Jump to content

slark i Favero Assioma-pedaler

Recommended Posts

Jeg har et sett Assioma Uno hvor høyre pedal har sideveis slark som lager klikkelyd i tråkket. Har forsøkt å stramme skruen(?) som holder pedalen på plass, men til ingen nytte. Må jeg ha nytt lager? Hvor lenge skal de originale holde? Pedalene er snart tre år, men meget pent brukt. 

Den andre siden, med måling, er treg. Den spinner ikke fritt. Der ble akslingen byttet av bikeshop på garanti for noen måneder siden. Der har jeg forsøkt å løsne skruen litt, men det gir bare sideveis bevegelse som den andre, men uten at pedalen spinner friere av den grunn. 

Tror det er litt ymse hvor lenge lagrene varer. De er ganske små, så om man er uheldig kan levetiden bli kort. Jeg byttet etter ca. fire år, da hadde det utviklet seg litt sideveis slark i begge pedalene. Alt ble helt topp etter at nye lager kom på plass.

Eneste lille obs! er at du må ha en ganske slank 7(?)mm pipe for å komme til mutteren som holder alt sammen. Jeg endte opp med å måtte låne fra en kompis.

Samme erfaring som imag her - jeg byttet etter ca. 4 år med ca. 600-700 mil i året, hovedsaklig tørrvær. Ble helt perfekte igjen etter bytte.

Vær veldig nøye med å lese bruksanvisning og forstå gjengeretning før du begynner å legge på kraft for å skru av/på akslingen, jeg surret litt frem og tilbake og dro til såpass hardt at lageret ble merkbart degradert - måtte bytte enda en gang.

• 3 weeks later...
  • 5 weeks later...