Gå til innhold

Spania - Albir: Garmin Edge 1040 original kart eller Openstreetmap


Anbefalte innlegg

Dei som er installerte er heilt sikkert gode. Men du kan enkelt sjekke det sjølv ved å zoome inn ein plass der du skal og sjå kor bra det stemmer med Google eller OSM.

Det er kurant å installere eigne kart også. Du kan for eksempel gjere det, og så kan du skru av og på kartlag når du er der, og finne ut kva som fungerer best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OpenStreetMap har blitt utrolig bra de siste ti årene. Kan enkelt lastes ned fra frikart.no. Velg land, velg karttype (Topo summer er fint for stibruk), last ned filen, endre navn på den til noe passende og kopier den over til samme mappe på telefonen der standardkartene ligger. Og så tror jeg det kan være litt forskjell mellom modellene på hvordan man velger hvilket kart som skal vises. På min Fēnix 6 så leser den mine tanker og viser akkurat det kartet jeg forventer, uten at jeg skjønner hvorfor. Sikkert bare flaks. 😄

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (8 timer siden):

Dei som er installerte er heilt sikkert gode. Men du kan enkelt sjekke det sjølv ved å zoome inn ein plass der du skal og sjå kor bra det stemmer med Google eller OSM.

Det er kurant å installere eigne kart også. Du kan for eksempel gjere det, og så kan du skru av og på kartlag når du er der, og finne ut kva som fungerer best.

Har nettopp fått enheten.

Men enkelt og godt tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Dan said:

OpenStreetMap har blitt utrolig bra de siste ti årene.

Ja, så bra at også Garmin baserer sine kart på OSM. Skilnaden er at Garmin ikkje oppdaterer karta fullt så ofte, og at dei vel ikkje viser like mange "point of interests" som dei du kan laste ned andre plassar. Og så kan du få konturlinjer og "hill shade" som faktisk kan vere litt ålreit å ha:

image.png.d81ab645d5d0e2a0a5599956cbee97ed.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Etter ca. 1005km i Albir med garmin edge 1040 er erfaringen at det medfølgende kartet er godt nok.

Hadde lagt opp ruter som vi skulle følge. Og der vi svingte feil både bevisst for å finne mat/drikke og hvor vi tok feil avkjørsel i rundkjøring var Garmin relativ kjapp å komme med ny rute for å få oss på opprinnelig rute. Ved større korrigeringer ble det laget ny rute i Strava appen og synket over.

Brukte ikke funksjoner på enheten for å finne POI'er. 

Eneste minuset med å følge en rute og så ta et annet veivalg for å komme ut av sentrum ble litt masete av garmin. Så skulle sjekket om det var mulig å utsette tilbakerutingen litt. Men her har jeg ikke lest meg opp, så vet ikke om det er en brukerfeil 🤪

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...