Gå til innhold

Hopp..økonomi...


Anbefalte innlegg

MAn kan vel argumentere andre veien også? At man IKKE trenger å utvikle noe som helst?

VM på ski 2025 hadde vel knapt med søkere, så Trondheim ville vel fått det okke som. Granåsenanlegget  fungerte helt fint. Den som hopper lengst der, vinner. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at hopp entusiastene og mange andre skifanatikere lever i en egen boble der de tror at ubegrenset tilgang til penger og naturressurser er en naturlov. Jeg synes det sier veldig mye når Bråthen vil anmelde de som peker på behovet for en realistisk økonomi: https://www.vg.no/sport/hopp/i/O8M5L1/clas-brede-braathen-reagerer-kraftig-paa-alpinleder-ola-evjens-forslag-og-varsler-juridisk-kamp-da-bryter-de-loven 

Bare tenk over dette: De har innvilget seg selv en lov som sier at det ikke er lov til å drive forsvarlig økonomisk. 

Løsningen er vel enkel: La markedet ta over hopp. Dersom det er store inntekter så vil jo markedet sørge for at vi får frem utøverne som skal til for å forsvare kostandene. I 2017 var det 300 aktive hopper (i følge NRK) så kostandene (penger og natur) har jo åpenbart null og niks å gjøre med aktivitet i folket. 

Det er jo trist for de som bryr seg, men noen idretter må bare få dø ut. Korrupte pamper og horebukker er de som tar livet av skisporten og jeg mener at løsningen er å la alt brenne ned og så får det som har livets rett reise seg som en fugl føniks. Jeg tror at bredden kommer til å gå akkurat like mye på ski selv om vi har noen færre milliarder til anlegg for et lite knippe utøvere (som ingen bryr seg om). 

Det er forresten ganske søkt å nevne fotball sammen med hopp. Fotball er en aktivitet som mange folk faktisk er interessert i og som faktisk har egenskaper som kan aktivisere bredden og gi mange en åpen arena for aktivitet og møter. 

Endret av erikskon
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (15 minutter siden):

Jeg tror at hopp entusiastene og mange andre skifanatikere lever i en egen boble der de tror at ubegrenset tilgang til penger og naturressurser er en naturlov. Jeg synes det sier veldig mye når Bråthen vil anmelde de som peker på behovet for en realistisk økonomi: https://www.vg.no/sport/hopp/i/O8M5L1/clas-brede-braathen-reagerer-kraftig-paa-alpinleder-ola-evjens-forslag-og-varsler-juridisk-kamp-da-bryter-de-loven 

Bare tenk over dette: De har innvilget seg selv en lov som sier at det ikke er lov til å drive forsvarlig økonomisk. 

Løsningen er vel enkel: La markedet ta over hopp. Dersom det er store inntekter så vil jo markedet sørge for at vi får frem utøverne som skal til for å forsvare kostandene. I 2017 var det 300 aktive hopper (i følge NRK) så kostandene (penger og natur) har jo åpenbart null og niks å gjøre med aktivitet i folket. 

Det er jo trist for de som bryr seg, men noen idretter må bare få dø ut. Korrupte pamper og horebukker er de som tar livet av skisporten og jeg mener at løsningen er å la alt brenne ned og så får det som har livets rett reise seg som en fugl føniks. Jeg tror at bredden kommer til å gå akkurat like mye på ski selv om vi har noen færre milliarder til anlegg for et lite knippe utøvere (som ingen bryr seg om). 

Det er forresten ganske søkt å nevne fotball sammen med hopp. Fotball er en aktivitet som mange folk faktisk er interessert i og som faktisk har egenskaper som kan aktivisere bredden og gi mange en åpen arena for aktivitet og møter. 

Dette er fasit i mine øyne. Hopp har dyre anlegg og liten betydning for folkehelsen. Jeg mener vi er nødt til å prioritere idrett som gir reell helsegevinst til de som driver med det, da kostnadene til behandling av helseutfordringer som skyldes inaktivitet i befolkningen bare stiger og stiger. Vi bruker vel 2.5% av helseposten i statsbudsjettet på forebygging og resten på behandling? 

Hvor mange aktivitetshaller kunne vi bygd for pengene som ble brukt for å ruste opp Granåsen, feks? Trondheim skriker jo etter hallkapasitet både sommer og vinter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NjuK skrev (1 time siden):

 krav fra FIS

Dersom hopperne vil anmelde noen så kan de vel heller anmelde pampene for å gjøre det så sinnsykt dyrt å gjennomføre noe. Det at ingen står imot kravene bare viser hvor korrupt og innavla systemet er. Ble noen overasket da Rita Ottervik, som har logra som ei heit tispe til ski pampene, fikk en toppjobb blant "vennene" sine når hun var ferdig som ordfører? Hadde slikt skjedd i et annet land hadde vi sittet på vår høye hest og ropt "korrupsjon", men i Norge er dette business as usual. https://www.nrk.no/sport/-rita-ottervik-i-ny-jobb-1.16686736 

Endret av erikskon
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generell basis så stikker idretten av med veldig mye av midlene til aktiviteter. Her hvor jeg bor så er det nylig hostet opp 12 mill til ny langrennsarena som "ingen" bruker. Argumentene som ble brukt var selvfølgelig folkehelse og aktivisering av barn/unge. Anlegget er plassert slik at alle må kjøre bil for å komme dit og designen er tiptop NC standard og sikkert WC også. Resultatet er at ingen mosjonister orker å ta turen og bruker det gamle løypenettet istedet. Barn er det en del av, men hvis man ikke "satser" fra ca ungdomsskole så ramler man av. 

Samtidig har man måttet scramble og forhandle i årevis for å få en bitteliten pumptrack og de nære turområdene som man kan gå til (her ligger det også den gamle lyspøypa) er det ikke en gang en benk i mils omkrets. Hallkapasiteten er selvfølgelig sprengt for lenge siden. 

Jeg har prøvd å snakke med beslutnigstakere/påvirkere om dette, men de skjønner ingenting hvis man ikke snakker Stolpejakt eller henger det på kroken med det lokale idrettslaget hvor konkurranse, tidtaking og trening naturlig nok er i fokus. Bredde har vel aldri vært idrettens styrke, men man får jo en drøss med enere av de få som ikke ramler av i tidlig tenår. I argumentasjonen rundt Velodromen i Asker har man jo nesten brukt muligheten for en verdensmester (som er glemt dagen etterpå) inntil det skamløse. 

Alle elsker vinnere. At hen reiste etter ungdomsskolen for å gå på NTG og aldri returnerte igjen spiller mindre rolle. Ryktet om en plass med kjempemiljø for den eller den idretten er etablert. 

Tipper det er mange slike tettsted/kommuner/småbyer rundt i landet hvor denne spiralen er vanskelig å komme ut av. 

Edit: For syklinges del er det positivt at NOTS har fått status som gir mulighet for tilgang på tippemidler, men med det bakteppet som jeg beskriver så er veien likevel lang. Hele systemet er gjennomsyret av konkurranseidrett og fokuset på å drive frem vinnere. Eller det er ihvertfall slik jeg ser det. PS: Fortell meg gjerne at jeg tar feil. 

Endret av ulf martin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...