Gå til innhold

Lesing - exphilrelaps


Anbefalte innlegg

Hola, Godtfolk

Leser litt sosiologi/filosofi for tida. Mye er tåkete, men dette er ting som gir meg noe og hjelper meg med å forstå samfunnet jeg lever i. Jeg får noe ut av dette. Siden filosofistudiet i UiO igjen er populært, så kanskje jeg ikke er den eneste i verden som søker mening og erkjennelse. MERK siden jeg har bikka 25 & ikke er dum ønsker jeg ikke å ende opp med noe David Goggins-aktig selvhjelpsræl. Den vegen går jeg ikke. 

Prosjekt så langt, og nå snakker vi ting som er tung materie som jeg ikke tar med en gang.

Hartmunt Rosas Akselerasjonsteori - at alt i verden akselererer fra oss og at det er fåfengt å holde følge. Forstår at resonans er det jeg bør søke etter, men har ennå ikke forstått dette fullt ut. 

Zygmunt Baumann - Flytende modernitet. Baumann er stor. Alt flyter og ingenting er fast. Dette er en konsekvens av et moderne samfunn og ingenting vi kan gjøre noe med. Annet enn å stemme på politikere med handlekraft og intelligens. 

Scruton - Inspirert at FAKS Fønix leste jeg om Roger Scruton og oikos-begrepet. Blei bare mer skeptisk til innvandring som fenomen, så kanskje ikke så lurt. 

Lurer også på Robert Conquest. 

Er agnostiker, men fikk tak i en fersk lærebok i katolsk tro som akkurat har kommet ut. Mye interessant i kapittel om dyder og synder. https://www.katolsk.no/nyheter/2023/11/ny-laerebok-om-katolsk-tro-pa-norsk

 

Noen flere som har noe å dele? Ja, kjenner til Kahneman.

Endret av Jomar Henriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassikerne en lærer om i basalemnene er gjerne de som er interessant å få en forståelse av, da mye bygger opp tankesettet. Gjerne bygger de på hverandre eller er motsetninger/konkurrenter. Jeg var bortskjemt med at jeg kjente et par sosiologstudenter, som ga meg en innføring for dummies. Vil anta at det finnes noen fine lettleste oppsummeringshefter som kanskje kronologisk forklarer utviklingen og sammenhengen. Forstår en det, vil en kanskje få større utbytte av det jeg forsto var relative store banebrytende diskusjoner mellom forskjellige forskere/grupper.

Skremmende lenge siden jeg fylte ut min 40-gruppe i sosiologi, men husker det eneste faget jeg synes var virkelig interessant var SOS2001 – Anvendt sosiologisk teori. En av pensumbøkene(link til pensum) var Moderne Sosiologisk teori. Fin og lettlest bok. Eneste sosiologibok jeg har tatt vare på.

Skal sies at jeg enda ikke skjønner hva jeg skrev om i exphiloppgave.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke ment som tips (eller...?), men dette minte meg på en side jeg besøkte mye i mine yngre dager. https://www.philosophybro.com/

Det er nesten like grelt som det høres ut, men det er faktisk ganske gøy. Lettygde oppsummeringer av filosofiske verker/teorier med et TJUKT lag av ironiske bro-eksempler. Tipper det fort er en elsk/hat greie, og det tar definitivt litt tid å komme "inn" i, men jeg koste meg iaf masse med dette for ti år siden 😄

Endret av Ndreas
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...