Gå til innhold

Bra turer med utgangspunkt i Polignano a Mare


Anbefalte innlegg

Det blir en spontan sen-påsketur til helt syd i Italia. 
Er det noen som har syklet litt rundt på Italias hæl? 
Jeg tar med meg landeveissykkel - uten grusdekk og har mulighet til 3 turer på +-100km

 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Siden ingen andre svarte, svarer jeg meg selv. 
Søndag til fredag i Polignano a Mare og omegn ga 295 km fordelt på tre turer på sykkelen på morsomme veier, samt 8 km med løpesko. Veistandarden er ganske grov. Flere av veiene jeg syklet var avmerket som ukjent underlag på Strava, men var asfalterte gårdsveier på en drøy bilbredde. Spennende i høy fart når man ikke ser rundt  svingene på grunn av meterhøye steingjerder, men også veldig gøy og fint. Temperaturen lå på ca 20 grader i skyggen. Noe som var helt perfekt til kort-kort for en ikke-varmetilpasset nordmann. Mye vind på den første dagen - 10-14 sekundmeter gjorde det seigt å sykle vestover, men desto triveligere tilbake. 

10-12 gelati per familiemedlem og diverse pastaretter ble fortært i samme periode. 
Vi leide en Trulli med tre soverom og oppvarmet basseng på AirBnB for å jobbe med barnas svømmeferdigheter. Trullien lå midt i ingenting omringet av olivenlunder, men var supert utgangspunkt for sykling for meg - og korte kjøreturer til fine byer for oss alle. 
Drar gjerne tilbake til området, men da gjerne med minst 28 mm dekk for noe mer komfort over den grove og hullete asfalten. Retro-Cannondalen er satt opp med 25 mm, og har ikke plass til noe større. Jeg punkterte på bakhjulet første dagen på en sånn fancy Tubolito-slange. Nå er det Vittoria latex-slange der i stedet. 

At huset kom komplett med en mammakatt med tre nyfødte kattunger inne i røttene til et oliventre var ekstra bonus for kidsa. 

Jeg fløy med sykkelen i Thule-koffert: https://www.instagram.com/p/C5Kn_l9qLg1/ 
Planen var å stroppe fast denne på taket av leiebilen. Vi hadde booket en Jeep Renegade, lik den vi hadde da jeg syklet gravel-VM.
Turen til Gardermoen foregikk i en Volvo XC40 med sykkelkofferten stroppet fast på Thule Easyfold-stativet på hengerfestet. 
Da vi kom til Bari-Karol Wojtyla (hjem klarer å huske hvem dette er uten å google?)-lufthavn ble vi "oppgradert" til en DR-bil. Et italiensk merke som importerer ymse kinesiske biler og setter egen logo i grillen. Den hadde ikke takrails, men kofferten fikk akkurat plass inn bak hvis jeg først la ned baksetene slik at jeg kunne lirke kofferten flatt inn og reise den opp når den hadde kommet inn. Ved å la det ene baksetet ligge flatt og oppmuntre barna til å sitte trangt den halvtimes-lange kjøreturen fra flyplassen gikk alt knirkefritt og fint. 
 

https://www.strava.com/activities/11083027006
https://www.strava.com/activities/11097440830
https://www.strava.com/activities/11104363009

 

IMG_8860.png

IMG_8859.png

IMG_8858.png

IMG_8848.jpeg

IMG_8754.jpeg

IMG_8592.jpeg

IMG_8539.jpeg

Endret av SykkelØyvind
  • Like 2

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VemodZachariassen skrev (11 minutter siden):

Svaret (utan hjelp av Google) er pave Johannes Paul II.

Fin rapport! Vi hadde base i Monopoli ei veke i fjor sommar. Fint område. Litt mykje folk midt i juli.

Bra med andre med funfactsene i orden. 
Jeg fikk også belært familien med litt katolsk kunnskap uten bruk av Google.
Det var allerede nå ganske mye folk i Polignano a Mare, spesielt første påskedag, men det er kanskje å forvente. Det er typisk for italienere selv å dra til slike byer i påskehelgen. 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...