Gå til innhold

Google Street View for grusveier og sti, kom med tips!


Sykkelmafiaen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sykler stort sett med et 360-kamera festet på hjelmen. I sommer tenkte jeg det burde være mulig å få brukt all den videoen til noe, og har så smått begynt å få det inn i Google Street View.

Tanken er at folk som skal planlegge tur kan finne ut forholdene der de skal sykle. Selv har jeg ofte brent meg på at jeg kommer på en grusracer, og så består ruta jeg har tegnet opp plutselig av et parti jeg må bære sykkelen... Så håper dette skal gjøre det lettere for folk å komme seg på tur.

Så langt har jeg dekket noen mil av nordmarka i Oslo. Tar noen uker før alt er ute, men kan se noe her:

Eksempel 1, grusvei fra Sognsvann til Ullevålseter

Eksempel 2, sti mot Kobberhaughytta

Eksempel 3, Skjærsjøen

Dette er altså streetview ala det man kan bruke i gater. Bilder ca. hver 3. meter, kan trykke "fremover" og hoppe rundt osv.

image.png.ef287c4a4a9df43bf5c8ddf516c491d7.png

Er dette nyttig? Tips til plasser jeg bør dekke som folk ofte lurer på i Oslo-området?

 

 

  • Like 11
  • Thanks 4

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. Visste ikke en gang at man kunne submitte slikt til Google jeg. Det er jo genialt, og kjempenyttig. Ikke for meg som ikke er lokal der du er. Men det hadde vært kjempenyttig om jeg var der, eller om du var her jeg var 🙂 Fortsett med det!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt fått inn det i blått, mens det jeg tegnet inn selv i mørkeblått venter jeg på at skal prosesseres av Google.

image.png.bf38b08a35c4918abe89781015a582fe.png

Så mye rundt Ullevålseter, Sognsvann, Kobberhaughytta. I tillegg har jeg syklet Ring4, må bare få ordnet all video.

I dag syklet og filmet Lillomarka: Linderudkollen, Lilloseter, Sinober, Movatn, Dorullstien osv.

image.png.0630823aa93ec192a6e684a506d8aca4.png

 

Laster forøvrig også opp til Mapillary slik at det kan brukes i OpenStreetMap og annet. Men har ikke helt fått automatisert prosessen min der enda.

  • Like 3
  • Thanks 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det kjente veier. Ser også at du så vidt har vært innom sti nord for Sander gård. Er det noe slags gyrostabilisering i kameraet slik at bildene bildene både klare og ikke skeive? Og hvor lenge varer batterioppsettet ditt?
Vis gjerne frem bilde av hjelm og rigg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

san skrev (1 time siden):

Vis gjerne frem bilde av hjelm og rigg.

Gopro MAX på hjelmen. Men for at ikke hjelmen skal dekke mye av utsynet har jeg satt på ganske mange "ledd" når jeg sykler sånn her (vs til vanlig der goproen bare er festet rett inntil hjelmen). I tillegg strappet det ned litt, da jeg ikke stoler helt på limet i hjelmfestet med så lang vektarm.

De første turene har jeg syklet som vanlig, med 3 batterier jeg bytter på (hvert batteri holder ~1 time). Men i går testet jeg å ha en powerbank i baklomma og en ledning ned. Det funket fint, da trengte jeg ikke tenke på batteri i det hele tatt. Men til vanlig sykling er det nok litt mye styr slik.
image.png.bae62078e859a45b8671e597ebe4f260.pngimage.png.08b76d988a08be906fc385e36efebd66.png

 

san skrev (1 time siden):

Er det noe slags gyrostabilisering i kameraet slik at bildene bildene både klare og ikke skeive?

Jepp, akkurat stabilisering er noe MAX og 360-kameraer er svært gode på. Jeg kan skru på "horizontal leveling" når jeg gjør 360 videoen om til 2D video, og da sørger den for at uansett om kameraet var tippet fremover, til siden e.l. at den bare "roterer" bildet slik at det blir som forventet. Generelt kan det gi en ganske smooth opplevelse av filmene, fordi selv om jeg feks vrir hodet til venstre for å se på noe, kan softwaren da "vri" hvor man i 360 ser tilsvarende, så man alltid ser samme retning. Samme med små dumper. Feks denne videoen (må nok sette på 4k for at det ikke skal bli potet-kvalitet). Her titter jeg både bakover og ser meg rundt, det rister godt noen partier osv., men videoen blir helt smooth.

 

  • Like 4

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har nesten alt jeg har laget kommet inn i Google Street View.

Her er f.eks Sinober. Og her er noen klopper som har sett bedre dager. Og disse fungerte fint for å gå over, men virker som hadde vridd seg en del.
Absolutt ikke klaging, prøver bare vise noe av hva street view kan brukes til. 🙂

Jernbanestien var fin.

image.png.b7a7cbe1de19bc0bbc2b114bbcf1371e.png

Har også lastet opp her: Mine filer på Mapillary,
disse filene er CC-BY-SA, så alle kan bruke. Vil jo ikke bare jobbe gratis for Google, liksom. Så OpenStreetMap og andre kan bruke alle bildene også.

Har i tillegg syklet Ring4 og litt i Østmarka, men det var uten lang stang på hjelmen, så lurer på om jeg skal sykle de på nytt før jeg laster opp.

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg fått inn en del stier på østsiden av Maridalsvannet. Syklet https://maridalsrunden.no/

F.eks "Esbens" mellom jernbanen og Greveveien. Her var det tømmerstokker med grus over, som gjorde det gikk fint å sykle selv etter Hans gjort hele marka bløt 👍

image.png.0f358ea548ba888c2fd6723af04cb4fb.png

  • Like 1
  • Thanks 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flo skrev (10 timer siden):

Bra jobba! Har akkurat "tatt turen" fra Lilloseter sportsstue opp til Sinober på kartet. Ser ut som en tur jeg skal teste i det virkelige liv 👍

Så kult! For min del ble det noe trilling i partier der, men det har nok med at jeg sykler på en grusracer med smale hjul, og generelt ikke er veldig flink på sti. Men fin tur uansett 🙂

-

I dag syklet jeg Ring4 på nytt, med skikkelig oppsett for å filme. Syklet også innom diverse kriker og markastuer og teltplasser for å få filmet dem. Håper det blir bra!

 

image.psd.jpg

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sykkelmafiaen Jeg hadde en Corona-prosjekt om å sykle alle grusveier i Normarka, Lillomarka og Krokskogen som er greit fremkommelig med grusracer. Prosjektet har tatt litt lengre tid enn planlagt så jeg har fortsatt noen hull å dekke - da mest små blindveier i perifere områder. Spør hvis det er noen strekk du ikke kjenner til selv. Bildet under er min heatmap. Det har blitt noen trillestier og noe av nærområdet i Oslo er dekket med stisykkel.
image.png.bda98a0320b6b6045ed6407471394c42.png

  • Like 3
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arve Er skrev (20 minutter siden):

Bildet under er min heatmap.

Wow, imponerende!!

Kjenner du til https://www.wandrer.earth ? En tjeneste for å se hvilke veier man har syklet og ikke, og prøve å dekke alt. Du hadde nok sklidd rett inn på highscore-lista for Nordmarka der! Selv om den er litt kjip mtp Nordmarka, mye av det som ligger inne der er nok i praksis umulig å sykle. Men en nice måte å se hvor mange unike kilometre man har og se tallet øke.

Så vi har litt samme mål! Jeg har aldri syklet i Nordmarka før i år, faktisk (stort sett landevei, vært mye i marka på ski da), men prøver å dekke mest mulig jeg også nå, bare da med kamera 🙂

Har allerede gjort det for en del bydeler, her er f. eks. bydel Sagene og Grünerløkka for meg i wandrer.earth, syklet alle gater:

image.png.d12daf2f407a0068a82ba52af6ccf268.png

Føler seg litt som en tulling der man sykler alle små-veiene i Birkelunden parken feks, hehe.

Endret av Sykkelmafiaen
  • Like 2

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, som jeg skrev er dessverre datagrunnlaget der litt feil. Så det bilr mest for å få en teller på unike kilometer, heller enn å se hvor mange % man har dekket. I bydelene er det oppnåelig å nå ~95 %, men den i Nordmarka er på bærtur. Men liker konseptet, god unnskyldning for å ta en omvei hjem fra jobb så jeg får plukket noen nye gater.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Spennende opplegg med å filen og legge inn i Google-streetview, kudos for å gjøre det👏

Har du tanker om å sykle noen rittraseer også?
Det kunne vært interessant å se hvordan løypene er, før en legger ut på ritt, eller bare sykler for moro skyld.

"I never understood wind"
- Donald Trump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

janbanan skrev (43 minutter siden):

Har du tanker om å sykle noen rittraseer også?

Som en som har syklet mest landeveisritt, er alle rittene jeg har syklet allerede en del av street view. 😅

Har du noen forslag til partier som er nyttige å få inn? Og er det da grusvei eller sti?

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eisa01 skrev (4 timer siden):

Har du vurdert å laste opp til Mapillary? Da kan folk bruke det til å forbedre OpenStreetMap også 🙂

Jepp, laster opp alt dit også, slik at jeg ikke bare jobber gratis for Google. 🙂

18 000 bilder tagget med gps posisjon der så langt! https://www.mapillary.com/app/user/Sykkelmafiaen?lat=59.98296551659516&lng=10.778227762539018&z=10.594374452221889&x=0.061340645836231826&y=0.49874455009770713&zoom=0&pKey=615668007354382

(om en zoomer ut skal alt som er blått være mitt)

  • Thanks 2

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

image.png.24fb662cac145ccf742bd709b02ed994.png

Gårsdagens tur. Så får inn en del på vestsiden av togskinnene ved Sørbråten til Movatn (østsiden har jeg dekket), så veien opp til Finntjern med en snurr innom Tømte, Rottungen. Som foreslått av @Andreas.
Fordi jeg allerede har filmet langs Skjærsjøen ble det å sykle innover mot Øyungen og ned til Skar den veien. Ikke alt der er farbart med gravel-sykkel, så ble en del trilling/bæring. Tar vel en uke+ før det er tilgjengelig.

Ring4++ er forøvrig ute nå, med litt snurrer her og der for å filme plasser på veien. Feks kan man titte rundt Kikutstua:

image.png.567b5e55c174abc2c18a9b47907ed588.png

Eller se hvordan teltplassen litt før er:
image.png.e3c12441c5d827c534636509a3c73be3.png

 

Jeg tenker alt dette er nyttig, men å virre rundt alle avstikkere gjør at turene alltid tar mye lengre tid enn jeg tenker 😅

Møtte også på noen sauer på veien som ville fotograferes og foreviges på street view: https://goo.gl/maps/Z9yyaddTgMCgu75d8

Endret av Sykkelmafiaen
  • Like 2
  • Thanks 2

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den odden er populær. Har faktisk ikke sett den vært ledig i helgene på lenge. Som regel er det 2-3 grupper som camper der, pluss noen som soler seg helt ytterst.

MTBmap.no gir ofte en ganske bra indikasjon på hva som kan sykles. Noe over 1 - Intermediate indikerer ofte mye bæring. Selv Intermediate blir litt bæring på gravel.

  • Thanks 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (5 minutter siden):

MTBmap.no gir ofte en ganske bra indikasjon på hva som kan sykles. Noe over 1 - Intermediate indikerer ofte mye bæring.

Extreme II, ja, da føler jeg det er ok jeg bærte sykkelen litt, hehe. Det er vel løpe-løypa til Nordmarkstravern / Halvtravern jeg rotet meg inn i (følte jeg har vært der før), så ikke akkurat beregnet for sykling. 😄

Jeg reiser bort i kveld, blir en 3-4 uker ish på fjellet med hjemmekontor. Har fått levert en flunkende ny sti-sykkel dit jeg gleder meg til å prøve. Om jeg får teken på sti-sykling (dette blir første gang) kanskje jeg kan få inn litt flere av dem i Nordmarka etter hvert også.

  • Like 2

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...