Gå til innhold

Gjennomgående aksling og "kryssgjenging"


Anbefalte innlegg

Byttet hjulene på ny sykkel og la merke til at akslingen buttet litt når jeg satt den inn igjen.
Setter alltid inn slikt forsiktig med fingre før jeg bruker verktøy og kjente umiddelbart at ting ikke stemte.
Med litt forsiktig lirking fikk jeg akslingen i spor, men det krevde endel prøving og feiling før jeg kjente det var trygt å skru den helt inn.

Etter fem min hos leverandør ble det konstantert at gjengene på aksel var dårlige. Gjengene i gaffel var heldigvis 
ikke var skadet da ny aksel traff gjengene umiddelbart og gled inn som den skulle uten motstand.

Spørsmålet jeg allikevel stiller meg er om denne akselløsningen er robust nok i det lange løp? Nå var sykkelen ny og det var 
aldri spørsmål om skyld/årsak men "litt lenger opp i veien" kunne dette fort blitt årsak til konflikt mellom produksjonsfeil/brukerfeil.

Nå er en aksel en billig del, men om det var gjengene i gaffel som hadde blitt skadet er jo ikke en moderne karbongaffel akkurat gratis
og noe en leverandør gir bort på garanti med mindre det er helt åpenbart at det er produksjonsfeil. 

Hva er erfaringer? Er dette bare en tilfeldig hendelse som traff meg, eller er dette et område der man generelt skal utvise stor forsiktighet 
ved montering? 
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å uttale seg på generell basis, men personlig har jeg aldri opplevd at det har vært noen spesielle utfordringer med å få ting på rett spor i lignende situasjoner bare man starter litt rolig og ikke gyver løs med de groveste verktøyene fra start.

Du kjenner det ganske raskt når ting ikke går rette veien om du bruker primært håndmakt på de første rundene gitt at det ikke sitter Loctite eller andre hindringer på gjengene. Jeg bruker enten kun fingre eller langenden av en unbrako de første rundene før jeg bytter til mer utveksling hvertfall.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...