Gå til innhold

Tips til ruter og sykkelutleie ved Juan Les Pins, ved Nice


Anbefalte innlegg

Ser ut til at vi skal på familie-ferie en uke til Juan Les Pins ved Nice. 

Noen tips til ruter med landeveissykkel og utleiebutikk?

Blir jeg og sønn på 18 som skal sykle. Litt sånn feit og halvdårlig trent (det er meg jeg snakker om), så trenger ikke være 2000 meter stigning. Mer glad i flatt / kupert enn fjell. Maks ca 7 mil. Blir nok 2 dager vi får stukket av fra resten.

Juan-les-Pins - Google Maps

Endret av Mannen Faller Ikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i Juan Les Pins våren 2009 og syklet ganske mye. Dessverre var dette før jeg hadde Strava, så jeg har ikke spor over turene.  På generellt grunnlag er området veldig kupert, og med mindre man holder seg langs kysten blir det fort mange høydemetre. 

Min favorittrunde var loopen fra Cannes - St. Raphael/Frejus langs kysten og så over Col de Testanier tilbake til Cannes. På Strava blir det omtrent slik: Cannes - St-Raphal - Col de Testanier | 61.0 km Cycling Route on Strava. Denne er på ca 6 mil. Milene langs stranda til/fra Juan Les Pins husker jeg som svært enkle og flate, men trafikkbildet kan han forandret seg på 15 år.

En kjent stigning i området er Lance sin testbakke opp opp Col de la Madone de Gorbio. Gjerne med en loop som også inneholder La Turbie og Col d'Eze. Dette blir en drøy tur om dere starter i Juan les Pins, men hvis det er mulig å kjøre til østsiden av Nice bør det gå greit å sette sammen noe. 

Det er mange syklister i området, så ved å bruke Strava heatmap bør man kunne sette sammen fine runder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Josse skrev (På 5.1.2024 den 16.25):

Jeg bodde i Juan Les Pins våren 2009 og syklet ganske mye. Dessverre var dette før jeg hadde Strava, så jeg har ikke spor over turene.  På generellt grunnlag er området veldig kupert, og med mindre man holder seg langs kysten blir det fort mange høydemetre. 

Min favorittrunde var loopen fra Cannes - St. Raphael/Frejus langs kysten og så over Col de Testanier tilbake til Cannes. På Strava blir det omtrent slik: Cannes - St-Raphal - Col de Testanier | 61.0 km Cycling Route on Strava. Denne er på ca 6 mil. Milene langs stranda til/fra Juan Les Pins husker jeg som svært enkle og flate, men trafikkbildet kan han forandret seg på 15 år.

En kjent stigning i området er Lance sin testbakke opp opp Col de la Madone de Gorbio. Gjerne med en loop som også inneholder La Turbie og Col d'Eze. Dette blir en drøy tur om dere starter i Juan les Pins, men hvis det er mulig å kjøre til østsiden av Nice bør det gå greit å sette sammen noe. 

Det er mange syklister i området, så ved å bruke Strava heatmap bør man kunne sette sammen fine runder.

Wow! Tusen takk for alle tipsene. Den Strava-løypen så og fin ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kan anbefale veien mot Agay, stykket langs kysten fra Cannes-bukta og bebyggelsen der er ganske fin, lett kupert og ålreit. 

Fra Nice er det 125 km tur/retur Agay, så med base nærmere Cannes blir turen kortere.

Det er dog et ganske urbanisert område og endel trafikk, men det er det vel nesten uansett hvor du sykler i dette området. 🙂

Her er link til stravatur:

https://www.strava.com/activities/2255618813#56976807650

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Stigstrong skrev (På 22.1.2024 den 16.17):

Kan anbefale veien mot Agay, stykket langs kysten fra Cannes-bukta og bebyggelsen der er ganske fin, lett kupert og ålreit. 

Fra Nice er det 125 km tur/retur Agay, så med base nærmere Cannes blir turen kortere.

Det er dog et ganske urbanisert område og endel trafikk, men det er det vel nesten uansett hvor du sykler i dette området. 🙂

Her er link til stravatur:

https://www.strava.com/activities/2255618813#56976807650

 

 

Wow! Nice!

Der syklet bare på veien hele tiden? Det var ikke mange som skulle presse seg forbi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (48 minutter siden):

Wow! Nice!

Der syklet bare på veien hele tiden? Det var ikke mange som skulle presse seg forbi?

Det er kjempefin vei. Jeg har syklet den samme veien, og spesielt fra Cannes og sør-vestover der det nydelig. 

Nå er ikke jeg akkurat noen magnet på dårlige sjåfører i Norge, men i Frankrike har de iaf en helt annet kultur mtp. syklister i trafikken enn i Norge. Så det er ikke noe problem. Det er også sykkelvei er godt stykke ut av Nice.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange flate ruter man kan sykle så lenge man holder seg på veiene som går langs kysten. F.eks. kan dere ta toget til Ventimiglia i Italia og sykle tilbake. Da får dere 60-70 km og kan legge til fjellklatringer på veien hvis dere ønsker det. Ellers kan dere sykle i hvilken som helst retning langs kysten og snu når dere føler at dere er ferdig med halve turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timo skrev (36 minutter siden):

Det finnes mange flate ruter man kan sykle så lenge man holder seg på veiene som går langs kysten. F.eks. kan dere ta toget til Ventimiglia i Italia og sykle tilbake. Da får dere 60-70 km og kan legge til fjellklatringer på veien hvis dere ønsker det. Ellers kan dere sykle i hvilken som helst retning langs kysten og snu når dere føler at dere er ferdig med halve turen.

Må jo da legge til at fra Ospedaletti og til Imperia har den gamle jernbanetraséen blitt til sykkelvei. Den begynner egentlig i Ventimiglia nå, men det er et stykke mellom Bordighera og Ospedaletti som nok ikke blir ferdig på mange år.

image.jpeg.f8f216b9b0299a9eb680f8e3296c81dc.jpeg

  • Like 2

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Da var turen ferdig, og vi valgte å sykle første turen gjennom Cannes og videre langs sjøen. Frem til og med Cannes var det som forventet fra denne tråden mye biler, men etter Cannes var det fantastisk, både med tanke på lite trafikk, svingete kupert vei, utrolig utsikt og deilig vind. Skulle bare syklet i mange flere timer, men jeg var ikke trent til det. Ble 77km og litt over 500 høydemeter.

Neste dag tenkte vi å sykle opp mot Grasse, men kom for sent i gang, og solen steikte, og Edge1030 lurte oss da den skulle gjøre en Route om til noe å navigere etter, så vi endte opp med å sykle en 5km sirkel...og endte akkurat der vi startet... så da syklet vi til Nice i stedet. Var ikke like spennende, selv om det var gøy å sykle gjennom Antibes-"gågaten". Litt som sightseeing på speed.

 

20240704_162303.jpg

Screenshot_20240704_163119_Strava.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (På 8.2.2024 den 11.46):

Må jo da legge til at fra Ospedaletti og til Imperia har den gamle jernbanetraséen blitt til sykkelvei. Den begynner egentlig i Ventimiglia nå, men det er et stykke mellom Bordighera og Ospedaletti som nok ikke blir ferdig på mange år.

image.jpeg.f8f216b9b0299a9eb680f8e3296c81dc.jpeg

Jeg har syklet denne turen med utgangspunkt Menton en rekke ganger, opprinnelig etter tips og detaljert beskrivelse fra deg på det gamle forumet for kanskje ti år siden 😉 

Sist jeg syklet den var i august i fjor, og da oppdaget jeg til min glede at den var forlenget et godt stykke forbi San Lorenzo al Mare, som var endestopp forrige gang jeg syklet der i 2019.

Jeg har fulgt strandpromenaden gjennom Ventimiglia, og tatt ut på hovedveien ved bensinstasjonen/McDonalds, over broen, og så brått høyre etter broen og inn på strandpromenaden forbi Vallecrossia/Bordighera, og så ut i veibanen igjen mellom Bordighera og Ospedaletti, som du nevner.

Nytt siden sist var også at det var anlagt sykkelvei på strandpromenaden fra havnen i Menton frem til grensen (den nedre grenseovergangen).

Rute fra sist:
https://www.strava.com/activities/9691434957

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MortenH skrev (2 timer siden):

Jeg har fulgt strandpromenaden gjennom Ventimiglia, og tatt ut på hovedveien ved bensinstasjonen/McDonalds, over broen, og så brått høyre etter broen og inn på strandpromenaden forbi Vallecrossia/Bordighera

Nå kan man sykle strandpromenaden i Ventimiglia helt frem til elven og så over den nye gangbrua, så slipper man biltrafikken.

Kan også tipse om at det nå er asfaltert sykkelvei hele veien fra den gangbrua og opp til Dolceacqua, hvis det ikke er langt nok å sykle bare Menton - Imperia og tilbake. 😃

  • Like 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...