Gå til innhold

Skal ikke SRAM XG-1150 passe på SRAM XD-boss da?


Roger

Anbefalte innlegg

Det er tid for en ny episode i serien om flaue mekketabber og bomkjøp. Etter latterlig dekktrøbbel som beskrevet i denne tråden ble jeg så lei at jeg bestemte meg for å kjøpe et nytt hjulsett til pendler-gravel-sykkelen, så kunne piggdekkene fortsette å stå på det gamle hjulsettet nå som de endelig var skikkelig på plass. Bare tanken på å skulle streve mer med de s****ns dekkene gjorde at jeg med liv og lyst bestilte meg et Mavic Allroad Disc CL hjulsett. Hjulene kom og så var det tid for å montere, og oppdaget forholdsvis raskt at det ikke passet. Men er det mulig? Jeg hadde jo bestilt hjul med feil boss! Jeg VET jo egentlig at en SRAM XG-1150 10-42 ikke passer på et Shimano/SRAM boss. Jeg har jo for pokker SRAM XD på stisykkelen også. Så mye for å bestille sykkeldeler i affekt!

Ja ja, heldigvis fins det SRAM XD-boss til dette hjulsettet og ny bestilling blir lagt inn. Det kommer forholdsvis raskt i posten, og jeg ser på teknisk manual og youtube-videoer for sikkerhets skyld. Denne gangen skal det ikke bli flere tabber. Nå vil jeg sykle lett og kvikk sykkel til jobb, ikke el-longtail. Plukker av shimano-boss, installerer nytt, alt er lett som en plett. Helt til jeg skal montere kassetten. Jeg får det ikke til! Men hva f**n? Det skal jo være kompatibelt. Prøver å sette den nye kassetten på vinterhjulsettet og der er det ikke noe problem. Jeg greier ikke å se noen forskjeller i "sporene" på bosset heller. Det virker bare som om kassetten kommer skikkelig inn i sporene slik at gjengene får tak.

Så ærede forum, er det noen grunn til at en SRAM XG-1150 ikke skal passe på et SRAM XD-boss for dette hjulsettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, baronKanon said:

Det er XDR på Mavic-hjulene, så du må ha en liten spacer innerst. XDR er dypere enn XD, for å få plass til 11-delt landeveiskassett,som er bredere. 

Ja, jeg har den spaceren. Den vil sørge for at kassetten blir alignet riktig når man skrur det sammen. Men problemet er at jeg ikke får kassetten inn i de sporene slik at gjengene når hverandre. Med denne spaceren så skal en XD-kassett passe på et XDR-boss. Trodde jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...