Gå til innhold

Skibirken på fellesski


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å debutere på skibirken på fellesski i 2025. Da er jeg 55 år, og det er på tide å gjøre unna rennet på gjøre-lista mi. 

Iden forbindelse, vil jeg tape noe nevneverdig på fellesski kontra smøreski?

Litt om meg; normal trent, rundt merketiden på sykkelbirken. Kan gå korte intervaller på ski på kunstsnø i dårlige vintre, og lengre hvis vinteren ligner på årets. Ok teknikk, men ikke i nærheten av langrennsløperne. 

 

Så spørsmålet er; fellesski på Birken, ja eller nei?

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Godt smurte ski er omtrent alltid bedre enn felleski, men det folk glemmer er at felleski er bedre enn dårlig smurte ski. Og dårlig smurte ski er det mange som har. Så på en tilfeldig tur sverger jeg til felleski. Kan ikke bomme, og digg i å slippe styre med alt kliss.

Men før en konkurranse velger jo mange å levere inn skiene og få dem preppet av profesjonelle. Da får man faktisk godt smurte ski, så da vinner det nok stort sett over felleski. Men så er det om det er verdt det? Du taper nok noen minutter (ti? femten?) kanskje sammenlignet med godt smurte ski, litt avhengig av føre og forhold, men om det viktigste er å ha gått birken med en god følelse spiller jo de minuttene kanskje ikke så stor rolle? Det er litt annet fraspark på felleski og uten, så om du velger å gå med smøreski bør du også trene med det noen ganger i løpet av sesongen.

Skiklubben podcasten til nrk har en episode om smøring der de diskuterer dette, om du vil høre på den.

Jeg har gått Vasaloppet på et stykke under 6 timer på felleski, så absolutt brukbart. Da med move binding så jeg kunne vri to knepp tilbake i de partiene jeg staket.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felleskiene mine brukes utelukkende på typisk møkkaføre rundt null når det enten kladder eller er bakglatt, til det er de veldig gode. Når det er isete er de dårlige.
På tørr snø taper de mye på glid i fht vanlige smøreski. Som nevnt over så anbefales move bindinger sterkt og spennet på skiene må være rett.

Dersom du skal gå Biirken på ski og det er tørr snø vil jeg anta at du taper 10-20minutter med felleski kontra normalt gode smøreski på tørt føre, muligens mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...