Gå til innhold

Ny AFP i offentlig sektor


Anbefalte innlegg

Noen med litt pensjonsinnsikt innen dette forumet som kan avklare litt for meg? Jeg er ansatt i grunnskolen, og jeg har fått med meg at det er flertall for, men ikke vedtatt ennå, en ny AFP-ordning på Stortinget. Hovedprinsippet er at ny ordning skal bli mer lik ordningen innen privat sektor. I dag kan ikke ansatte i skoleverket ta AFP og jobbe ved siden av uten å få avkortning utover årlig inntekt på 15000. Er det slik at avkortningen fjernes med ny AFP? LIk som det er i privat sektor i dag. 

Er det andre endringer som vil være negativt for meg hvis jeg skulle ta AFP fra fylte 62 år?

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (5 timer siden):

TS er ansatt i grunnskolen, som er kommunal. Han må i så fall snakke med forvalter av tjenestepensjon i sin kommune (Dvs. KLP, Storebrand, Gabler osv...)

Det er nok Spk som er riktig adressat her. Lærerne er kommunalt ansatte, men vi forhandlet lønn til tidlig 2000-tall med staten, men ble overført etter et landsmøtevedtak i Ap tidlig en søndag morgen ... Men pensjonen vår spares i Spk. 

 Jeg får kontakte Spk, men er redd for at de ikke har avklart de nye reglene ennå. 

Endret av Staroh69
Autokorrekturfeil, særskriving

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (6 timer siden):

Det ligger noe info her om du er født 1963 eller senere

https://www.nav.no/afp-offentlig-livsvarig

Litt mer generelt her, ut fra når du er født:

https://www.nav.no/afp-offentlig

Tusen takk, av en eller annen grunn hadde jeg ikke tenkt på nav og Spk. Jeg tror jeg vil komme mye nærmere et svar på disse to stedene.

Endret av Staroh69
Tastefeil
  • Like 1

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staroh69 skrev (2 timer siden):

Lærerne er kommunalt ansatte, men vi forhandlet lønn til tidlig 2000-tall med staten, men ble overført etter et landsmøtevedtak i Ap tidlig en søndag morgen ... Men pensjonen vår spares i Spk. 

(Beklager avsporing)

Enig i at det skjedde ganske så raskt, men riktig er vel at det var Høyre (i samarbeidsregjeringen med Krf og SP)? https://www.utdanningsnytt.no/tariff/ks-visste-ingenting-om-overforing/132253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

simson skrev (2 minutter siden):

(Beklager avsporing)

Enig i at det skjedde ganske så raskt, men riktig er vel at det var Høyre (i samarbeidsregjeringen med Krf og SP)? https://www.utdanningsnytt.no/tariff/ks-visste-ingenting-om-overforing/132253

Så vidt jeg husker, måtte Ap stille seg bak forslaget for flertall.  Jeg antar at regjeringen var splittet i saken. Sammen med H.

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ellers, jeg jobber jo med pensjon - riktignok på IT-siden. Dvs. at jeg får med meg mye pensjonsfag, men langt i fra alt. Det betyr også at jeg er tilbakeholden med å skrive så mye spesifikt om AFP Offentlig for ikke å feilinformere, men alle ser jo at regelverket er langt på overtid for å bli fastsatt. @Staroh69 - ikke forvent all så veldig konkrete svar ved henvendelse til NAV/SPK, for ingen vet dette ikke sikkert før det er fastsatt. Når det er sagt så synes jeg absolutt du skal spørre SPK og høre hva de har å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (11 timer siden):

Sånn ellers, jeg jobber jo med pensjon - riktignok på IT-siden. Dvs. at jeg får med meg mye pensjonsfag, men langt i fra alt. Det betyr også at jeg er tilbakeholden med å skrive så mye spesifikt om AFP Offentlig for ikke å feilinformere, men alle ser jo at regelverket er langt på overtid for å bli fastsatt. @Staroh69 - ikke forvent all så veldig konkrete svar ved henvendelse til NAV/SPK, for ingen vet dette ikke sikkert før det er fastsatt. Når det er sagt så synes jeg absolutt du skal spørre SPK og høre hva de har å si.

Jeg skal henvende meg til SPK/NAV. Det er de nye reglene jeg er på jakt etter. Hvis de blir slik som noen har forespeilet meg, er det absolutt en mulighet for at jeg tar AFP fra 62 år, ved at jeg tar ut all pensjon og jobber ved siden av. Eller tar AFP og jobber ved siden av. Hva jeg kommer til å velge, er det de nye reglene og hva som lønner seg som kommer til å avgjøre. Det jeg håper på, er taket på inntjening, maks 15000 årlig, fjernes. Takk for hjelpen så langt. 

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staroh69 skrev (12 timer siden):

Så vidt jeg husker, måtte Ap stille seg bak forslaget for flertall.  Jeg antar at regjeringen var splittet i saken. Sammen med H.

Nei, det var en kongelig resolusjon, som regjeringen selv kunne fastsette ved kongen i statsråd. 

Dvs at Stortinget ikke var involvert i dette. (Og dermed heller ikke daværende opposisjonspartier, inkl. Ap) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...