Gå til innhold

Anbefalte innlegg

...antar jo i utgangspunktet at legen vet bedre enn meg. 

Det skal vel ikke være noe stort stress å leve uten galleblæra. Om man først skal fjerne kroppsdeler  uten levestandardreduksjon er vel den på 3 plass etter visdommstenner og blindtarm?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva som er de neste tingene på listen 😄 Får jo mer watt per kilogram..

Nå var det ikke galleblæra det var noe galt med, så problemstillingen er ikke aktuell lenger

Etter litt googling virket det som at man klarer seg greit uten galleblæra, men kan få litt mer diare, spesielt etter fettrike måltid. Tenker det blir en avveining. Har man mye plager med stein og krystaller vil sikkert legen anbefale å fjerne den.

🙂

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er smerteanfall så bør du være rimelig sikker på at de virkelig skyldes gallestein før du legger deg under kniven. Dette da man finner gallestein hos en stor del av normalbefolkningen..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (På 19.3.2024 den 9.26):

Ville du fjernet galleblæra hvis legen anbefalte det? 

Jeg ville ha hørt med flere leger før en operasjon

Gallesteinsanfall er på høyde med nyresteinsanfall og redefinerer betydningen av ordet smerte. Når legene ikke lenger snakker om ubehag, men sterk smerte og går i retning av skapet der morfinen er så vet du at du har lov til å pipe litt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testa gallestein anfall på mandag og kan skrive under på at det ikke var noe særlig.

Når det i tillegg var litt atypisk slik at de prøvde endel andre ting før de endte på morfin så varte vondten lenge.

Den siste legen som skrev meg ut sammenlikna det med kraftige rier før fødsel, så det sier vel litt.

En annen ting som jeg fant ut samtidig er at legevakt, i mitt distrikt,  ikke er noe særlig så lenge du ikke holder på å dø eller har et åpent brudd eller noe i en retningen.

2.5t venting før man kom inn til lege er for lenge……

Heldigvis går det over og legen sa at ved tilbakevendende problem så kunne man fjerne galleblæren uten at det påvirket livet mye.

Det kunne ta ca 1mnd før kroppen justerte seg inn til et liv uten og som beskrevet over litt løs avføring ved fettrike måltider.

Venter evt til jeg har fått flere anfall før jeg går ned den veien

  • Like 2

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...