Gå til innhold

Shimano 4-pot bremseklosser uten finner -skrangling


Anbefalte innlegg

Nå er jeg litt lat siden jeg poster spørsmål med morrakaffen fremfor å skru. Jeg har anskaffet ny rigg, og den kom med Shimano 4-pot SLX og standard resin-klosser, dvs uten "finner". Klossene skrangler noe drøyt, og trigger OCD'en min. Jeg har brukt 2-pot SLX på flere sykler i hundre år uten at dette har vært noe problem for meg - uansett om klossene var orig Shimano, Uberbike eller Galfer (pføy).

Så første forsøk blir å bøye fjærene litt ut for å prøve å ha mer spenn for klossene og se om det hjelper. Andre forsøk blir å bytte til grisedyre finne-klosser og tape-hack på calipperene.

Tror spørsmålet mitt egentlig er om det finnes andre klosse-fabrikanter, evt fjærer hvor toleransen er mindre, og ditto mindre skrangling? Anyone?

I god forum-ånd vil jeg også mene på (som det heter her nede) at det Shimano har tilført med 4-pot er å gjøre bremsene mer like SRAM. Jeg likte den mer grove og brutale følelsen i 2-pot. Nå er det mer dødgang og "modulasjon" her også, selv om det stopper som det skal. Skal prøve å lufte det vekk. /rant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv xt versjonen hvor klossene er med finner og icetech skiver(skal dog bytte klosser og skiver til annet merke til vinteren). Ingen skrangling hos meg, men jeg er heller ikke videre imponert. Det stopper jo, men jeg tenkte at 4 stempler burde jo bli helt knall, inntil jeg prøvde det selv.

Holder faktisk på med litt småmekk selv på mine hvor jeg fikset knirkete hendler i går, og tenker og rengjøre bremsestempler og ta en bleed også. Får se om jeg kan få flyttet kontaktpunktet lenger ut så det starter og bite tidligere. Har begge hendler på maks både freestroke og vandring. Man bør i mine øyne kunne havne et sted midt i mellom på slike justeringer, så man har litt å gå på. Når maks justering ikke er nok, da må noe gjøres.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info: sykkelen var levert med SLX M7120 bremser, og klosser uten finner. Det skranglet noe inn i granskauen. Kjøpte Shimano-klosser, resin med finner, monterte, og alt er dønn stille.

Litt merkelig at en produsent leverer nye sykler med slikt, skulle tro det skaper en del henvendelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hbakken skrev (17 minutter siden):

Har og har hatt XT/SLX bremser i flere varianter og ofte kjørt klosser uten finner (pga pris), men har aldri opplevd skrangling gitt. Ikke pga klossene ihvertfall. 🙂

Samme her, har for tiden 2 andre sykler med 2-pot SLX som har blitt herjet med i over 5 år. Alle mulige typer klosser, aldri noe problem med skrangling. Så har noen tanker om kvaliteten på de klossene sykkelen kom med...
Når det er sagt er jeg knallfornøyd med nye SLX. Har fått de akkurat slik jeg ønsker mtp lite dødgang og kort modulasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...