rens eller noe sånt. Jeg er ikke bilkyndig, men dette høres ut som mamma sin måte å kjøre bil:  "feil bruk av motoren. Som for eks. høyt motorturtall ved kald motor (=tykk olje), spesielt ved lave temperaturer (vinter)."

Like før turbo feilen måtte hun bytte clutch. Hun liker å slure rundt på høyt turtall... ja, jeg anbefalte henne en liten elbil da hun kjøpte den her... 

Link to comment
Share on other sites

erikskon skrev (19 minutter siden):

Straks bilen er ok skal vi selge den, så det har mye å si hvordan valg av reparasjon vil påvirke bruktprisen på bilen. Hva bør jeg tenke på da? 

 

 

 

 

Jeg byttet turbo på min bil før jeg solgte den på ca 165000 km. Valgte en brukt overhalt del. Salgsprisen blir neppe noe bedre om du velger en dyrere variant, så lenge bilen har ok EU og ingen feillamper er det det viktigste om du selger den privat. En overhalt brukt turbo skal ha plenty levetid igjen og i mitt tilfelle vil den "nybrukte" delen overleve selve bilen som var en 2012 modell. 


 

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg diesel, men jeg kjøpte STP Ultra 5-in-1 Diesel System Cleaner. Følte bilen ble bittebittelitt sprekere etterpå. Skal sies at jeg er inkompetent og uinteressert når det kommer til bil. Sikkert lett mottakelig for placeboeffekter siden jeg bare har lyst til at den skal fungere. Imponerende navn, og ikke var det spesielt dyrt heller.

Min Subaru var relativt sprek engang i tiden, med tubodiesel og 150 hester. Nå er turboen slapp, noen vil si dævkjørt og tipper endel av hestene har rømt. Brukes kanskje 1-2 korte turer i uka. En kamerat som kan adskikkelig mye mer om bil enn meg, sa man kunne sende inn tuboen til et firma som spesialiserte seg på å "refurbish" turboer. Man sendte inn turboen, og fikk en overhalt tilbake. Tror de holdt til i Sverige eller Tyskland. Bilnerden jeg kjenner, anbefalte det samme. Tydligvis en ganske vanlig måte å gjøre det på. Virker som få kjøper ny turbo.

Sluring på clutch høres kjent ut. Dyr reparasjon. Blir elbil her når dagens bil ender som rånebil. Unner den en spennende alderdom.

Kaffe- og teansvarlig

Link to comment
Share on other sites

En annen feil folk ofte gjør med turbomotor er kjøre motoren med mye belastning (f.eks. oppoverbakke) og så stoppe motoren umiddelbart når de parkerer. Da stopper kjølingen (på mange biler) og turboen blir VELDIG varm og får kortere levetid hver gang man gjør dette. Bensinturbo er spesielt utsatt.

https://altombiler.no/la-turboen-kjole-seg-dette-er-hvorfor-det-er-viktig-og-kan-spare-deg-for-mye-penger/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...