Gå til innhold

Impregnering av gammel skalljakke


Anbefalte innlegg

Er det Bergans jakke med Dermizax? Står endel i denne Fjellforum-tråden om vedlikehold. Har en gammel Bergans Dermizax som jeg er glad i, og den er sånn passe tett etter 15ish år. Ville kanskje ikke stolt på den på en ukes tur på Hardangervidda, men til en lokal tur er det sjeldent noe problem. Kraftig stoff, så det er en fin arbeidsjakke.

Hvis jakken er hel, ville jeg forsøkt fremgangsmetodene i tråden. Kanskje sprayet på TX Direct spray, for å gi den litt bedre odds. Kanskje jakken er sånn passe tett noen måneder eller sesonger til. 

Er det hull/rift er det vel bare å se etter ny. Oslo Sportslager har 30% på nesten hele sjappa (link: skalljakker). Endte selv opp med ny jakke der, og ser det begynner å bli ganske utplukket. Fjellreven med Eco Shell. 2.0 utgaven skal være ganske så god, og det føles ikke som å gå i presening. Vet vel først om 1-2 sesonger om det matcher GoreTex.

Jakkene jeg siklet på var Arc’teryx Beta AR, Alpha AR, Alpha SV og begge Fjellreven jakkene med Eco-Shell. Rab har gode jakker. Beta LT er og veldig populær. Outdoor Gear Lab skalljakketest. Et tips er å se på type GoreTex og funksjonene til den typen. Man betaler ofte mye for merkenavn, og litt fancy navn. GoreTex er fint og flott, men det er fremdeles nødvendig å åpne luftingene om man er i høyaktivtet.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er Bergans Helium (Dermizax) og har vært favorittjakka mi til nesten all slags bruk. Takk for tips om vedlikeholds-tråden som jeg jente til. Jeg frekventerer det forumet også, dog under et annet nick enn her. 

Husket ikke hvor gammel jakka var når jeg lagde filmen, men sjekket gamle filmer nå og ser jeg brukte den på en skitur fra Spidsbergseter til Sjusjøen i 2014, så i hvertfall 9 år. 

Jeg har 2 andre Bergans jakker, en eldre og en nyere enn denne, som begge er gode, men de er ikke så allsidige i bruk som Bergans Helium. Tror ikke den produseres lenger, men hadde den det hadde jeg kjøpt ny tvert.

Tidligere fulgte jeg oppfriskingsrådene fra produsent, men etterhvert som jakka ble slitt funket det dårligere. Da var det til med kjøpeimpregnering med variabel og kortvarig effekt. Siden jeg i noen år har brukt Silikon og White Spirit til impregnering av andre ting og har god erfaring med det gikk jeg for å prøve det på denne jakka også. 

Det blir ikke ny jakke på meg med det første da diy-impregneringen funket og vannet nå preller av. Vist holdbarheten på impregneringen er like god som på det andre jeg har impregnert med denne blandingen, ja da har jeg tett jakke noen år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...