Gå til innhold

Hva heter Nordmarksveien?


Ace

Anbefalte innlegg

Det kan virke som et rimelig selvmotsigende spørsmål, men det er en forvirring der jeg vil til livs. Jeg har brukt skogsområdet Nordmarka i hele mitt liv (over 50 år), og mener jeg er sånn rimelig kjent der. I hvert fall skulle man jo være sikker på ting "alle har hørt om og et forhold til", men neida..... Veien jeg har kalt Nordmarksveien, heter tydeligvis Nordmarksveien bare ett stykke av denne veien, som jeg trodde hele het. Jeg trodde det var navnet på veien mellom Hammern og Vestre Hakkloa gård, men i følge flere kilder, også Wikipedia, som vi alle vet er skrevet direkte av gud, så heter det bare Nordmarksveien kun mellom Hammern og Bjørnholt. Fra Bjørnholt til Vestre Hakkloa gård heter den rett og slett "Nordmarka". Spesielt er det at i kartet de har linket til så står det Nordmarksveien hele veien.  Noen som har noen sterke meninger rundt dette. Noen som vet noe om bakgrunnen, og om det har vært slik lenge? Andre kommentarer. Nå har det i hvert fall fått kunnskapen.
Nå kan man mene at dette er uten betydning, men jeg kom til en "ulykkesscene", der det var en mann som hadde fått et illebefinnende, og dette var nettopp på "Nordmarka" vei. Det var andre der som hadde ringt etter ambulanse (og hadde kommet først til denne mannens unnsetning). De sa det skulle komme luftambulanse, men det helikopteret svirret rundt sørenden av Bjørnsjøen. og så ikke oss. Jeg rinte "Hjelp 113" for å gi sentralen riktige koordinater, og de flyttet derfor letestedet på kartet deres. Sentralen spurte likevel flere spørsmål rundt hvor han lå, og jeg beskrev det så godt jeg kunne. En rundt der spurte meg om det ikke het Nordmarksveien der, noe jeg ikke hadde tenkt på å opplyse om (veien langs Hakkloa var min beskrivelse), noe jeg da bekreftet, og sa også til sentralen. Det endte med at det kom kjørende en ambulanse, og helikopteret fløy så vekk. Tydeligvis sendte de begge deler. Dette er noen få år siden, men først nå fant jeg altså ut at det faktisk heter Nordmarka der. Hadde fyren kreppet pga min feilopplysninger så tror jeg aldri hadde klart å tilgi meg selv, fordi jeg skulle egentlig kjenne det meste i det området.

https://no.wikipedia.org/wiki/Nordmarka_(vei_i_Oslo)

Endret av Ace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 7
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Ikke svar på spørmålene, men..

Adresser og veinavn er litt styr. Jeg liker WGS-84 desimalkoordinater. Med 4 desimaler er det presist nok til det meste 🙂

Må bruke en app for å finne koordinatene. For eksempel: 60.0515,10.6883

Limer man det inn i Google Maps får man dette: https://www.google.no/maps/place/60.0515,10.6883
 

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En titt på Norgeskart/SeEiendom:

Nordmarksveien: Markert med navn fra Hammeren til starten av Skjærsjøen.

Nordmarksvegen: Markert med navn fra Gjerdingen til Sandungen.

Alt i mellom: Ingen veinavn.

Sjekker GaiaGPS-kartet, som er et openstreetmap, der kalles veien Nordmarksveien frem til Måsjøkrysset, Nordmarksvegen etter det. Kan endre kartlag der til Norgeskart, og ser da veinavnene forsvinner.

Skjermbilde2023-12-22164411Kopi.jpg.7b301b6f016c4fe3a419f28657bde096.jpg

Alltid tenkt at det var samme vei, og tror svært mange storbrukere av marka har tenkt det samme.

Litt rart operasjonssentralen ikke var mer drevne, mtp. de vet innringere med høy sannsynlighet er svært stressa. GPS-lokasjon er det beste i naturen, eller om man er i nærheten av noe "kjent". Hvis det er lenge siden hadde de kanskje ikke alt det fancy utstyret de har idag. En bekjent som jobbet med slikt har nevnt varmekamera og annet er uvurderlig i arbeidet.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det hevdes at det som er i mellom heter Nordmarka, altså en vei som heter Nordmarka....
Her heves det at Nordmarksveien går helt til Bjørnholt.
https://no.wikipedia.org/wiki/Nordmarkveien_(Oslo)

og her:
https://oslobyleksikon.no/side/Nordmarksveien

og her:
https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Nordmarkveien_(Oslo)

 

Endret av Ace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plankepetter skrev (3 timer siden):

Hvis man bruker hjelp 113 appen sendes gps posisjon sammen med samtalen sånn at operatøren ser akkurat hvor du ringer fra.

Som jeg skrev i innlegget så spurte operatøren om ytterligere informasjon/beskrivelse, og hendelsesforløpet er som beskrevet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace skrev (6 timer siden):

Som jeg skrev i innlegget så spurte operatøren om ytterligere informasjon/beskrivelse, og hendelsesforløpet er som beskrevet. 

Det er jo litt rart.

Reklamen sier jo at de skal få den informasjonen.

Hva mere trenger de enn en prikk på en vei på et kart når de er ute etter en plassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plankepetter skrev (3 timer siden):

Det er jo litt rart.

Reklamen sier jo at de skal få den informasjonen.

Hva mere trenger de enn en prikk på en vei på et kart når de er ute etter en plassering.

Hva legger du i "ytterligere informasjon"?.... Det er selvsagt ut over gps-koordinatene.... jezz.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...