Gå til innhold

Solcelleregulator. Beholde eller bytte?


Anbefalte innlegg

Har inntrykk av at forumet sitter på mye kunnskap, så vi gir det et forsøk:

Har en 17 år gammel Phocos mppt-regulator koblet til 1 relativt nytt 180w panel som forsyner 2 100A litiumbatterier. I utgangspunktet fungerer alt helt fint, men regulatoren er relativt enkel. Bortsett fra et lys som forteller om det lader eller ikke er det 0 info å få. Man kan heller ikke koble fra forbruk for å spare batteriene mest mulig på vinteren. 

Er det skjedd noe på regulatorfronten som tilsier at jeg bør bytte til en nyere regulator? Den gamle kan jeg uansett bruke i et mindre anlegg med de gamle panelene i uthuset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale å bytte regulator så fort som mulig, den lader ant. med for høy spenning for lithium batterier. Vil anbefale  https://diysolarforum.com for å lese deg opp.

Vi hat hatt phocos, har nå en enkel epever bn, ved neste oppgradering blir det nok victron. Prisene på victron gikk ned i høst, så sjekk flere forhandlere, f.eks. farco.no

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bård skrev (På 6.1.2024 den 9.12):

Jeg vil anbefale å bytte regulator så fort som mulig, den lader ant. med for høy spenning for lithium batterier. Vil anbefale  https://diysolarforum.com for å lese deg opp.

Vi hat hatt phocos, har nå en enkel epever bn, ved neste oppgradering blir det nok victron. Prisene på victron gikk ned i høst, så sjekk flere forhandlere, f.eks. farco.no

Har også kikka litt på Victron nå. I utgangspunktet har det vært så dyrt at jeg bare har slått det fra meg, men ser jo nå et prisene absolutt er blitt mer spiselige. Og de har noen regulatorer som har det jeg tror jeg vil ha, blandt annet wi-fi, som gjør at jeg kan følge med hjemmefra hvordan ståa er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...