Gå til innhold

Hvor reiser man på våren?


Anbefalte innlegg

VI har en fin tråd for anbefalinger av høstturer. Derfor trenger vi en for våren også. 

To uker i midten av april. Hvor drar man? Ute etter relativt stabilt vær som kanskje kan gi litt soling også, men vil prøve å unngå de verste turistfellene med AirBnB f.eks. 

GC/Lanzarote/Tenerife/Fuerteventura er på lista, men syntes syklingen på GC var lite variert, spektakulært i fjellet riktig nok. Topp klimamessig.  

Mallorca, selvskreven. Vært der flere ganger og trives godt.  Hva forventer man værmessig? 

Algarve, virker lovende, noe varmere en Mallorca? Hvordan er syklingen der, noen med erfaring? Primært landevei. 

Er det andre områder med bra sykling, stabilt vær uten full charter stemning? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne som har vært 4 uker i Algarve nå, ser fint ut.

Skal selv 2 uker til Nice i april, ikke vært der tidligere, tenker meg da primært innover i fjella på grus. Mye fin inspirasjon her; https://www.cafeducycliste.com/en_row/la-gazette/nice-gravel-guide/

 

Utover de 'vanlige' destinasjonene du nevner (GC, Mallorca) synes jeg Kypros, Korsika, Sardinia og sør-Italia virker interessant, men har ikke vært der selv.  Rundt Sierra Nevada ser også nydelig ut. Og mange andre steder 😅..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv blir det Alicante/Costa Blanca i påsken og uken etter. Gleder meg for dette er nytt område for meg (var i Benidorm for litt over 20 år siden men da uten sykkel, dvs leide en dag for en kort mtb tur). Sierra Nevada var jeg i 22 og det er vanvittig flott område. Er ekstremt mange muligheter for gravel/grus også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer i på costa blanca. Du kan være oppe ved albir/calpe for å sykle kupert og med litt klatringer (val d’ ebo. Coll de rates osv), og torrevijeaområdet for flatt, men utrolig mye fin sykling. Sykla over et lite pass kalt cabreza elns juni i fjor, ble splitt i fellesgruppa, jeg slapp meg helt bak og hadde en aldeles fortreffelig tur opp. Vet det kjøres fellesturer fra en sykkelkafe nede ved den "innsjøen/dammen i calpe sikkert daglig. Det samme ved kanalen/villa martin i torrevijea. Mye folk, kan velge tempo ut fra gruppe og kaffe med mat halvveis! 🙂
 

edit: jeg har endret fra skeptisk til hvorfor ikke, når det gjelder visjonen om mer tid i varmen ang stedsvalg. Torrevieja er aktuelt, alicante også. Var 6 dager i alicante i april i fjor, én dag med utforsking hvor jeg tilslutt trodde jeg var midt i en opiumplantasje, med dertil meget varierende underlag. 
siste dagene ble det sykkelvei ut av byen, opp i nærmeste fjell, ned til andre siden, mat og snu. 

Endret av Ivar Elverum

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt i en annen post reiser jeg til Kreta. Har syklet der de siste ti årene. Bor i rolige Maleme (Alexandros M) et stykke vest for Chania og benytter meg at nettverket av veier på den vestlige delen av øya. For ti år siden var det minimalt med landeveissykling på Kreta, men det øker kraftig fra år til år.  Er vel 6 ok sykkelbutikker i Chania og selv om utleiemarkedet er langt fra Mallorca er det etterhvert kommet bra steder å leie gode sykler, også utenfor Chania. Denne er i nærområdet der jeg bor. Vinterstengt nå men bør være åpen i mai Home - BikeProject
Opplever at trafikken inne i landet er beskjeden og behagelig å forholde seg til. Asfaltkvalitet varierer fra stuegulv til nærmere "sportsgrus", men 28 mm 
dekk har gått greit overalt. Kreta er kupert og til tider bratt. Typisk tur er noen km langs sjøen (trafikkert) deretter innover en dal som stiger jevnt og trutt, 
og som bringer deg opp til 1200moh om du ønsker. mange veier på kryss og tvers så mulighetene er uendelige.
Temperaturer i mai er 24-28 grader som regel og det begynner å bli ok å bade i sjøen.
Det kryr av restauranter og spisesteder og mange av de beste med lokal mat finnes litt vekk
fra kysten og inne i landet. 
Turtips fra samme nettside som utleie: ROUTES - BikeProject Noen av disse turene kan og slås samme til lengre turer. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...