Gå til innhold

Sweet Protection Falconer 2Vi i Hamar


Anbefalte innlegg

Svært generøst, @Hen9ng!
Jeg skriver PM hvis jeg 1) ikke får testet i butikken eller 2) finner ut at M/L passer og kjøper hjelmen du har liggende.

 

@baroudeur God info. Det kan være 2Vi vil passe meg. Ser helt løk ut i flere hjelmer. Smal i hele kroppen og ser svært topptung ut ikledd flere forskjellige hjelmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye Falconer synes jeg ser veldig bra ut på hodet om man har riktig hodeform. Synes også II ser bra ut, selv om den bygger litt. POC er også overraskende smale, etter min erfaring, til tross for hvor brede de ser ut. Fine hjelmer da, om de passer.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fivestage skrev (3 timer siden):

Takk for svar! Jeg sjekker det ut i morgen.

Siden du prøvde og ikke gikk for den antar jeg den ikke falt i smak. Hva var ankepunktene?

To ankepunkter: Jeg har to POC-hjelmer, hehe.
Er ikke i markedet. Prøvde den mest for gøy, passer den meg? Det gjorde den og den så kul ut, uten brilletest riktignok. 

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns Falconer hjelmene ser meget bra ut og tenkte i fjor at dette må vel gjøre at jeg ser rask ut. Kjøpte derfor en ny aero versjon i strL med aerocover. (Må tilføyes at mitt hode er skikkelig rundt og de siste årene har det vært Etto X-light som har vært hjelmen som har sittet som støpt på meg. Har kjøpt alle som har kommet for salg på Finn i str L. Har fra Joker Bianchi 3 stk (matchet Rena drakta), to stk i Norge farger, en fra Atea, to svart, hvit, grå, en gul. Bruker å velte en gang i året med påfølgende ødelagt hjelm, så lurt å ha noen i reserve).

Tilbake til Falconer hjelmen som i tillegg til å se tøff ut ville spare flere watt...Det var den i str L med Mips, fikk den før jeg skulle på Mallorca i februar i fjor. Den var enorm på mitt hode og kjentes ut som den veide flere kilo, fikk aldri strammet den slik at den satt uten å dingle. Hjemme fra Mallorca la jeg den ut for salg og tenkte at str M, uten Mips vill gjøre susen. Fikk den før jeg dro tilbake til Mallorca og skulle være der en drøy måned. Hjelmen så bra ut på meg (syns  jeg da), men etter noen dager begynte jeg å få vondt i tinningen og hodet da den klemte på siden. Etterhvert ble det så ille at jeg måtte kjøpe en ny hjelm der nede. Vel hjemme la jeg ut den flotte hjelmen for salg og den tok den kortreiste veien hjem til Oddefa i samme klubb.

Da hadde jeg altså testet Large med Mips, Medium uten Mips, da måtte vel Large uten MIps passe. 

Som tenkt så gjort. Handlet en i str.L uten Mips. Om den i Str.L med Mips dinglet på hodet var ikke denne noe bedre...så da var det å krype til korset og selge denne også. Surt å måtte innrømme at man ikke er skapt som disse Uno-X fantomene.

Har derfor gått tilbake til mine Etto hjelmer, med kombinasjon av Abus Gamechanger på landeveien (aerohjelm som utrolig nok sitter som støpt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er ikke helt ulik, selv om jeg i dag primært bruker Falconer II. Som nevnt opplever jeg både Sweet og POC som ganske smale sammenlignet med for eksempel Giro og Specialized. Den nye Falconer 2Vi er enda smalere.

At det føles som om hjelmen dingler kan imidlertid også delvis skyldes MIPS. Hjelmer uten MIPS kan føles mer tight uten riktig tilpasning, mens MIPS gjerne krever ganske god fit. En løsning på dette som jeg bruker selv er sykkelcaps/casquette. 

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for all hjelp og tilbakemeldinger.
Jeg har rukket å teste denne hjelmen i L/XL en ukes tid. En håndfull korte og lange treningsturer på ca. 1 til 3-4 timer.

Stort sett kjenner jeg meg igjen i alle erfaringene som er meldt tidligere i denne tråden. Lister opp noe jeg kommer på her:

- Smal hjelm. Jeg prøvde også M/L, men den var svært smal på mitt hode.
- Behagelig hjelm. Bortsett fra at jeg de første par turene merket noe trykk mot det som blir hodeskallen over tinningen. Mindre merkbart nå. Om det er min skalle eller hjelmen som har gitt etter gjenstår å se. Formen på hodet er nok ganske viktig for at denne hjelmen skal sitte helt perfekt.
- Aero-lokkene syns jeg var en ganske artig egenskap. Jeg liker at jeg kan ta de av og på ved behov for mer luft.
- Jeg gikk for hvit hjelm med svarte detaljer (Satin white) og den ser mye bedre ut på meg enn mye annet jeg har prøvd i det siste.
- Magnetisk Fidlock-spenne på halsstropp er overraskende bra.
- Kan justere strammemekanismen bak i høyden. Tre hakk.
- Perfekt for brillene jeg har. Riktignok virker det som at den er optimalisert for opp-ned-montering av briller.
- Føltes litt tung ut første gang jeg prøvde den, men på sykkelen oppfatter jeg den som svært behagelig.
- Det var med en ekstra padding til pannen. Jeg ser ingen forskjell, men opplevde at den som lå løst i esken gjorde at hjelmen satt litt bedre på meg og gjorde at det ble mindre trykk rundt resten av hodet. Sikkert placebo og at jeg justerte mye videre etter at jeg byttet padding for å kjenne om det var forskjell.
- De greiene som holder remmene unna ørene kunne med fordel vært justerbare. Jeg skulle helst hatt dem 1-2 mm lenger ned under ørene.

Har selv ikke testet de andre versjonene. Jeg syns alle ser veldig bra ut.
Jeg prøver hjelmen resten av sesongen til trening og pendling.

 

Når det gjelder POC, så skulle jeg gjerne hatt et hode som passet de hjelmene. Jeg husker fra forrige forum at Assos- og POC-general/connoisseur @Valentino inspirerte til prøving av begge deler. Takket være Assos sitter jeg mye bedre på sykkelen. POC-hjelmer gjør dessverre at jeg ser ordentlig teit ut.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...