kjerts Posted January 10 Share Posted January 10 Jeg har et sett Assioma Uno hvor høyre pedal har sideveis slark som lager klikkelyd i tråkket. Har forsøkt å stramme skruen(?) som holder pedalen på plass, men til ingen nytte. Må jeg ha nytt lager? Hvor lenge skal de originale holde? Pedalene er snart tre år, men meget pent brukt. Den andre siden, med måling, er treg. Den spinner ikke fritt. Der ble akslingen byttet av bikeshop på garanti for noen måneder siden. Der har jeg forsøkt å løsne skruen litt, men det gir bare sideveis bevegelse som den andre, men uten at pedalen spinner friere av den grunn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imag Posted January 10 Share Posted January 10 Tror det er litt ymse hvor lenge lagrene varer. De er ganske små, så om man er uheldig kan levetiden bli kort. Jeg byttet etter ca. fire år, da hadde det utviklet seg litt sideveis slark i begge pedalene. Alt ble helt topp etter at nye lager kom på plass. Eneste lille obs! er at du må ha en ganske slank 7(?)mm pipe for å komme til mutteren som holder alt sammen. Jeg endte opp med å måtte låne fra en kompis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gruskverner Posted January 10 Share Posted January 10 Samme erfaring som imag her - jeg byttet etter ca. 4 år med ca. 600-700 mil i året, hovedsaklig tørrvær. Ble helt perfekte igjen etter bytte. Vær veldig nøye med å lese bruksanvisning og forstå gjengeretning før du begynner å legge på kraft for å skru av/på akslingen, jeg surret litt frem og tilbake og dro til såpass hardt at lageret ble merkbart degradert - måtte bytte enda en gang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imag Posted January 11 Share Posted January 11 GP Lama har en veldig fin video med instruksjoner. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjerts Posted January 30 Author Share Posted January 30 Mine er under 3 år og kun koset med under 300W, men ok. Hvor er lager billigst? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjerts Posted February 28 Author Share Posted February 28 Nye lager installert. Slark i høyre pedal borte. Venstre pedal som var treg: Ingen endring. Skrur jeg til mutter mer enn 2NM (skal skrus til med 9NM) så blir den sånn: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martibs Posted February 29 Share Posted February 29 Jeg har motsatt problem med mine Duo, de spinner så mye at det kan være vanskelig å klikke inn. Bakkestart er spesielt tricky. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts