Jump to content

Spania - Albir: Garmin Edge 1040 original kart eller Openstreetmap

Recommended Posts

Dei som er installerte er heilt sikkert gode. Men du kan enkelt sjekke det sjølv ved å zoome inn ein plass der du skal og sjå kor bra det stemmer med Google eller OSM.

Det er kurant å installere eigne kart også. Du kan for eksempel gjere det, og så kan du skru av og på kartlag når du er der, og finne ut kva som fungerer best.

OpenStreetMap har blitt utrolig bra de siste ti årene. Kan enkelt lastes ned fra frikart.no. Velg land, velg karttype (Topo summer er fint for stibruk), last ned filen, endre navn på den til noe passende og kopier den over til samme mappe på telefonen der standardkartene ligger. Og så tror jeg det kan være litt forskjell mellom modellene på hvordan man velger hvilket kart som skal vises. På min Fēnix 6 så leser den mine tanker og viser akkurat det kartet jeg forventer, uten at jeg skjønner hvorfor. Sikkert bare flaks. 😄

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

torhovland skrev (8 timer siden):

Dei som er installerte er heilt sikkert gode. Men du kan enkelt sjekke det sjølv ved å zoome inn ein plass der du skal og sjå kor bra det stemmer med Google eller OSM.

Det er kurant å installere eigne kart også. Du kan for eksempel gjere det, og så kan du skru av og på kartlag når du er der, og finne ut kva som fungerer best.

Har nettopp fått enheten.

Men enkelt og godt tips!

17 minutes ago, Dan said:

OpenStreetMap har blitt utrolig bra de siste ti årene.

Ja, så bra at også Garmin baserer sine kart på OSM. Skilnaden er at Garmin ikkje oppdaterer karta fullt så ofte, og at dei vel ikkje viser like mange "point of interests" som dei du kan laste ned andre plassar. Og så kan du få konturlinjer og "hill shade" som faktisk kan vere litt ålreit å ha:

image.png.d81ab645d5d0e2a0a5599956cbee97ed.png

• 1 month later...

Etter ca. 1005km i Albir med garmin edge 1040 er erfaringen at det medfølgende kartet er godt nok.

Hadde lagt opp ruter som vi skulle følge. Og der vi svingte feil både bevisst for å finne mat/drikke og hvor vi tok feil avkjørsel i rundkjøring var Garmin relativ kjapp å komme med ny rute for å få oss på opprinnelig rute. Ved større korrigeringer ble det laget ny rute i Strava appen og synket over.

Brukte ikke funksjoner på enheten for å finne POI'er. 

Eneste minuset med å følge en rute og så ta et annet veivalg for å komme ut av sentrum ble litt masete av garmin. Så skulle sjekket om det var mulig å utsette tilbakerutingen litt. Men her har jeg ikke lest meg opp, så vet ikke om det er en brukerfeil 🤪

• Like 1

Rerutinga til Garmin er ikkje kjempeimponerande, så det beste er som regel å skru av den funksjonen. Så brukar du heller kartet til å finne vegen tilbake til den planlagte ruta. Men "ute av kurs"-varslinga er uansett fin å ha.