Gå til innhold

Gammel sykkel som bråker på rulla?


Anbefalte innlegg

Hei! Har satt den gamlegamle landeveissykkelen min på rulla. Har vært utlånt til lillesøss, men for det meste stått og rusta, tror jeg bytta nytt kjede i fjor sommer. Giringa virker ikke heelt optimalt (hopper på et sted på kassetten), men helt ok på smartrulle. Ser det ene lille tannhjulet bak  

 

Kan det være rulla i seg selv? Kjøpte en brukt Saris H3. Fikk hjelp av sykkelsjappe til å bytte over kassett fra bakhjulet,  tannhjulene er litt bevegelige frem og tilbake, kan det være at den ikke er satt på ordentlig? 

Men tror kanskje det er sykkelen, men usikker på hva. Kanskje jeg må smøre kjedet oftere? Bytte kjede? Kanskje den skal bråke såpass? (Bare så for meg en litt stillere opplevelse med direktedrevet)

Skjønner at det kanskje er umulig å si utifra dette, men noen som har tips til hvor/hvordan jeg burde starte feilsøkingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

hardrock skrev (1 time siden):

Hei! Har satt den gamlegamle landeveissykkelen min på rulla. Har vært utlånt til lillesøss, men for det meste stått og rusta, tror jeg bytta nytt kjede i fjor sommer. Giringa virker ikke heelt optimalt (hopper på et sted på kassetten), men helt ok på smartrulle. Ser det ene lille tannhjulet bak  

 

Kan det være rulla i seg selv? Kjøpte en brukt Saris H3. Fikk hjelp av sykkelsjappe til å bytte over kassett fra bakhjulet,  tannhjulene er litt bevegelige frem og tilbake, kan det være at den ikke er satt på ordentlig? 

Men tror kanskje det er sykkelen, men usikker på hva. Kanskje jeg må smøre kjedet oftere? Bytte kjede? Kanskje den skal bråke såpass? (Bare så for meg en litt stillere opplevelse med direktedrevet)

Skjønner at det kanskje er umulig å si utifra dette, men noen som har tips til hvor/hvordan jeg burde starte feilsøkingen?

En video med lyd og noen bilder attpå. Blir enklere feilsøke da… 

 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få sjekket om girøret er rett. Om det er skeivt eller vridd vil du nesten garantert få konstant bråkelyd. Slitte tannhjul i giret er også noe å se etter. Nye koster et par hundrelapper. 


LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om tannhjulene kan beveges så mistenker jeg du har 10delt eller mindre gir og dermed må du ha minimum en spacer bak kassetten og kanskje 2.

Det burde en  sykkelbutikk vite om, men det kan jo glippe alikevel.

Når det er montert riktig så skrangler ikke drevene på bosset.

Har 2 sykler på direktedrevet rulle selv og litt driverk lyd er det jo, men det bråker ikke.

AG

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...