Gå til innhold

Er det vanlig å bli dårligere til å mekke med alderen, eller er det bare meg?


Roger

Anbefalte innlegg

Med risiko for å gjøre meg selv til latter deler jeg et lite hjertesukk med dere. Jeg har alltid gjort det meste av mekking på syklene mine selv. Det har vært praktisk i slippe å levere og hente til verksted, kostnadsbesparende og fint å gjøre noe praktisk for en kontorarbeider. Jeg har pleid å gjøre alt unntatt service av dempere og lufting av bremser. Ikke fordi dette er så himla vanskelig, men for å slippe å ha mye spesialverktøy og masse forskjellige oljer og bremsevæske, samt å skulle kvitte seg med rester av dette på en forsvarlig måte.

Uansett, med kone og etterhvert barn har sykkelparken vokst, det har blitt mer travelt og det har begynt å bli vanskeligere å fikse ting skikkelig. Synes det til stadighet er bremser som subber og mye småting. I vinter toppet det seg med at jeg hadde et helvetes strev med å få satt på piggdekkene på min pendlersykkel. Er vant med at det kan være trangt med piggdekk, men har brukt disse dekkene et par sesonger på et annet hjulsett og det har gått fint. Men denne gangen var det noe så j***vla trangt og to ganger punkterte jeg slangen i prosessen. Så det ble noen kvelder med av og på med disse dekkene før jeg var ferdig. Trodde jeg. Da jeg en fin morgen syklet av gårde merket jeg en ganske markant humping som økte med farten. Jo, ganske riktig så var det kraftig kast i begge dekkene. Jeg hadde det såpass travelt at jeg bare måtte fortsette humpeturen til jobb. Man blir ganske lei av humpesykling etter noen km...

Etter å ha mannet meg opp noen dager var det en kveld tid for å fikse problemet. Forsøkte å ta ut luft, justere hvordan dekket satt, pumpe opp igjen, konstatere at problemet fortsatt var der, ta av de jævla dekkene, undersøke felgene som viste seg å være helt fine. På igjen med f**nskapet, pungterte en ny slange, måtte avbryte fordi jeg var tom for lappesaker og slanger. Humøret var mildt sagt elendig og kona var nervøs for om jeg ville skilles.Og han fyren på Bikeshop på Skøyen lurte muligens på hvorfor samme fyr til stadighet kom for å kjøpe slanger. I irritasjonen løste problemet med forhjulet seg da jeg pumpet opp til veldig høyt trykk og dekket poppet på plass. Prøvde det samme med bakhjulet. Pumpet til jeg ikke turte mer (et godt stykke over makstrykk for dekk og felg, men nei kastet var der fortsatt. Sykkelen ble bare satt innerst i garasjen og det ble pendling med elsykkelen i vinter. Der har vi et eget hjulsett med piggdekk så ikke noe problem der heldigvis.

Så i dag var tiden for å skifte til sommerdekk. Det har jo gått noen måneder, så elendigheten fra senhøsten var nesten fortrengt og jeg satte i gang med friskt mot. Tok konas sykkel først. Fikk av piggdekkene greit å satte på de vanlige. Snurret hjulene når de var på sykkelen og hva f**n? Det er jo kraftig kast i begge dekkene! Hva er dette for noe? Har jeg mistet evnen til å bytte dekk og slange? Jeg ble så motløs at jeg ikke orket å sette i gang med min egen sykkel. I morgen var planen å ta vårpuss på racern. Smøre noen vaiere og bytte styretape. Vet ikke om jeg tør...

Sånn har det altså blitt. Jeg har gått fra å bygge egne hjul til å ikke kunne skifte dekk. Akk, henter meg et glass vin, furter litt og søker på sykkelverksteder. Takk for oppmerksomheten hvis du orket å lese til hit.

  • Like 3
  • Haha 8
  • Sad 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med kast i dekkene, og spesielt piggdekk kan hvertfall jeg kjenne meg godt igjen i.  Og jeg gir ofte bare opp , og lar de humpe og holde på som de vil.  Tror ikke det skulle være noe grunn til at mekke evner skulle avta med årene, så bare ikke gi opp😎

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten det motsatte med meg, mer interisert i mekking\deler en selve sykklingen med åra😅 Tilogmed tatt på meg litt mekking av sykkler til familiemedlemer

Endret av OleF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg er interessen nesten helt borte. I gamle dager ble sykler og deler demontert og skrudd sammen, til den minste skrue, bare for nysgjerrighetens skyld.

Jeg tar ikke en mekkekveld for morro skyld lengre. Mye har nok med tid å gjøre, men det er vel også en grense for hvor mange ganger det er morro å skru på en nokså enkel konstruksjon som sykler er. Interessen for stæsj og utstyr har gått til bunns også. 

Noe tid brukes fortsatt, da jeg er nokså nøye på at syklene skal være i perfekt stand. Og jeg sykler MYE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blir stadig mindre lystbetont å skru selv så blir nok kvaliteten deretter også.

For min egen del, erfaring er bare ett annet ord for å huske alle feilene som man har gjort tidligere - hvilket ofte gjør arbeidet enklere og bedre.
Men, når alderen kommer så blir gangsynet dårligere og fingrene stivere, hvilket gjør småplukk arbeide vvanskligere.
Setter fortsatt pris på å gjøre jobben selv

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, OleF said:

Nesten det motsatte med meg, mer interisert i mekking\deler en selve sykklingen med åra😅 Tilogmed tatt på meg litt mekking av sykkler til familiemedlemer

Da har jeg et løsningsforslag. Du kan få mekke på mine sykler, og jeg sykler på dine. Vinn-Vinn! 😄 

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt dette problemet før (sier alle), men i år, på tre forskjellige dekk/felg-komboer har jeg slitt med "kast" i dekkene. Tok heldigvis bare en tur til/fra jobb før jeg skjønte problemet: Dekk-kant og felgkant var ikke helt på plass på enkelte steder (lett å se hvis du slipper ut all lufta igjen). Og fiksen er heldigvis lett, husket det fra gamleforumet: litt vann med oppvasksåpe i for å lubrikere dekk-kantens reisevei fra felgbrønn til felgkant.

Aner ikke hvorfor dette plutselig skjedde tre ganger, men håper at det er det som var problemet ditt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har opplevd dette problemet med kast i dekket på ein vintersykkel og ein spesiell kombinasjon av felg og piggdekk som tydelegvis ikkje ville passe saman. Dekkanten såg fin ut, og såpe hjalp ikkje. At du så opplever det same med sommardekk, det er maks uflaks. Men ikkje gje opp.

I fjor vinter bytta eg frå piggfritt til piggdekk kvelden før Fat Viking. Hadde ikkje tid til å prøvesykle, og rett etter start merka eg eit sånt ordentleg kast i bakdekket. Artig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen. For to vintre siden skulle jeg montere piggdekkene jeg hadde brukt året før. 
Forhjulet gikk greit. Bakhjulet ble aldri tett. Uansett hvor mye guffe, glassballonger, risting og ligge horisontalt ble sideveggene aldri tette nok til å brukes. Frem med slange. Men det var 101% umulig å få montert dritten. Jeg tok livet av to dekkspaker og flere slanger uten å få det til. Da heiv jeg vinterdekkene under badekaret og lot dem ligge der til krokusen kom. 

Jeg har nesten samme ballade med et dekk til jobbsykkel. Det er klin umulig å få til å poppe opp. Det andre dekket på samme slags felg er uproblematisk. I fjor fikk jeg hjelp av en kompis med kompressor og fikk det opp etter 20 minutter med et intermesso med montering av slange. Nå har slangen blitt sittende, med derpå følgende (digert, helt sikkert) effekttap og personlig nedtur. 

Disse to episodene betyr ikke at jeg ikke kan fikse sykkel, men at jeg har noen dekk med dårlig tilpasning. 
likevel har jeg litt den samme følelsen som @Roger Mekking er ikke som det engang var. jeg pleide å kaste meg over det om det var noe som kunne justeres til å fungere enda litt bedre. Helst før jeg merket det. Hanne kalte det kosemekk, det forsvant når Mina kom inn i livet vårt. 

I går gikk det så langt at jeg oppdaget utslitte bremseklosser på tur. jeg husker hva jeg pleier å tenke om de som ikke passer bedre på. Men nå var det meg som gikk i Det har virket bra til nå.... fella. 

MicrosoftTeams-image.png.03e838dad97cfcd285e9b4ceb05c5b8d.png

 

Dette må det bli mer og mer slutt på. 

LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 4/22/2024 at 9:32 AM, Ndreas said:

Jeg har aldri hatt dette problemet før (sier alle), men i år, på tre forskjellige dekk/felg-komboer har jeg slitt med "kast" i dekkene. Tok heldigvis bare en tur til/fra jobb før jeg skjønte problemet: Dekk-kant og felgkant var ikke helt på plass på enkelte steder (lett å se hvis du slipper ut all lufta igjen). Og fiksen er heldigvis lett, husket det fra gamleforumet: litt vann med oppvasksåpe i for å lubrikere dekk-kantens reisevei fra felgbrønn til felgkant.

Aner ikke hvorfor dette plutselig skjedde tre ganger, men håper at det er det som var problemet ditt.

Jeg glemte å følge opp denne tråden. Husker ikke helt å følge med her etter at terrengsykkelforumet forsvant.

Uansett, det gode gamle trikset med litt såpevann gjorde susen! Tenk at jeg har glemt hvor bra det funker. Det har liksom ikke vært så mye bruk for det med myke terrengsykkeldekk uten stiv kantråd. For litt kranglete dekk har jeg de siste årene for enkelhetens skyld brukt noe dekksmøregreier fra Schwalbe som bare sto i hylla. Vann med såpe er mye bedre fant jeg ut. Takk for tipset. 🙂 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtte og tips, det er en slags trøst å se at man ikke er alene.

Problemet med dekkene ble løst, så er alle sorger borte nå? Ikke helt, nye flaue episoder har kommet siden sist. Stay tuned....

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...